Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sony A7rII jne vinkkejä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Dr.Jalopeno, 28 Toukokuu 2017.

  1. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Varmaan löytyy vastaavia löpinöitä muitakin. Pistän nyt kuitenkin tähän vähän vinkkejä miten tota oon säätäny / muokannu. Kovasti kun tuntuu ihmisiä noi Sonyn valikot ja namiskuukkelit ahdistavan. Niin kun itseänikin kun ekaa kertaa kiireessä piti alkaa käyttämään.
    Nyt oli vähän aikaa ja mielenkiintoa perehtyä...

    Ekana laitoin tietysti valotuksen korjauksen suoraan peukalopyörälle (settings / 8 väli. Dial Ev Comp = Rear wheel ) ja etusormen pyörällä aukko. En halua 2017 käyttää epäergonomista kiekkoa.
    Voi tietty toisinkin päin noi laittaa.
    Eli ei tarvitse vaihtaa otetta tai irrottaa katsetta etsimestä

    C1 nappulassa valkotasapaino. Säätö etusormella tai takakannen pyörällä.
    C2 Tarkennuspisteen valinta. Säätö takakiekolla / keinulla. Roskisnappula palauttaa keskelle
    C3 focus moodi. Säätö takakiekolla / keinulla
    C4 Steady shot, on / off
    Takakannen FN nappulan takana olevaan pikavalikkoon oon keränny nää yleiset valotus moodit, herkkyyssäädöt, zebra, mikin asetukset jne.

    Takakannen vipu AEL asennossa = AEL hold. Eli valotuksen lukitus pitämällä keskinappulaa pohjassa.
    Sama vipu AF / MF asennossa = AF / MF jää muistii keskinappulaa painamalla

    Vipu toiseen asentoon niin on taas AEL hold keskinappula käytössä. Niin ja AF / MF jää tietty muistiin...

    Ei niin hankala käyttää miltä ensialkuun saattaa kuulostaa :)

    Muutoksia asetuksiin

    Asetus valikko:
    1 väli
    Zebra = 90
    MF Assist =On
    3 väli
    Pre-AF = Off Ei oikein hyötyä ja kuluttaa vaan akkua
    5 väli
    AF w / shutter = On
    AEL w / shutter = Off
    e-Front curtain shut. = Off
    Vaikutus laukaisuääneen olematon mutta bokeh ilman elektronista etuverhon suljinta parempi?!

    Lentokonetila = On ( siis jos ei langattomia yhteyksiä käytä )
    Ei turhaan mitään verkkoja tai laitteita etsi ja akkua siihen kuluta.

    Edit: korjailtu mokia...
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Tales of the Unexpected!

    Mikä tuossa oikein on oikeasti, ettei sähköinen etuverho kelpaisi? Itse koin A7II:a kokeillessani että nyt on peilitön kehittynyt hienosti nimenomaan sen ominaisuuden takia, ettei sulkimen täydy laukaistaessa ensin sulkeutua avautuakseen valottamaan.
     
  3. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    No ei nyt silleen ettei kelpaisi.
    En tiedä mikä siinä mahtaa esim 85mm Batis lasin Bokeh:a vähän sotkea, mutta niin se vaan tekee. Ehkä sitä pitää enemmän testailla...
    Äänen voimakkuudessa ei ole juurikaan eroa, paitsi että toi rII kuulostaa siltä ilman elekt.etuverhoa että ottaisi kaksi kuvaa peräjälkeen :)

    Edit: Olisi pitänyt kieltäytyä vkl:na A9 testailusta. Nyt jäi se ikävästi ajatuksiin kummittelemaan. Onneksi sen hintalappu palauttaa maan pinnalle. Ainakin vuodeksi...
     
  4. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Sigma MC-11 ( SONY / CANON EF) adapteri päivitetty. Nyt toimii ainakin pari Canon lasia ihan kun Canonissakin. (16-35 / 4 L IS ja 135 / 2 L )
    Eli kannattaa se pari minuttia uhrata päivityshommaan jos MC-11 adapterin ja Canon laseja omistaa.

