Keskustelun avaukseksi: http://karvanaama.com/2015/11/12/miksi-en-kayta-someen-kuvia-jakaessani-visitxxxxx-hashtageja/
Vs: Some ja häsät Heh, näin vastauksesi juuri kun piti kysyä että pitäisikö huolestua siitä etten tiedä mikä hästäk on tai en ainakaan sitä miten sitä käytetään ja miksi!
Vs: Some ja häsät https://en.wikipedia.org/wiki/Hashtag Häsään kyllä törmää nykyään myös esim. "interaktiivisissa" TV-ohjelmissa.
Vs: Some ja häsät Toki. Mutta onko se tärkeää? Mistä jää paitsi kun ei käytä eikä tunne sitä? ed. Annan olla ja sorry kommentit. Katsoin tuolta että liittyy ainakin sellaisiin juttuihin jotka mua ei voi vähempää kiinnostaa: Hashtageja käytetään paljon sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi seuraavilla verkkosivustoilla: Twitter Facebook Google Plus Instagram Diaspora LinkedIn Orkut Pinterest Tumblr YouTube Vine VK ed2. Onko tämä jokin internetin toimintaan liittyvä perustavanlaatuinen keksintö kuitenkin? Että haut toimisivat jotenkin suorempaa tms. ?
Vs: Some ja häsät Koskee kai lähinnä Twitter- ja Instagram-käyttäjiä. Lienee muitakin. Näissä on tapana tägätä joko puheenaihe tai myös valokuvan/videon tms. aihe #-häsällä. Häsää käytetään sitten hyväksi haussa. Jos joku käyttäjä on esimerkiksi kiinnostunut kameralaukuista (ts. kameralaukkuaiheisista twiiteistä tai kuvista) niin voi tehdä nopean haun häsällä #kameralaukku. Eli näin:
Vs: Some ja häsät Aloitusviestini pointti valokuvaajan kannalta on: "Olen aiemmin kirjoittanut aiheesta #häsälläoikeudet, eli miten eri kaupallsiet tahot pyrkivät ottamaan itselleen someen laitettujen kuvien käyttö- ja tekijänoikeudet pelkällä aihetunnisteella, eli hashtagilla." Jos ei julkaise kuviaan SOMEssa voi unohtaa tämän keskustelun.
Vs: Some ja häsät Jos laitan someen kuten esimerkiksi Kameralaukkuun kuvan ja joku muu linkkaa sen hästäkillä, olenko vaarassa?
Vs: Some ja häsät Miten nuo Instagramin tekijänoikeudet menee nykyään? Itse feidasin sieltä aikoinaan kun tuli se muutos että voivat käyttää käyttäjien kuvia mainoksissa ym.
Vs: Some ja häsät Noh, ei se ehkä ihan vitun sama ole. Itse tätä aihetta jonkun verran taannoin pohdiskelin. Ihan ensinnäkin on kaksi (mustavalkoisesti) tietä, jolle voi lähteä: 1. Tekee itsestään marttyyrin haluamalla tehdä maailmasta avoimemman paikan. 2. Pitää oman maailmansa ihan omanaan. Jos valitsee kohdan kaksi, niin ei julkaise mitään kuvia somessa. Jos taas valitsee kohdan yksi, niin miettii mitä kuvia julkaisee. Itse kuulun googlemapsin kehitysrinkiin, vai mikä sen oikea nimi onkaan. Kun jaan tietoa, niin vastineeksi saan tietoa. Lähes joka päivä tulee pyyntö ottaa kuva käymästäni paikasta. Yhden kuvan olen tainnut ottaa jakoon. Mitään isoja (pikselikooltaan) tai ikonisia kuvia en ole aikonutkaan jakaa. Joskus on helpottanut paikan löytymistä googlemapsin kuva. Miksi en siis haluaisi muille samaa... Jotkut kilpailun tms. järjestäjät kyllä lupaavat ihan suht hyviäkin palkintoja #-kuvista. Mun mielestä se onkin yleensä jokaisen itsensä puntaroitava, mitä tekee ja mitä jakaa. Siis kuviensa suhteen. Edit: Ja se, että luovuttaa (kaikki) tekijänoikeudet toiselle, ei tarkoita sitä, että oikeudet alkuperäiseen "teokseen" ei säilyisi itsellään. Ainakaan Suomessa ei luulisi olevan mahdollista, että oikeudet omaan teokseen ei säilyisi itsellään. Ja on siis eri asia, jos se jolle oikeudet on luovuttanut käyttää teosta tai vaikka hankkii sillä "rahaa". Yksinkertaistettuna siis mahdollisuus hankkia "rahaa" ei häviä mihinkään alkuperäiseltä oikeuksien haltijalta. Siis eli se, jolle on luovuttanut oikeutensa, saa vain hankkia itselleen kysymättä lupaa alkuperäiseltä oikeuksien haltijalta.
