Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Dr.Jalopeno, 13 Elokuu 2015.

  1. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Onko kukaan testaillu miten toimii tarkennus. Hidastuuko merkitävästi tms häikkää?

    Entäs Sony a7II / IIr ja TS-E 17mm tai 24mm II yhdistelmä. Toimiiko adapterin kanssa ollenkaan? Vinjetoiko paljon tiltatessa?
     
  2. tn1krr

    tn1krr Member

    31
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Kyseistä lasia no nimenomaan kehuttu hyväksi tarkentajaksi A7R II:n seurana. Gen I paljon huonompi. Mitä olen itse testaillut kyseistä kameraa adaptoidun telen (Sony LA-EA3 + Sony 70-400 SSM2) kanssa niin päivänvalossa tracking:kin toimii mainiosti. Toisaalta kyseessä on ns. puhdas sensori-PDAF eli voidaan olettaa että suorituskyky heikkenee valon heiketessä dramaattisemmin kuin vaikka 5D-markuissa. Sisäurheilun kuvaaminen tuskin kauhean hyvin rokkaa.

    Olethan tietoinen ettei adapterin kanssa myöskään toimi kaikki AF-moodit, EF-adaptereihin pätee kaikki samat rajoitukset mitä ao linkin takana sanotaan LA-EA3:n rajoituksista eli Zone, Lock-on AF, Expand flexible spot ja mm. Eye-AF on poissa pelistä.

    http://helpguide.sony.net/ilc/1520/v1/en/contents/TP0000809349.html

    Maffer tuolla toisella foorumilla kuvailee TSE 17:lla + A7R:llä. Sen jälkeen kun tarroitti adapterin tuollaisella light trap materiaalilla homma on ilmeisesti toiminut varsin ok.
     
  3. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Viikonlopun jälkeen pitäisi olla jo vähän omiakin kokemuksia asiasta.
    Ei ole vielä omaa Sonya mutta saan lainaan a7II rungon ja IV mallisen Metabones adapterin. Ko. kameran omistajakin mainitsi jotain edellisen mallisen adapterin heijasteluista. Tässä uudemmassa IV joku parempi pinnoite sisällä. Juurikin se 17 tse, 70-200/2.8 L II ja ehkä 16-35/4 L ollut mielessä säilyttää. Tietty 100mm IS macro pitää myös testata.

    Pitää kai joku perempaa sarjaa oleva Sony lasikin ruinata lainaan ni saa vähän vertailupohjaa. Joku 70-200/4 taisi ainakin olla...
     
  4. tn1krr

    tn1krr Member

    31
    0
    6
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Kyllä toi IV-mallin adapterikin pitää pinnoittaa jos tilttien kanssa meinaa parhaan kontrastin nurkissa saada; mulla on sattumalta neliötolkulla tuota pinnoitusmatskua, jos/kun tarvitset niin heitä vaikka privaa. Valmiit sapluunatkin pinnoitusmatskun leikkelyyn löytyy netistä. Taisipa olla niin että tuosta Metabones Mark IV:stä on ihan viimeisen kuukauden aikana tullut versio joka on tuolla light trap:lla pinnoitettu jo tehtaalla.

    Ennen A7R II:sta Metabonesin AF oli A7-sarjalaisissa jotain ihan kamalaa, mulla oli tuo 100/2.8L IS kiinni Metabones Mark III:ssa. A7R II:n kanssa noi on ihan eri planeetalta. Eli mitään johtopäätöksiä toiminnasta ei kande tehdä A7 II:n pohjalta. Kennovakaaja on nannaa, adaptoiduista laseista mulla on enää APO Sonnar 135/2, jonka tarkentelu A7R II:ssä vakautetulla EVF:llä on melkoisen ehanaa hommaa.
     
  5. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Myisiköhän Nasa halvalla sitä niiden kehittämää supermustaa nanohiiliputki pinnoitetta :) Imee muistaakseni joku 99,5 prosenttia kaikista aallonpituuksista. Ei meinaan heijastelisi enää...
     
