Sainpas ensimäiset testit tehtyä ja selvitettyä sopivan paperikoon kameramalliini ja käsityksen kuvakulmasta. Tässä ensimäinen tulos, jota valotettu vain 4vrk. Nyt 21. päivähän aurinko on ylimmillään, joten siinä on oiva paikka käydä virittelemässä paprut valottumaan. Ei muuta kuin kaikki kokeilemaan tallentaa tuo yötön yö. Itse väsäsin juuri kaikista pimiön laatikoista löytyneistä mustista filmipurkeista tätä varten neulanreikäkamerat, latasin nuo filmillä ja huomenna tarkoitus ensimäiset käydä maastouttamassa. Helpot ohjeet tuollaisen filmipurkkikameran tekoon löytyy täältä: www.solargraphy.com. Liitteen kuva on otettu tuollaisella kameralla. Puu on tarkoitettu ketjuksi, joten liitelkäähän muutkin solarigrafia otoksianne tänne.
Vs: Solarigrafia -ketju Jos joku miettii tuota sopivaa paperikokoa niin se voi olla mun testien mukaan niin suuri kuin purkkiin mahtuu ilman, että se peittää reikää. Tämän kuvan paperi oli 78mm leveä ja korkeutta 39mm. Paperi valottui aivan laitoja myöten. Tätä ei ole kropattu kuin sen verran, että sain reunat suoriksi. Kuvakulmaksi tällaisella kameralla tulee n. 140 astetta. E: vielä sen verran vinkkiä, että tuolla solargraphy.com sivustolla tuo foili käsketään maalata mustaksi reiän teon jälkeen. Tuossa kävi ainakin itselläni niin, että reikä tukkeutui ja maalasin tuon ennen reiän tekoa ja hioin neulan ulostulopuolelta röpelöt pois ja sijoitin sen puolen ulospäin (maalin lähdön vuoksi). Sisäpuoli jäi näin mattamustaksi ja heiastamattomaksi. Reiät purkkii porasin muistaakseni 6mm terällä.
Vs: Solarigrafia -ketju Haa! hienoa. Itsekin tein kestävämmän kehityksen mukaisen pöntön ja vein maastoon kypsymään. Malttamattomana ajattelin käyttää noin viikon valotusaikaa. Saas nährä millasen vinjetin tuo pisaranvalumissuoja tekee ;D Paperikoko a5
Vs: Solarigrafia -ketju Tuloksia, 10vrk valotus. Sadekeliä melkee koko ajan, hyvin heikosti valottui. Jotain sai kuitenkin kaivettua lähes valkoiselta paperilta
Vs: Solarigrafia -ketju 10vrk valotus meren rannalla, filmipurkilla niinkuin "kuuluukin". Eka kuva on alkuperäinen, toinen skannattu uudestaan samasta paperista, kunhan ensin lepäsi pöydällä yön ja työpäivän. Pari kertaa tipahti lattialle ja tökkäsin sormenjäljen (vahingossa)
Vs: Solarigrafia -ketju Onnistuuko paperipaperille? Kaapin perällä on lojunut kymmenen? vuotta Ilfordin multigradea, joutais parempaan käyttöön kun ei enää pimiötäkään ole.
Vs: Solarigrafia -ketju Eli mikä tahansa purnukka mustaksi sisältä ja pinhole siihen, papru sisälle ja tyyliin 10vrk valotusta. Jep, täytyy kokeilla tätäkin
Vs: Solarigrafia -ketju Useimmiten valotukset luokkaa kuukausi, kuusi kuukautta, jopa vuosi. Kai se parissa viikossakin onnistuu, jos kerta kymmenessä vuorokaudessakin. kapa
Vs: Solarigrafia -ketju No jos mökillä kokeilis, antas olla sen reilun kaks viikkoa ja kattos mitä tulee, jos tulee.
Vs: Solarigrafia -ketju Paperille paperille, mutta ennenvanhaan ainakin oli muovipohjaisia, ja sitten kuitupohjaisia vedostuspapereita, joita vekkulisti paperipapereiksi tietyissä piireissä kutsuttiin. Niin että onko joku kokeillut kuitupohjaisella paperilla solarigrafiaa?
Vs: Solarigrafia -ketju jos on sateista / pilvistä niin 10vrk ei tahdo riittää. Kohtuullisen himmeää jälkeä tulee paperiin tuolla 10vrk:kin. Nyt on 5 purkkia valottumassa metsälammen ympäristössä, ajattelin kokeilla 1kk - 2kk. Kuten Kapakin mainitsi niin valotusajan enimmäismäärää ei olekaan, voi tulla mielenkiintoisen näköstä kun kesä ja talvi menee päällekkäin 8> paperina itse käytän suhteellisen tuoretta ilfordin multigrade muovipaperia. Kun kerta symbianiin ei saa mitään hauskoja hipsuja, niin mä käytän sit tätä.
Vs: Solarigrafia -ketju Kyllä aurinko kulkee kesällä ja talvella eri rataa, joten ei tuo kesän ja talven valottaminen samaan ruutuun ole ongelma. Kuvaussuunta vaan pitää miettiä niin, että se aurinko edes käväisee kuva-alalla koko kuvausajan (siis etelään päin). Kyllä vuosi on kuvausaikana aikalailla maksimi, koska sen jälkeen valoviirut alkavat pyyhkiä uudestaan samaa rataa ja ovat aikalailla turhia. Eipä mikään tosin estä jatkamasta kuvaamista useampaa kierrostakin. Itse vein purkkeja maastoon kesäpäivänseisauksen aikaan (21.6.) ja tarkoitus hakea ne syksyllä syyspäiväntasauksen aikaan pois. Useimmat suuntasin nyt pohjoiseen päin ja syksyn jälkeen nuo kuvaisivat jo miltei pelkkää pimeää. [QUOTE> [/QUOTE] Varmaan olet jo kokeillut molomea? Aika samannäköistä kuvaa tuottaa kuin nuo hipsutkin.
Vs: Solarigrafia -ketju [/QUOTE] Kiitos! täytyy perehtyä tuohon molomeen.. Ja tuota kesän ja talven yhdistämisessä mietityttää että ylivalottuuko valkoinen hanki? mene ja tiedä... Pitäis antaa jonkun tuttavan piilottaa purkki johonkin, ja vannotuttaa että kertoo vasta vuoden päästä että mihin. Itse en ainakaan malttaisi odottaa vuotta
Vs: Solarigrafia -ketju Voi vinde olihan täällä jo solargrafia ketju pitääpä laittaa omia otoksia kunhan töistä pääsee kotiin. Itsellä oli yksi loka-tammikuu kamera ja toinen, joka oli pelkän elokuun puolesta syyskuun puoleen väliin. Käytän itse Harman Direct positive paperia.
Vs: Solarigrafia -ketju Oliks se niin, että näitä ei kehitetä, vaan lätkäistään suoraan valotuksen päälle skanneriin?