Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 17 Helmikuu 2014.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Sen kun muuntelet, jos "PSE12-ACR:ssa on terävöitys ja kohinan poisto aivan eri luokkaa kuin LR4:ssä" pitää paikkansa.

    Minulla on ollut LR1 -> LR2 -> LR3 -> LR4 -> LR5. Päättele siitä. PSE:tä minulla ei kokeiluversiota lukuunottamatta ole, ollut vuosikausiin.

    Markku55 kehitelköön PSE:lla RAWejaan. Neuvojat vaan lienevät aika harvassa.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Hohhoijaa, nyt ollaan asian ytimessä...
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Voi pojat, en ole sanonut, että teen kaiken kuten vaikkapa sinä kehotat tekemään, jos minulla on joku hyvä ohjelma koneella, niin toivoisin saavani ohjeita sen ja A900:n yhteistyön sujuvaan hoitamiseen.
    En ymmärrä tällaista pakko-ohjailua, neuvojille ei kelpaa se millä voin parhaiten juuri nyt toimia, jos minulla ei olisi mitään kuvankäsittelyohjelmaa, ja sanoisin, että ilman pitää pärjätä, niin sitten voisin hyväksyä sinun hokeman "tätähän tämä on" oikeutettuna.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Näköjään joo vauhtiin päästiin.  :-\  Vaan minulla oli sinulle kysymys, johon toivoisin vastausta juuri sinulta ja nimenomaan siksi kun tuota "ydintä" on muutenkin niin paljon esillä.
     
  5. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Ei paljoa kuitenkaan.  Kuka nyt tuosta luulisi että Lightroom olisi plugini.  Itse ohitit oleellisen kysymyksen, jota tässä on yritetty käsitellä (ainakin minä olen yrittänyt), että millä lailla niin oleellisesti ACR olisi heikompi esitys kuin Lightroomin muunnin.


    Tämä oikeasti alkaa muistuttaa uskontoa niin kuin Apple.
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    No eikös se ole yleistä, että kun kysytään sonysta, niin vastataan canikonista.
    Kun kysytään acr:stä, niin vastataan lr erinomaisuudsta.
    Minä suosittelisin captureone pro 7.
    T Jukka
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Nyt kaverit jäitä hattuun, ei tehdä tästä kuvankäsittelysoftien paremmuuskinailua, sillä sitä ei tarvita.
    Jos Ansel on sitä mieltä, että PSE:n neuvojat on harvassa, niin olkoon, jokainen neuvo PSE:n suhteen on arvokas, enkä laske kuinka monta auttajaa saitilla on, yksikin joka osaa riittänee mainiosti.
    Tuo arkistointiasia on hieman hakusessa, ja voipi olla niinkin, että pidän kuvat omassa kuva-arkistossani ja poimin ne sieltä PSE:hen käsiteltäviksi, minusta arkistointijuttu on peanutsia itse kuvankäsittelyn tarpeellisuuteen.
     
  9. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  10. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Mitä harhaa siinä on kun  yksi alkaa toistella ettei vaan jaeta väärää todistusta oikeasta ohjelmasta!  Ja vielä panetellen pilkkanimityksillä jäsentä joka vastasi yhteen oleelliseen asiaan eli oikeasti keskusteli kuunnellen ja vastaten aiheeseen.  :)


    ed.  Vastaavasti Anselan lekkeriksi lyömiseen oli hohhoijaa oikein osuva ilmaus. Muunnelmani Anselan vertailusta oli tarkoitus onkia uutta tietoa tähän.  Viimeisessä sentään paljastui, ettei sieltä tule muuta kuin katso minua ja mitä käytän.
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Sinähän täällä asiantuntijana heilut näsäviisastelemassa. Mitähän hemmetin väliä sillä on, tekeekö konversion PLE:n kylkiäisenä tulevalla ACR-plugarilla, joka on jo asennettuna Markku55:n koneella vai erillisellä hukassa olevalla Lightroom-ohjelmistolla, joka on ihan sama softa tietokantaominaisuuksilla ja vähän viimeistellymmällä käyttöliittymällä höystettynä? Samat työkalut ja toiminnallisuus kuvan säätöihin, vähän erivärinen tausta ja valikot - big deal? Varsinkin, kun toinen on koneella valmiiksi asennettuna ja toisesta on sekä asennusmediat että ohjelmistoavaimet hukassa...
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Kebax,  Onhan tällainen aihe, ja mihin se on johtanut, laajempi kuin Markulle A900 säätövihjeitä. 
     
