Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 17 Helmikuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Olen aivan uuno näissä kameran säätöjen optimoinnissa, joitakin kuvia olen ottanut, toistaiseksi JPEG ja RAW yhdistelmiä, mutta kuviksi olen saattanut vain JPEG kuvia.
    Luettuani jo ehkä kolmatta kertaa Depreview'in A900 testin, olen aina löytänyt lisää mielenkiintoista tietoa jota en kuitenkaan ihan kunnolla osaa sisäistää/ymmärtää.
    Ekat kuvani tuolla A900 rungolla oli auringonlaskukuvia, joissa on melkoinen kontrastiero, jopa A37 tuntui tekevän "valmiimpaa" JPEG tulosta kuin A900 perusasetuksilla, vaikka Depreviw kehuu juurikin matalan ISO arvojen A900 JPEG kuvia.
    Nyt uudelleen luettuani tuota testiä, hain HDR mahdollisuutta, mutta sitä ei ole, sen sijaan on jotain vastaavaa ilman useamman kuvan ottamista. A900 kehuttiin loistavaksi dynamiikaltaan vastaavan iän muihin kilpailijoihin, ja sen lisäksi on keinoja joilla dynamiikkaa vielä lisätään ACR säädöillä.
    Voisiko joku asiantunteva selvittää suomen kielellä mistä on kyse ja miten kamerani säädän, jotta vaikkapa tuon testin mukainen ACR Manual dynamiikka voidaan saavuttaa?
    Tässä kyseinen sivu:
    Sony Alpha DSLR-A900 Review
    Ja tässä koko testi:
    Sony Alpha DSLR-A900 Review

    Kiitollisena opastuksille,
    Markku
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Sanoipa deprivjuu mitä tahansa, niin sinun ei varmaankaan kannata jpg kuvaan keskittyä. Laitat raw:n päälle jolloin käytännössä ainoa asia mihin jpg-asetukset vaikuttavat on takatelkkarin kuva.
     
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Tuossa Dpreview¨n jutussahan on vain raakakuvan konvertoinnin yhteydessä korjattu valotusta miinusmerkkisesti, selitetäänhän se siinä. Kaikkiaanhan siinä vain haetaan yläpään suurinta DR-arvoa, en tiedä kannattaako siitä ihan hirveästi riehaantua. Käytännössä useimmissa tilanteissa tuollainen kahden tai kolmenkin E.V.:n alivalotus tekisi luultavasti tummassa päässä jo aika pahaa jälkeä ja vaaleassa päässä yksittäiset värikanavat alkaisivat kyllä jossakin vaiheessa jo olla leikkautuneita kuvausvaiheessa.
    Ei ole mitään yhtä noitakonstia jos tarkoitat noita testin esimerkkikuvapareja. Riippuu tilanteesta. Ja kuten nomad sanoi niin jos haluat kuvista teknisesti viimeisen tiristää esiin niin unohda jpg.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Olette oikeassa, eli aion oikeasti panostaa RAW kuviin tuon A900:n osalta, mutta sepä ei ole vielä sillä päätöksellä ihan selvä.
    Mikä on ensinnäkin se RAW valinta jos tuota ACR säätöä haluaisin hyödyntää, RAW vai cRAW?
    Erityisesti minua kiinnostaa ARC säädöt mistä Depreview kertoi "parhaan" säädön olevan jotain tällaista: •ACR Best: Exp. -2.65 EV, Blacks 0, Brightness + 114, Contrast -50, Curve Linear
    Mitään en tuosta ymmärrä, joten jos ihan taas suomeksi, niin kiitos jo etukäteen.
     
  5. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Eiköhän nuo säädöt ole tehty jälkikäteen siinä ACR:ssä.
     
  6. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Nuo mainitsemasi olivat siinä tilanteessa Dpreview:n esimerkkisäädöt, älä niihin lukkiudu. Kun raakakuva avataan ACR:ssä niin ihan siinä ensimmäisellä välilehdellä ovat jo valmiiksi näkyvissä ja säädettävissä juuri nuo säädöt.
    Sonyn cRAW on kompressoitu ja ymmärtääkseni häviöllinen (8-bittinen) formaatti joten en suosittele sen käyttöä.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Tuo cRAW tieto on aika merkityksellinen, kiitos siitä.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Jep, laita nyt vaan raw asetuksiin ja kokeile rohkeasti.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Silmä ja kokemus ovat parhaita neuvojiasi.