  6. Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Ni, mitä sitä ylipäätään mitään ostaakaan, kun kaverilta voi lainata. Se kaverikin vois tarvita omaa kameraansa ja huippulasejaan. Kaiken kukkuraksi sulla ei ole sitten mitään uutta omaa, ihmeellistä. Joten maksaako vaivaa?
     
  7. c

    c Well-Known Member

    5 364
    104
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Kyllä siinä jää kuluttajat velvollisuudet tyystin täyttämättä, kun ei ole uutta ja ihmeellistä ostamassa jokapäivä. Hävetä pitäisi.
     
  8. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Ööö tarkoitus on siis vaan testata noita mun OMIA L sarjan laseja miten ne toimii a7II rungon ja adapterin kanssa.
    Eikä kaveri sitä runkoa mulle lainaan antaisi jos sitä itse palavasti vkl:na tarviis.

    Edit: Lainaamisesta puheenollen. Samainen kaveri sahasi mun toisella autolla "pakurilla" tällä viikolla 3 kertaa 500km muuttomatkaa edestaas. Eli eiköhän mee aika tasan jos hänen Sonya vähän hiplaan ja kuvia räpsin :)
     
  9. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Ihan ekoja Sony testejä Canon 100 L IS macrolla.
    En vaan hanskaa vielä ollenkaan näitä Sonyn tiedostoja kun pitää niitä nettiin pienentää. Asetukset siis vielä haussa. No lasi kuitenkin toimii ja tarkennus kohtalaisen nopea. Tosin aika paljon tulee käsineen tarkenneltua macrokuvissa...
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Onhan tuo lupaavaa. A7R II on kiistämättä mullistava kamera monessakin suhteessa. Nyt alkaa tuntua siltä, että tarvittava tekniikka peilittömään täyskennoiseen on olemassa. Täytyy vaan yrittää pidätellä itseään ja toivoa, että Nikon heittäytyisi mukaan kilpailuun. Odotellessa voisi ostaa A7 II:n kunhan sen hinta putoaa todella.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Miksi siihen Nikonia tarvitaan?
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Sanotaanko että olisi kilpailua. Ja hyvä yhteensopivuus nykyisten kamojen kanssa. Toisin kuin monet muut (sinäkin?), en jaksa ruveta vaihtamaan järjestelmää.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Fuji rules ok :)
    Nikonin slr optiikat ovat vain aika kookkaita tuollaiseen kevyeen pikkurunkoon. Itse pidänkin niitä ennemmin painavammassa slr rungossa, jossa mielellään vielä pystykuvauskahva
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Itseasiassa kuvittelinkin, että jos Nikon/Canon tekee peilittömän täysikennoisen, niin se voisi olla nykyisten runkojen kokoinen. Peilittömyydellä voi varmaan pienentää runkoa, tyyliin Sony. Mutta jotta siinä olisi järkeä, pitäisi myös objektiivien olla pienempiä.

    Minua kiusaa nykyisessä peilikamerassa käsin tarkentamisen vaikeus. Ja automaattitarkenteisten objektiivien kanssa voisi olla hyötyä Sonyn (esittelyvideoiden mukaan) mainiosta tarkennuksesta. Ja onhan noita muutama muukin etu, mitä peilittömyyteen liittyy. Kunhan vain ei tulisi kaupan päälle turhia huonouksia, kuten heikko akunkesto tai pakattu raw.