Vs: Some ja häsät Kyllä on monikin. Eihän se ole mikään uusi juttu, että "tägää kesäkuvasi #iloloma ja voita iPhone 6s". Tavallaan kyse on sissimarkkinoinnista. Onko se huono asia vai ei, on tietty jokaisen itsensä päätettävä. Aina voi taistella tuulimyllyjä vastaan, mutta itse en siihen touhuun oikein jaksa. Kaikkien valokuvaajien (ammattilaiset, harrastajat jne.) kuvat ovat parhaimmillaan vedoksina. Ei kannata vetää itseään alas jakamalla netissä kuvia, joista voi tehdä hienon vedoksen.
Vs: Some ja häsät Tästä olen ihan samaa mieltä.. Eli oikeastaan ainoa mistä pitää tosissaan pitää huoli on kuvan julkaisukoko, riittävän pieni niin kukaan ei siitä isoa kuvaa tulostele. Toisaalta nettimainontaan riittää pienempikin kuva, eli voi joku käyttää pientäkin kuvaa luvatta.
Vs: Some ja häsät Tärkeintä on joka tapauksessa antaa pelon ja potentiaalisen rikollisuuden ohjata toimintaa enenmmän kuin positiivisen julkaisutahdon... Kannattaa hankkia ikivanha kamerakin, jotta vahinko on mahdollisimman pieni, jos se varastetaan.
Vs: Some ja häsät Parhaimmat korvaukset kuvistani olen saanut luvattomasta käytöstä. Olen laskuttanut myös luvattoman käytön selvittämistyöstä, IT-konsultin tuntipalkkiotaksojen mukaisesti ;P
Vs: Some ja häsät Tekijänoikeuden voi luovuttaa sopimuksella ihan kokonaan (Tekijänoikeuslaki 27 §). Vain ns. "moraaliset oikeudet" (tekijän nimen mainitseminen, muuttamisen esto yms.) on pakko jättää tekijälle (Tekijänoikeuslaki 3 §), ja niistäkin voi luopua sopimuksella valokuvissa, jotka eivät ole teoksia (Tekijänoikeuslaki 49 §). Jos luovuttaa kaikki oikeudet toiselle, ei kuvaa saa käyttää itsekään (pois lukien normaalit poikkeukset kuten esim. sitaattioikeus yms). Joten kyllä, typerimmissä "kilpailussa" voit niiden sääntöjen perusteella antaa kuvan oikeudet pois kokonaan.
Vs: Some ja häsät Valokuvia myydään kahdella tavalla; julkaisuoikeutena ja "kaikki oikeudet". Kuvatoimistoilla on yleensä näille eri hintakin, edellisessä tapauksessa kun kuvan voi aina myydä uudelleenkin. On selvää, että esim. mainokseen halutaan kuvan kaikki oikeudet; käyttäjän kannalta ei ole tarkoituksenmukaista, että sama kuva mainostaa mahdollisesti jotain muutakin, vaikkapa kilpailijan tuotetta. Oikeuksien varaaminen voi joskus olla määräaikaistakin, kampanjan jälkeen ei ketään enää kiinnosta.
Vs: Some ja häsät +1. Muutaman koomisen tapauksen olen nähnytkin. Hirmu vouhkaus - MUN kuva ja LUVATTA! Just joo, kannattaa toki viedä asia oikeuteen ja vaatia se 3 euroa korvausta, minkä vastaava taidepläjäys maksaisi kuvapankissa.