Vs: Sony A7/A7r Kyseisestä adapterista ei taida olla varmaa tietoa. Metabonesin Smart Adapter Mark III on varmasti kinoyhteensopiva (ja kalliimpi) ja on jo aika laajalti testattu A7(R):n kanssa. Itsekkin testasin tuota omaa Mark III:stani Digiexpossa A7R:ssä Canon 100/2.8L IS:n kanssa ja hyvin futasi ilman vignetointia. Edelleen muistutuksena EF-linsseistä Nex:ssa tai A7:ssa kiinnostuneille: AF on todella, todella hidas. Merkittävästi hitaampi kuin natiivi E-mount laseilla. Monessa tapauksessa käsin tarkennus on nopeampaa. Aukon säätö toimii ongelmitta, exif:it liikkuu kivasti filuihin, IS toimii, mutta AF on niin hidas että minkään liikkuvan kuvaaminen on about mahdotonta. Toisaalta tuo AF on todella tarkka, en ole oikeastaan kertaakaan saanut käsin tarkentamalla parempaa focusta aikaiseksi ja tätä olen jokusen kerran testannut.
Vs: Sony A7/A7r Ei ole yhteensopiva tuo Viltroxin adapteri kinokoon kennon kanssa: http://www.amazon.com/Generic-Viltrox-Adapter-EF-NEX-Auto-focus/dp/B00FGJLFKO Varmasti niitä halvempiakin alkaa markkinoille tupsahtelemaan.
Vs: Sony A7/A7r hyvät värit meinaan Massive Vignetting, Color Shift and Smearing on corners. http://www.flickr.com/photos/birnenbaumgarten/10541095665/sizes/o/in/photostream/
Vs: Sony A7/A7r Hurja. Voi kai sanoa ettei toimi ilman että kukaan viitsii vääntää vastaan. Entäpä sitten Zeiss 21mm f/2.8 ja f/4.5 versiot? Jos sattuisikin että f/4.5 toimisi hyvin, (mikä olisi päinvastoin kuin M9:ssä, jossa vain f/2.8 toimii) olisikin sitten kyse siitä että A7r kennossa mikrolinssit ovat tosiaan optimoitu todella jyrkkään valon tulokulmaan reunoilla ja kohtisuorempi tulokulma onkin jo se mikä aiheuttaa ongelman.
Vs: Sony A7/A7r Ei siinä mitään outoa ole. Sony ymmärtää, että on tyhmää elää pää puskassa omassa maailmassa aivan kuin ketään muita ei olisi olemassa.
Vs: Sony A7/A7r Uskotko tosiaan noin kaikkien tv- ja videoformaatteihin sekä memory stickeihin liittyvien sekoiluiden jälkeen?
Vs: Sony A7/A7r Tuo on aina ongelma kun kamerassa on lyhyt rekisterietäisyys. Jos ko. etäisyys on lähellä tai sama kuin kuva-alan diagonaali (mitä se ei esim. M-Leicassa ole) syntyy enemmän tai vähemmän ongelmia, jotka täytyy ratkaista sijoittelemalla mikrolinssit uuteen kulmaan tai ainakin korjattava ohjelmallisesti. Siitä seuraa, että optimikulma toimii vain yhdellä polttovälillä joka puolestaan taas riippuu sovitteen paksuudesta (eli käytettävän optiikan merkistä). Kaikki muut etäisyydet ja kuvakulmat ovat enemmän tai vähemmän hakusessa. Olen varma siitä, että laajakulmakuvat olisivat parempilaatuisia ja perspektiiviltäänkin luontevampia jos kuvaaja ottaisi kamera pystyasennossa kaksi-kolme kuvaa osittain päällekkäin ja yhdistäisi kuvat. Tällöin melkoista laajakulmaa vastaavat kuvat syntyvät jo 35-millisellä, harvoin tarvittaisiin edes 28-millistä.
Vs: Sony A7/A7r Tuo linkki joka ei enää toiminut, sisälsi juurikin noitten erilaisten objektiivien kokeiluja. Ei ollut mitään polttovalirajaa mitä lyhyemmät ei enää toimineet, vaan ilmeisesti pelkästään objektiivin konstruktiosta kiinni mikä sopii mikä ei, eli oli laajiksia jotka toimivat hyvin, ja oli pitempiä mitkä ei toimineet niin hyvin, tosin laajiksista löytyi useimmat ongelmatapaukset.
Vs: Sony A7/A7r Jaa miten niin M-leicassa ei ole? Tarkoitithan kuitenkin että kun rekisterietäisyys on lähempänä tai sama kuin diagonaali. edit. Mutta sen ainakin kirjoitit että ongelma olisi jo niinkin pitkä rekisterietäisyys kuin kuva-alan diagonaali. Tä'mä tuntuu kummalta.