    Adapterihan on virallisesti tarkoitettu Sigma ART ( CANON) lasien kaveriksi mutta tuntuuhan tuo ainakin joidenkin Canonin omienkin kanssa toimivan.
    Jostain varmaa löytyy jotain yhteensopivuustaulukkokin jos jaksaisi etsiä...
     
  5. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Uusi 4.00 firmis. Ainakin se flexible spot tarkennuspiste järkevämpi käyttää. Jotain muutakin pientä...

    Päivitys on onnistunut kun mikään ei toimi oleellisesti huonommin kun ennen päivitystä :)
     

    Liitetyt tiedostot:

  6. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Joku kyseli yksärillä a7rII videoasetuksista.
    Niitähän löytyy interwebistä vaikka kuinka paljon, mutta tässä parit simppelit profiilit mitä oon itse käyttänyt.

    PP6 profiili mulla sellainen perus mikä ei tarvii color grading käsittelyä

    Gamma: Cine1 tai 3
    Color Mode: ITU709 Matrix tai Pro color
    Color Depth: R +2
    Detail: Level -2, auto
    Muut vakioasetuksissa

    Ylläolevasta helppo tehdä valmiiksi myös yksi profiili sisätiloihin / muihin hämärähommiin vaihtamalla Gamma --> Cine4 ja ehkä detail arvoon -4 ja tehdä terävöitys jälkikäteen tarpeen mukaan.

    PP7 oon tehnyt ammattikameramaisen valjun ja matalakontrastisen S-log profiilin. Vaatii color grading käsittelyn esim Premiere Pro:ssa.


    Black Level: 0
    Gamma: S-Log2
    Black Gamma: Middle / 0
    Knee: Auto
    Color Mode: Pro color
    Saturation: 0
    Color phase: 0
    Color De.. : R +4, G +1, B +1, C +2, M -1, Y +1
    Detail: Level 0
    Mode: Manual, V/H Balance: 0, B/W Balance: Type5, Limit: 2, Crispening: 2, Hi-Light detail: 2

    Tuossa vielä yksi. Jos löytyy Canon Cxxx (mkII) sarjalla kuvattua matskua, niin tolla profiililla onnistuu kohtuullisesti otosten sovittaminen Canonilla kuvattujen sekaan.
    Ton profiilin oon kopsannu itselleni jostain ja pienten muutosten jälkeen oikein hyvä ko. tarkoitukseen

    Black Level: +2
    Gamma: Cine2
    Black Gamma: Wide +4
    Knee: Manual, Point 80%, Slope +2
    Color Mode: Pro
    Saturation: -4...-6
    Color Phase: 0
    Color Depth: R +3, G +1, B -1, C -4, M -4, Y +3
    Detail: Level -3, Manual mode, V/H Balance 0, B/W Balance Type5, Limit 5, Crisp.. 3, Hi-light detail 4


    Jotain varmaan jäi pois mutta noilla pääsee jo jotain kokeilemaan. Testailemalla selviää. Paljon kiinni myös jälkikäsittelystä.

    Kuvaan 4K pätkätkin yleensä S35crop modessa. Jälki on terävämpää kun full frame modessa. Kai se kuvan downsampläys jotain sotkee. Ero ei iso kylläkään ole. Croppimodessa tosin rolling shutter enemmän häiriköi...
     
  7. Mites Long Exposure NR pidättekö päällä vai pois? Mitä vaikutuksia olette huomanneet? Itsellä on A7R ja siinä olen pitänyt sitä pois päältä. Ei ole tarvinut odotella kuvien välissä ja on toiminut moitteetta. Harkitsen rungon päivitystä ja tämä asia vähän on mietityttää.
     
  8. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Eipä ole ollut päällä kummassakaan rungossa. Enkä nyt suoraan muista onko asetus edes toiminnassa kun RAW:na kuvailee. Se High ISO NR ei ainakaan voi toimia jos pelkkä RAW valittu...
    En tiedä mihin oot päivittämässä mutta A9 / A7rII ei ainakaa moista tarvii.