    Jotenkin ajattelen, että peilikameroiden kehitys on nyt suurinpiirtein nähty. Peilittömät antavat vinkkiä siitä mitä seuraavalla sukupolvella on tarjota.
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Jotenkin tuntuisi, että kun Nikonin valtti kuitenkin on F-bajonetti niin määrällisesti kuin laadullisestikin, olisi mielekästä panostaa siihen ja silloin koko on väistämättä asia, jolla ei ehkä voi tai kannata kilpailla. Jos Nikon peilittömien markkinoille kunnolla täysikennoisella tulee, sen ei kannata f-bajonetista luopua, sen varassa on niin paljon.
    Sonyynkaan ei taida olla af:n osaavaa adateria Nikonille olemassa, ainakaan markkinoilla, vaikka olen kuullutkin, että sellainen piirustuspöydällä olisi.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Mikään ei kai estä tekemästä F-bajonetille perustuvaa peilitöntä kameraa? Tai sitten sellaista peilitöntä täyskennoista jossa olisi toinen mountti, mutta johon kuuluisi adapteri joka tukee nykyisiä objektiiveja mahdollisimman hyvin. 

    Nikonin mountissa taita olla joitakin haasteita vrt. Canon. On se kuitenkin mahdollista, vrt. FT1 NIkon 1 järjestelmässä. Ja nyt uusissa objektiiveissa on lähes järjstään mm. elektronin himmennin sen vanhan jousihässäkän sijaan. Tuommoiset uudistukset varmaan tukevat F-mountin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen.

    Tämä on siis pitkän tähtäimen pohdintaa, ei mikään huhu lokakuussa esiteltävästä uudesta kamerasta.
     
  17. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Itse valitsin EOS-1Ds koneeseen leikkokuvallisen tähyslasin. Käsin tarkennus on aivan yhtä helppoa tai vaikeata kuin T90 tai F-1 rungoilla.
     
  18. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Mitä nyt olen ehtinyt tolla kuvailemaan niin lupaavalta vaikuttaa. Ei suinkaan täydellinen mutta askel oikeaan suuntaan. Akunkesto aika onneton jos järeisiin peilivehkeisiin vertaa. Eikä suinkaan kovin tasapainoinen paketti esim 70-200/2.8 L II kanssa mutta se ei yllätyksenä tullut.

    Varmaan seuraavalle 1,5 vko reissulle lähtee Sony mukaan ja pari L lasia. Ehkä Sonyn oma yleiszuumi.
    Enhän mä tolla vielä skeitti- fillari- tai lumilautahommissa varmaankaan mitään saa aikaiseksi. Niihin pitää vielä muita runkoja käyttää. Sekin kyllä paljon kuvaajasta kiinni.
    Talvikelissä kyllä tulee varmaan toi akunkesto vastaan. Canonin X:llä esim pystyy kuvaamaan niin kauan kun sormet vaan toimii...
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Minulla on Nikonin täyskennoisia varten leikkolasi, itseasiassa Canonin lasista modattu. Se ei kuitenkaan ole kovin kiva käytössä kun etsim etsimessä vilkkuu sekä af-pisteet että tähystyslasin kuviot. Vaikutelma ei ole likikään sama kun wanhan ajan mf-filmikameroissa: Canonin lasin leikko on lisäksi minun silmille myös turhan pieni ja kaiken kukkuraksi lasi asettui hieman väärälle korkeudelle. Olisihan tuo korjattavaissa, mutta kuitenkin... Nikonissa on Canonia paremmat elektroniset tähystysavut, minkä takia palasin perusratkaisuun.

    Eli kyllä näissä peilittömissä on potentiaalia ylittää peilikamerat tässäkin suhteessa. Kunhan toteutus vain olisi sellainen, että ei ole kökköyksiä eikä puolinaista toteutusta. Peilikamera on aivan toivoton hässäkkä - ihme että se toimii noinkin hyvin. Peilikameraa on ilmeisesti kehitetty jo niin pitkään, että kokonaisuus on viimeisen päälle hiottu, mikä kuitenkin on tärkeä asia käytännön valokuvaustoiminnassa.
     
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Sony a7II / rII, Metabones ja 70-200/2,8 L IS USM II kokemuksia

    Eikö niissä saa sitä tarkennuspisteen valaisua pois päältä.