Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana sturmgezhutz, 23 Helmikuu 2011.

    Kyseessä Sony DSLR-A300 järkkäri.

    Kamera on uusi ja ongelman jonka heti huomasin ensimmäisiä koe kuvia ottaessani, että jos otan kuovan suoraan eteenpäin, kamera ottaa kuvan kumminkin hieman yläviistoon?

    Mistä tämä johtuu? joutuu aina kallistamaan kameraa pikkaisen alaviistoon jotta saa suoraan kuvan siitä mistä tarkoituskin?

    Ensimmäinen järkkäri minulle, joten itse en pahemmin näistä mitään tiedä?

    voiko esim kameran rungossa oleva peili olla jotenkin väärässä asennossa yms?

    kertokaa te viisaammat jos jotain tiedätte kyseisestä ongelmasta
     
  1. Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Onpa uusi tieto minulle. Peilin asennon ei ehkä pitäisi vaikuttaa kuin tähtäyskuvaan?
    Ainoaksi vaihtoehdoksi tuli mieleen se, että kameran pölynpoistojärjestelmä, joka värisyttää pölyn pois kennon pinnalta, on jättänyt kennon väärään kulmaan. Asian pitäisi korjautua takuuhuollossa, jos kyseessä on uusi kamera. Joka tapauksessa kysyisin asiaa huollosta. Eihän kamera ole saanut nopeaa iskua tai tärähdystä?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Juuri siltä se mielestäni vaikuttaa.  Peili, joka on saranoitu yläosastaan, ala-asennossaan heijastaa etsinkuvaa ylös prismalle, ja se olisi väärässä asennossa.  (Ylempänä vai alempana - aika vaikea hahmottaa - kai se tuossa jäisi liian ylös?)

    Tässä systeemin kuva: http://www.dpreview.com/news/0801/08013003sonyalpha1st.asp

    Ilmeisesti sama vika tulee live-viewillä, rakennekuvasta päätellen.
     
  3. Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    juu sama vika on live-view:llä ja optical view:llä.

    täytyy varmaan huollossa käydä, tuskin tuota itse uskaltaa lähtee fiksaamaan
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Tarkastele kuitenkin vielä kameran sisältä niitä kohtia, joitten päällä peili lepää ala-asennossaan. Josko siellä näkyisi jotakin ylimääräistä välissä.  Ja samoin peilin taustaa samoin kohdin.
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Tapahtuuko sama myös jalustalta kuvatessa tai kameran ottessa kuvan vaikka pöydällä ollessaan ja vitkalla laukaistuna?
     
  6. Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Siinähän on kennon siirtoon perustuva vakaaja? mitä jos tuo vakaajamekanismi ei keskitäkään kennoa, vaan se jää keskilinjan alapuolelle, kuten palkkikameran perän siirto alaspäin?

    Pentaxissa on muuten ihan mahdollista siirtää sitä kennoa keskikohdasta muuanne jos niin haluaa....
     
  7. Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    ihan sama miten kamera on / missä on; aina ottaa kuvan n. 10cm yläviistoon
     
  8. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Nuo menee yleensä takuuna
     
  9. sony

    sony

    14
    0
    0
    Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Veikkaisin, että vika on kuvanvakaajassa. Itse kun pudotin kamera, niin vakaaja jumittui. Laitoi kameran takuuhuoltoon, eikä maksanut mitään.
     
  10. Vs: Sony A300 kuvaa yläkanttiin?

    Vähän vanha ketju, mutta kannetaan nyt vielä korsi kekoon.

    Minulla hajosi myös entisestä a230:sta vakaaja. Kamera otti kuvan aina niin, että kohde siirty vasemmalle ja ylös vaikka oli etsimessä keskellä. Todennäköisesti siis vakaaja jumissa / rikki myös sinulla. Omaani vaihtoivat vakaajan takuuna.