    Aloittaisin tosiaan aivan perus raw:lla ja pyörittelisin Lightroomissa. Siellähän kuvankäsittely on sellaista, että voit aina palata lähtökohtaan.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Just' niin kuin Nomad sanoi. Voit todennäköisesti asettaa sen kameran ottamaan sekä raw'n että jpegin samalla kertaa, niin ei varmasti livahda edes ne kuvat, joissa todistetaan Elviksen elävän tai avaruusolioiden vierailu Satamasaaressa ;) Rohkeasti nyt vaan, niin pääset seuraavalle tasolle kuvaamisessasi.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Mä olen aiemmin jo myöntänyt, että se helkkarin LR4 levyke on vaimon toimesta siivottu hyvään talteen, ei siis löydy, ja nyt olen ostanut Photoshop Elements  kuvankäsittelyoppaan jota hartaasti lueskelen aina iltaisin niin kauan kuin silmät jaksaa, eli ei kovin kauaa.
    Koneella on siis Elements versio 9, joten sitä nyt joudun käyttämään.
    Kirjan mukaan RAW kuva avautuu "kuvakehittimeen" ja siinä käyttöliittymässä on sitten erilaisia työkaluja kuvan korjaamiseen, onko tuo nyt sitten se ACR sivu, ainakin sieltä löytyy samoja säätöjä kuin Depreview'in testissä.?
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Mulla oli aikanaan elements 4 ja kyllä siinä muistaakseni oli samanlainen acr kuin photoshopissakin.
    Ainakin siitä voi photoshopissa sitten valita: open, done tai cancel.
    Joten kyllä se juuri on se acr sivu
     
  13. Stara

    Stara Member

    34
    1
    6
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Se on juuri se ACR-sivu! Sillä sivulla kannattaa tehdä perussäädöt. Sen jälkeen voit tallentaa kuvan tehtyjen säätöjen kera tai avata oikeasta alakulmasta jatkokäsittelyyn "open Image" kohdasta.

    Kyllä se siitä!
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Uskon uskon, mutta kun ei tämä ole niin helppoa dementoituneelle vanhukselle ;))
     
  16. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Markku, tee nyt asia helpoimman kautta ja imuroi LR5 samantien tänään... Kuukausi aikaa "harjoitella" ja miettiä että maksaako lisenssin hinta.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Kameran jpeg asetukset täytyy itse kokeilemalla etsiä.
    Itse yleensä lisään hiukka kontrastia ja terävöitystä valmiiksi. Lisäksi kannattaa opetella itse laittamaan valkotasapaino tai jopa mittaamaan eri valaistuksissa ja valotusta kannattaa korjata kuvatessa, kun oppii tuntemaan, miten esim. valkoiset seinät vaikuttavat kameran valotukseen. Tai sitten valottaa manuaalilla.
    Vähäisen harjoittelun jälkeen saa todella valmista jpegiä kamerasta kuin kamerasta.
    Kun sitä ensin oppii käyttämään.
    T Jukka
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Olen nyt siirtänyt A900 tämän päivän tiedostot PSE9:n avulla koneelle. Siellä ne on suloisessa järjestyksessä, mistä ei käy ilmi onko kuva JPEG vai RAW (kuvat on siis tallennettu molemmissa muodoissa).
    Sitä helpon tuntuista File/open komentoa ei sivulta löydy, ei myöskään oikean namiskukkelin takaa.
    Voiko tämä olla näin vaikeaa, en siis saa kuvaa avattua sille käsittelysivulle jossa ACR toimii.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    Itse en ole vielä tutustunut PSE:n Organizeriin (ja oletan ettet sinäkään).  Sulla on jossain koneen kansiossa siis nuo kameran tiedostot.  Ei muuta kuin PSE auki ja siiten File -> Open (Ctrl+o), jolloin voit etsiä koneeltasi kansion jossa nuo kuvatiedostot ovat.  Siitä sitten vain avaat niitä ja jos olet valinnut RAW tiedoston, se aukeaa RAW-muuntimeen.
     
  20. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: Sony A850 ja A900 säätövihjeitä

    sorttaa ne kuvat tyyppijärjestykseen vaikka resurssienhallinnassa, windowshan sulla oli? Sitten vaan klikkaat kuvan auki, Lightroomilla tuo olisi vain paljon yksinkertaisempaa.