Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Dr.Jalopeno, 13 Elokuu 2015.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Automaattitarkennusta käytettäessä on arpapeliä tarkentaa ellei tiedä mihin kamera tarkentaa. Ja leikot ja prismat siinä näkyy kumminkin. Jokaisella (joka asiaa on kokeillut) on tietysti oma subjektiivinen kokemuksensa, mutta minun mielestäni kovin ruuhkainen on automaattitarkenteisen peilikameran etsin jos leikko/prisman peilikameraan laittaa. (Eikä siitä sittenkään sitä focus peakingiä saa esille, jos aivan tositarkasti haluaa käsin tarkentaa.)

    Mutte eipä tämä Sonnykaan sitten kuitenkaan aivan taivas ole.
    http://blog.mingthein.com/2015/08/25/the-sony-a7r-ii-a7rii/
     
  2. tn1krr

    tn1krr Member

    31
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Mä olen suuri Ming Thein fani ja kaverin revikat on yleensä pelkkää asiaa. Tää A7R II revikka ja Ming:in vastaukset kommentteihin kertoo kuitenkin siitä ettei Sonyä osata vielä ihan loppuun asti käyttää. Manuaalithan on toki hirveää shaibaa eli toisaalta ihan ymmärrettävää ettei kaikki heit aukea. Esim.
    - valittaa kommenteissa ettei focus peaking/suurennos toimi AF:n kanssa. Ming ei osannut käyttää/konffata kameraa käyttämään back-button AF:ää (nyt osaa kun neuvoin :) ), jossa AF-napin löysäys droppaa suoraan peakingin ruudulle ja fokuksen voi tarkistaa suurennoksella. Itse olen käyttänyt Sonyjä vuodesta 2012 pääosin näin.
    - USB ei muka syötä virtaa kameran ollessä päällä. Just not true.
    - kommentit huonon valon AF:stä jne. antaa hiukan ymmärtää ettei olla täysin perillä siitä miten/mihin tuo Sonyn CDAF puree kiinni eli vain ja ainoastaan pystysuuntaiseen kontrastiin. Veikkaan että väitteet AF:n false positiveistä on tätä samaa. CDAF ei oikein voi antaa false positivejä, väärään paikkaan sen kyllä saa tarkentamaan jossei selkäytimeen ole iskostunut miten systeemi toimii

    RAW:sta jne. olen etenkin Ming:in printtitouhut tietäen täysin samaa mieltä ja samoin Menu:n surkeudesta. Akunkesto on vähän niin ja näin; itse saan A7R II:n akulla 100-700 kuvaa, mutta kun omistan 6 akkua ja ebay:stä saa puoli-ilmaiseksi USB-laturin jolla voi ladata 2:ta akkua repussa samalla kun kuvaa ei tuosta jaksa suurta murhetta ottaa.
     
  3. torwinen

    torwinen Member

    73
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Neuvopa meitä muitakin. Ostin hiljattain A7:n ja peaking kyllä näkyy AF:n kanssa koko ajan. Suurennosta en ole saanut toimimaan kun automaattitarkennus on valittu.
     
  4. tn1krr

    tn1krr Member

    31
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Konffi (käytössä mulla sekä A7R:ssä että A7R II:ssä)
    - AF/MF buttoniin konffataan "AF/MF Control Hold"
    - takarinkulan "Center" nappiing "Standard"

    Fokusmoodiksi "MF". Tämän jälkeen AF/MF napin pohjassa pitäminen aktivoi AF-S:n. Takarullan keskinapista painamalla voi vaihtaa AF:n focuspistettä ja "AF Area":sta riippuen muuttaa kokoa. Heti kun on AF/MF nappi löysätty näkyy peaking ja focuszoom-nappi toimii, itsellä tuo on A7R II:ssä konffattu c1:een.

    IMO Tämä setup on parempi kuin DMF, koska tämän kanssa ei tarvitse pitää shutter-nappia puoliksi painettuna eikä focusrinkulaa tarvitse kiertää lainkaan. Jos haluan *tarkistaa* fokuksen en halua vahingossa muuttaa sitä. Tässä myös se hyvä puoli että zoomin jne. käyttölogiikka on sama kuin jos käyttää puhtaita MF-laseja.
     
  5. torwinen

    torwinen Member

    73
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Kiitos! Todella hyvä vinkki. Tällaiset vinkit ovat keskustelufoorumien parasta antia.
     
  6. Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Jösses, nyt mä uskon, että olen liian vanha ;)

    Siis ei millään pahalla käyttäjien asiantuntemusta kohtaan - vallan päinvastoin.
     
  7. torwinen

    torwinen Member

    73
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Ilman kameraa kädessä onkin mahdoton ymmärtää mistä kyse. Ja kamera kädessä mahdoton ymmärtää ilman ohjeita mitä mahdollisuuksia vallan onkaan.
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Ja loppupäätelmänä meikäläisellä, että on pysyttävä kaukana moisesta vehkeestä. Kuvatessa on hyvä olla selfiekeppi mahasta törröttämässä, josta voi lukea käyttöohjetta, jolloin jää kaksi kättä säätöihin ja ehkä jopa kuvaamiseenkin.

    Kapa