  15. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2019
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    En voi muuta kuin toivoa, että ette pistä tätä nyt lekkeriksi.
    Olen kiitollinen niille jotka voivat ja haluavat auttaa minua, mutta niiden jotka vain kinaavat ohjelmista ja siitä mikä vaihtoehto olisi minulle vielä parempi, en välttämättä toivoisi kertovan repiviä mielipiteitään täällä koska se ei rakenna yhtään mitään, päinvastoin.
    Olen sellainen kaveri, että minun pitää tajuta ohjelman ja sen sisältävät säädöt ja niiden merkitys ennen kuin minulle on koko softasta mitään hyötyä, ulkoa en tule opettelemaan mitään, sillä ei ole minulle mitään arvoa. En ole aivokapasiteetiltani niin hyvä, että voisin opetella ymmärtämään kahta ohjelmaa samalla kertaa.
    Nyt alan jo pitkään käyttämäni PSE:n syvällisemmän tutustumisen ja jos ja kun alan ymmärtää syvällisemmin tuon PSE:n toimintaperiaatteen ja säätöjen merkitykset, niin uskon, että Lightroominkin ymmärtäminen ja käyttöönotto on selkeästi helpompaa.
    Peace!
     
  17. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    En ymmärrä koko ketjua, Markku avaa nyt yhden kuvan siihen elementsiin, acr aukeaa automaattisesti, sitten säädät sen niin kuin haluat, ei se sen kummallisempaa ole.
     
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Jos arkistointiasia on sinulle maapähkinöitä kuvankäsittelyyn verrattuna, niin asiasi ovat todella hyvin. Itse jouduin jos filmiaikana miettimään varsin perustellisesti kuvien ja vedosten arkistointia ja hallinta, ja nyt digiaikana vaatimukset ovat vain monimutkaistuneet. Esimerkiksi:

    - kuvien nimeäminen ja sykronointi arkiston kokonaislogiikkaan
    - hakemistorakenteet
    - varmuuskopiointi ja sen päivitys / tuoreistus
    - avainsanat ja niiden hierarkia
    - filmipuolelta teknisten tietojen seuranta
    - yksittäisten kuvien / kuvamassojen etsintä
    - kuvankäytön hallinta ja seuraaminen
    - kuvien eri versioiden hallinta
    - vedosten seuranta

    Jos minulla ei toimivaa ja mietittyä arkistointi- ja hallintasysteemiä olisi, niin olisin kyllä kuvieni kanssa aika eksyksissä vaikkei niitä niin kauheasti ole (siis filmi ja digi yhteensä). Onneksi olkoon jos sinulla tuo kaikki on kunnossa.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Juuri näin, eihän tässä hujakassa ole vaan ehtinyt itse asiaan kertoa mitään uutta, on ollut muuta hämmentämistä ;)
    Muutama asia minkä olen kokenut sitten viime kerran kun itse asiasta on puhuttu:
    1. Koska kuvasin sekä JPEG, että RAW kuvia, ne on tietysti kuvausjärjestyksessä PSE:n itse valitsemassa tiedostossa ja sieltä kun avaa vahingossa JPEG kuvan, niin se avautuu vastaavaan käyttöliittymään kuin aina ennekin JPEG kuvat, ei siis ACR sivulle. No kokeilemisen ja erehtymisen kautta hokasin, että vain RAW kuvat avautuvat ACR sivulle.
    2. Kun nuo kuvat "imaisin" PSE:n avulla, se otti ne haltuunsa johonkin omaan tiedostoon joka sijaitsee samassa levypaikassa kuin PSE ja muut softat, eli sinne en loppujen lopuksi halua kuviani sijoittaa, softalevyosion kapasiteetti ei isoille kuville kauaa riitä.
    3. Kun sitten mm yhtä kuvaa kokeilin säädellä, ja lopulta tallensin sen nimellä, huomasin, että kuva olikin tullut alkuperäisen sijaan. Normaalisti näyttää, että ohjelma ehdottaa uuden kuvan korvaavan alkuperäisen, ja sehän on perseestä, mutta kun tuon nyt tietää, voi merkata eri täpät tallennuksen määrittelyssä.
    Tällaisia asioita mm on tullut esiin, ja näitä pitää mutustella rauhassa.
    Kyselen taas kun tulee uusia ihmeellisyyksiä eteen ;)
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Sen ymmärsit nähdäkseni aivan väärin, jos tämä oli korjauksesi: "Lightroom ei ole mikään plugi tai edes plug-in."  Sellaista ei Niffe väittänyt.  Näet harhoja.