Nyt ei tunnu aikaa riittävän rakenteluprojekteihin, joten vaihtoehtona on lasien pakkaaminen laatikkoon odottamaan parempaa aikaa tai myyminen jollekin toiselle innokkaalle. 178/2.5 Aero Ektarin kanssa ei oikeastaan ole muuta kuin, että siitä puuttuu kiristysrengas. Bonuksena on edellisen omistajan peräpäähän virittämä 72mm suodinkierre, johon voi laittaa normaaleja suotimia. Tulppavirityksen molempiin päihin (ei omat, mutta toimii). 300e Carl Zeiss Biogon 38/4.5 on sodanaikaisen ilmakuvauskameran osa. Linssielementit on kiinni koteloinnissaan, jossa on himmennin ja suljin. Sulkimessa ei kuitenkaan ole mitään hienompaa mekaniikkaa mukana, vaan sen saa joko kiinni tai auki. Olen yrittänyt availla kotelointia, mutta ruuvit ovat niin tiukassa, että homma on jäänyt yritykseksi: muutama lähti, mutta ei kaikki. Tiukimmissa on kuusiokolon kanta pyöristynyt. Taakse tulppa, eteen ei hyllyssä ollut soveltuvaa. Tästä tee-se-itse-henkilölle edullinen SWC-aihio. 400e. jani jani.kurhinen@gmail.com
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar Juu se aero ektar oli mulla, superlinssi, et sitten jaksanut sen kanssa. Kuusiokoloruuvit tuli käyttöön 60 luvulla joten tuskin sodan aikainen tuo Biogon...
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar Ehkä siinä on vähän jaksamistakin, mutta pääasiassa aikataulukysymys. Tässä tuli vähän tarvetta aikataulupriorisoinnille, ja rakennusprojektit jäivät kärkisijojen taakse. Jos kukaan ei näitä halua, jatkan askartelua sitten taas joskus. jani
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar ...puuttumatta kaupantekoon, niin eiks 38-millinen Biogon ollut eka kerran käytössä Hasselin Supreme Widessä 1950-luvulla? Hyvä lasi vanhanakin, omani on vm. -56.
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar Ok, hyväksytään. Ei siis ole sota-ajalta, vaan on uudempi jani
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar On se varmasti sota-ajalta. Jonkinlaisia sotia on aina ollut vähintään kymmenen käynnissä. Tuo voisi olla vaikkapa Korean sodan ajalta, tai sitten Vietnamin. Zeissin mukaan "invented by Dr. Ludwig Bertele at Carl Zeiss in 1953."
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar katoppas tuosta biogonista paljonko todellinen piirtoympyrä on vaikka mattalasilla tai piirtämällä paperille 6x9 raamin, peittääkö se sen ? jos peittää , voidaan alkaa kädenvääntö hinnasta.
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar Tarkasti en ole mitannut, mutta noin suurin piirtein sihtailtuna ei kyllä riitä. Kovin paljoa ei välttämättä mene 6x6:n yli. jani
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar tarkasti ovat sitten hasselipojat obiskan mitoittaneet, ei syytä riehaantua.
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar 38-millinen on juuri ja juuri kuuskutosen ruudun yli (about 83 milliä?), 45-millisellä Biogonilla ympyrän halkaisija on 100 milliä, 53-millisellä se on 115 ja 75-millisellä 170. Linhofissa 53-millinen on kuusysille myyty koko. eBayssä niitä myydään alk 600 ekeä sulkimella ja optiikkalaudalla.
Vs: M: 38/4.5 Biogon ja 178/2.5 Aero Ektar En mä sitä viiti ostaa kun on hyllyssä mamiya 65 millinen joka on bueno 6X9 lasi, sitten on tuo arttukamera mamiya 75mm Biogon kopio lasilla joka on just makee 4X5 ruudulle. taidan väsätä 6x9 pinhole/ mamiya 65virityksen.