Päivää, rakentelen valostudiota valokuvaukseen. Täällä minulla on Bowensin 1.5kW QuadMatic ja sille pari lamppua. Haluaisin lisätä valovoimaa hitaammille filmeille. Tiedämme, että Bowens on vanhaa (ja konkurssissa). Nykyisin on Godex se edullinen merkki ja ProFoto ja Elinchrome kalliimpia (ehkä laadukkaampia). Eli jos joku täällä on haluamassa uudistaa omaa valotuotantoa nykyaikaisemmaksi, niin voin tulla auttamaan ostamalla ne olemassaolevat vanhat laitteet tänne minun studioon. Ne täytyväy olla yhteensopivia minun olemassaolevan Bowens järjestelmän kanssa. Keskusteluaiheena sitten, mikä olisi hyvä tapa laajentaa uusimmalla tekniikalla täällä minun omassa studiossa? Viime viikonloppuna käväisin kuvausworkshopissa. Siellä se luennoija kertoi, että noin 5000-6000Ws valovoima pitäisi olla. br, Pietu
Ilmeisesti Hensel MH on yhteensopiva Bowensin kanssa. Sellaisen valon haluaisin nyt ostaa, jos jollakin jossain varastoissa on jäljellä. Lupasin hankkia Hensel 6000Ws sähkön Saksasta. Vielä ei ole täsmällistä sopimusta, eli vain yksi vaihtoehto. Pelkkä sähkö ilman valoa haihtuu ilmaan.
Bowens ja Hensel olivat alunperin samaa firmaa. Niillä on paljon yhteensopivuutta vanhemmissa laitteissa.
Ilmeisesti niin on - tietoa tästä asiasta olen löytänyt jostakin täältä foorumista vanhoista viesteistä. Tästä kierrevastauksena kerron, että minulla on pari kappaletta ARRI jatkuvan valon laitteita myös. Käytän niistä tulleita ladonovia helpottamaan tätä Bowens type L -tyyppisen softboxien pulaa. Itse ARRIlle, tänään leikkasin Dremelillä fresnel filtterin, auttamaan suotuisampaa flood/spot -valoa. Koska laitteesta tulee lämmintä valoa, ja salamavaloista tulee kylmää, niin saavuin ojasta allikkoon. Tämän Hensel valmistajan sivulta löytyy jopa adapteri, missä kerrotaan, että Henselin valoon voi saada Bowensin valomuokkaimen yhdistettyä. Harmittavasti eivät kerro, että onko se Hensel MH vai Hensel EH tyyppinen valo. Ehkä tuotteen kuvista voi päätellä. Kuitenkin, koska tämä tuote on "out of stock", niin ei ole kovinkaan mielenkiintoinen. Haluaisin vain saada toiminnallisen kokoonpanon siten, että voisin keskittyä itse kuvan tekemiseen, enkä laitteiden säätelemiseen.