Vs: Sony A7/A7r Leicalla rekisterietäisyys on 27,80 mm ja kinoruudun diagonaali on 43,26 mm. Koska kenno on suora eikä kaareva, tulevat reunasäteet aika loivassa kulmassa kennon reunoille. Leicahan voi itse optimoida objektiivejansa kennoille ja on tehnytkin ohjelmalliset korjaukset, mutta asia on eri jos ajatellaan asiaa puhtaasti mekaaniselta kannalta. Sonyn rekisterietäisyys on vain 18 mm ja tähän liittyen oheinen lainaus varmaankin selvittää sitä, mitä yritin kirjoittaa: (...) Both of the new sensors have been specially developed for the occasion. Sony has resolved the physical problems caused by the low flange focal distance of the E mount (18 mm) by developing a system of optimised microlenses and by shifting the position of the photodiodes towards the bottom of photosites in relation to their respective distance from the centre of the sensor. This helps reduce the negative effect of light rays arriving at the most acute angles.(...)" Lähde: http://www.digitalversus.com/digital-camera/sony-a7-a7r-full-frame-mirrorless-cameras-unveiled-n31362.html A7/A7r suunnitellut optiikat voidaan optimoida enemmän tai vähemmän mutta erilaisilla sovitteilla käytettävät monen merkkiset optiikat eivät välttämättä toimi ihan niin hyvin. Erityisesti A7r-mallissa, joka on siinä suhteessa vaativampi.
Vs: Sony A7/A7r Jos en pikaisesti kovin väärin muista, niin Steve Huff oli jo kuvannut 7r:llä 15mm Voigtlanderin kera. Tuo obiskahan vaatii jonnin verran "jälkityötä" M9:ssä ja M240: ssä.
Vs: Sony A7/A7r Tuo "rekisterietäisyys" mitataan kennon tai filmin pinnasta bajonetin pintaan. Sovitteilla rekisterietäisyyden saa muutettua sopivaksi esim. Leican M objektiivi Sony A7:kaan, väliin tarvitaan 9,8mm:nen sovite.
Vs: Sony A7/A7r Niin voi. Tosin lisää mittaan yksi nolla. Sovitteen tarkkuuden täytyy olla 1/100 mm tai alle. Mutta kennon mikrolinssien suuntauksessa on ihan eri asia onko käytössä Sonyyn ja 18 mm:n etäisyydelle suunniteltu esim. 35 mm:n optiikka tai sovitteella käytettävä esim. Canon FD 2/35 mm joka on retrofocus-optiikka. Tulokulmat mikrolinsseille ovat keskenään erilaisia.
Vs: Sony A7/A7r Tuo mittatarkkuus on juuri se pieni, mutta ratkaiseva ero laatusovitteen ja halpissovitteen välillä. Netissä mainitaan monessakin paikassa M-Leican runkopaksuudeksi 27,95 mm, ja ilmeisesti jotkut sovitevalmistajat noudattavat tätä virheellistä mittaa. Ostin nimittäin kerran Leica M -> µ4/3 sovitteen, joka oli 0,15 mm liian paksu. On selvää, että äärettömään tarkentaminen ei tällaisella sovitteella onnistu.
Vs: Sony A7/A7r Koska ylläolevan sovitteen Ebay-myyjä (joka ilmeisesti on myös tuotteen valmistaja) kirjoittaa ilmoituksensa otsikossa sovitteen käyvän myös A7-kameroihin, kysyin onko sovitetta testattu kinokoisen kennon kanssa. Vastaukseksi sain, että "valitettavati ja rehellisesti sanoen" näin ei ole tehty.
Vs: Sony A7/A7r Hän varmaan kääntää kuvat musta-valkoiseksi ;-) Huffilla on aika hauska tyyli ja tekemisen meininki, ei siinä mitään pahaa. Herää kuitenkin kysymys mihin tarvitaan 3000e, 6000e tai 9000e kameraa jos 299usd Nikon V1 on wow, fabulous ja oossom.
Vs: Sony A7/A7r Tuo mittatarkkuus on pieni ja tietysti vaikuttaa äärettömään tarkennettaessa. Jokaisessa sovitteessa, myös Leica-M sovitteissa on myös kireyden säätö, jolla myös voi vaikuttaa siihen miten tarkennus äärettömään onnistuu. Jos adapterin säätö on liian kireä, objektivi on liian kaukana ja "ääretöntä ei oikein löydy". Tämä kannattaa tarkistaa. Ainakin itselläni 30€ LM/nex-adapteri + LeicaM-objektiivi toimii hyvin Nexin kanssa. rekisterietäisyys A7:ssa on sama, ja käyhän Nexin E-objektivitkin A7:ään suoraan, joten kyllä pitäisi toimia. Tietysti jokin yli 100€ Novolex tai vastaava adapteri saattaa olla ehkä parempi ?