Minulla oli jonkun aikaa Ricoh GRIII, jota mainostetaan mm. Snap Focus ominaisuudella. Ei istunut kamera meikäläisen käteen, joten meni myyntiin ja tilalle Fujin X-E5. Käytän tuota takanappitarkennuksella, siis kamera manuaalitarkennuksella ja tarkennus peukalolla napista, johon tarkennus pysähtyy. ja pysyy. Voin siis ennakkotarkentaa haluamalle etäisyydelle , samoin voin tällä asetuksella tarkentaa käsitarkennuksella tarkennuskierää käyttäen ja asettaa etäisyyden myös haluamalleni etäisyydelle. Mitä eroa tällä on tuohon Ricohin mainostettuun ominaisuuteen? Kapa
Ei taida mitään olla. Ricohissahan tuo idea on, että valitaan etukäteen kiinteä tarkennusetäisyys ja snap focus toimintoa käytettäessä painetaan laukaisin vakaalla kädellä mutta nopeasti pohjaan jolloin kameran tarkennus on tuon valitun etäisyyden mukaan, esim 3 m tai 4,5 m tai vastaava. Käytetty aukko sitten määrittää syväterävyysalueen. Kameran suljin laukeaa välittömästi ilman minkäänlaista viivettä. Ricohin etu tuohon Fujiin verrattuna on nopeus, Fujissa on katukuvausta ajellen usein laukaisuviivettä jonkin verrankin, Ricoh on ”salamannopea”. Olen käyttänyt Fujin x100 vi katukuvauksessa, ei se oikein siihen istunut tuon viiveen takia. Muutoin toki aivan huippulaite kuten X-E5 myös, johon lisäksi voi vaihtaa objektiivinkin mieleisekseen, mikä lisää tietenkin kuvausmahdollisiuksia.
Enpä olisi huolissani tuon laukaisuviiveen kanssa. Se viivehän tulee pääasiassa kohteen havainnoinnin ja kuvaajan reaktionopeuden takia, eikä itse laukaisuviiveen mikrosekuntien takia. Monesti kuvatessa pystyn ennakoimaan tilanteen, ja painan laukaisinta aavistuksen verran etukäteen sarjatulella. Näin saan muutaman otoksen, ja esimerkiksi kävelevien ihmisten jalkojen asennot saattavat olla jopa sopivissa asennoissa. Kapa
Jos AF on kytketty laukaisimeen, saattaa viivettä olla. Kamerahan tarkantaa sitten vasta laukaistessa. Alkupään digikamerat saattoivat olla hyvinkin hitaita, hämärässä oikeastaan toimimattomiakin. Nykytekniikalla (em. peukalotarkennus) ei merkityksellistä viivettä taida olla.