Moi, Voisiko joku asiantuntija kertoa, onko näiden kahden objektiivin piirtokyvyssä ja kuvan laadussa merkittäviä eroja ottaen huomioon objektiivien huomattavan hinta- ja arvostuseron? terv. cludor
Kun kerran asiantuntijat eivät vastaa... Tuolla on verrattu Summicronia ja Pentaxin f1,7-mallia: Rigid Summicron 50 vs Pentax-M 50 F2 ei taida olla yhtä hyvä kuin f1,7, mutta onko eroa nähtävissä jos kuvaa keskiaukoilla ja jos ei tee hirveän suuria suurennoksia. Pentaxkin f1,4 ja f1,7 ovat kyllä hyviä mutta yksi parhaimmista normaalilaseistani on Super-Takumar f1,4 josta kannattaa ehkä lukea tuo: My Favorite Lens - Luminous Landscape Jos siis lasin ei ole pakko olla juuri f2. Ehkä hankintaa varten kannattaa miettiä muutakin: minkä kokoisia suurennoksia, kuvaatko paljon lähes täydellä aukolla, adaptoitavuus eri järjestelmiin, sen kaltaista.
Kiitos vastauksesta. Kiinnostaisi kuitenkin kokemusperäinen tieto nimenomaan Pentax f2/50mm verrattuna Summicron 2/50mm, vaikkakin taitaa olla vaikea yhdistelmä. cludor
Ei ole syytä vertailla Summicron-M malleja koska Pentax ei ikinä ole sille alueelle ryhtynyt. Summicron-R typit ovat vaihtaneet omistajaa alle sadan euronkin muutama vuosi sitten, mutta nyt lähempänä 200 on tavallisin hinta. Leican tarina eurooppalaisena valmistajana on tietenkin haluttuuden tärkeänä syynä. Japanilaiset tulivat valmistajina kilpailemaan markkinoille myös myöhemmin ja on aika hankala nimetä klassisia objektiivirakenteita jotka olisivat sieltä kotoisin. Summicron taitaa olla tessar? A History of the Photographic Lens
Kysymyshän ei ole objektiivien rakenteiden vertailusta, vaan kuvan laadun vertailusta tällä polttovälillä ottaen huomioon myös suuren hintaeron. Summicron ei tiettävästi ole Tessar-tyyppinen. cludor
Joku muu osaa sanoa Summicronista. Veikkaisin, että CA/kontrasti suurilla aukoilla on muuta kuin tuolla Pentaxilla. Pentaxin 50/2 oli aikoinaan lähinnä "kittilinssi" omassa sarjassaan. "Merkittävyyteen" on kovin monta näkökulmaa. Lähtäkohtaisesti ainakin kaksi. Ja sitten tietysti myös se, että miksi. Ja moni muu.
Tuossa on muutama näkökulma optiikkaan ja sen arvottamiseen valituilla tavoilla. Understanding Lens Contrast - Luminous Landscape Pahus, noihan on laittanut vanhan hyvän esityksen maksulliseksi. Tässä taas eräs KL-klassikko. Objektiivien "mystiset" ominaisuudet
No niin, eipä olekaan vaan: Double-Gauss lens - Wikipedia Hintaero ei ole ihmeellinen vaan hyvin tavallinen ilmiö laajasti. Tarkoitan että aina on erilaisia hinta-laatusuhteita. Jonkin toista suurempaa arvonmuodostusta markkinoilla voisi sen alan asiantuntija helposti periaatteiltaan selventää. Siinä pätee paljolti yleisiä lainalaisuuksia. 80-lukulaisen kellotietämykseni mukainen vertaus. Onko Citizenin aika tarkempi kuin Rolexin?
Kiitos kiitoksesta. Kakkossivulla kuitenkin päästään jo vahvasti asiaan, joka liippaa läheltä tätäkin aloitusta. Toki huumorilla säestettynä kuten hyvä on.
Oli linkin tapana paljon hyvää pohdintaa, ihan lopullista ja kaiken kattavaa totuutta ei kukaan tainnut väittää omaavansa (mikä ei välttämättä olisikaan ollut täysin uskottavaa).
Eivät ainakaan kopioita ole toisistaan. summicron-R 50mm - Google-haku: SMC Pentax-M 1:2 50mm - Google-haku: SMC Pentax-M 50mm F2 Reviews - M Prime Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database ---------------------------------------------------------------------- Itse kerran tulin vertailleeksi Summilux-R 50 vs Nikkor 50/1,2 kun mulla oli ekaa kertaa täyskenno (5D) käytössä. Kyllä eroja oli monenlaisia, värisävyssä, focus shiftissä, kontrastissa, vastavalonsiedossa. Makuasia sitten kumman valitsisi noista, kun molemmissa oli omia vahvuuksia. Hintaeroa ei silloin juurikaan ollut. (Summilux on toki 1:1,4)
Joku kirjoitti "kittilinsseistä" ehkä vähän siihen sävyyn, että ne olisivat huonompia kuin muut. Eivätkö useimmat 50 milliset objektiivit, myös Leican valmistamat, ole olleet tavallaan "kittilinssejä", jotka on ostettu kameran rungon mukana? cludor
Kaipa kittilinssi on kokolailla turha määrite. Niitä on ja on ollut hyvin monenlaisia. Kitti on tyypillisesti pakattu yhteen laatikkoon eli on tehtaan tarjoama paketti. Useimmin objektiivi on halvimmasta päästä mallistossa, eikä sellaisia taida olla ollutkaan, mitä ei saisi ostaa myös erikseen. LeicaR9 35mm SLR Manual Focus Camera with 35-70mm f/4 R Lens Kehitys ja kilpailu teettää aina parempaa "kittilinssiä". Tuollainen on nykyajan normaali(zoomi). https://kenrockwell.com/nikon/18-55mm-af-p.htm Tossa edellä Pentax lens Reviews & Lens Database sivulla tarttui silmiini kuinka aluksi se oli metallinen ja sitten muovinen. Jokin osa siinä tai jotain... Ei sinänsä siis ihme jos markkinahinta on nyt 30€ . Eihän se ole Nikonillakaan vastaavassa pannarimaisessa viimeisessä AIS kehitysversiossa 50/1,8 paljoa enempää. Tai ainakaan Nikon Series E mallissa joka on hyvin paljon sama myös. Ja sanottakoon vielä jos ei ole tuttua, niin parempia muut vähän isommat nikkorversiot ovat ja kehitys meni takaperin. Itselläni on hallussa ensimmäinen AI versio 50/1,8. Ei erot isoja ole mutta havaittavia. Isompia tuntumassa ja rakenteessa kuin optisesti.
Tässä vuosien saatossa olen testaillut nimekkäimpien kinokoon kameramerkkien normaaliotiikoita . Sellaiseen välitilinpäätökseen olen tullut , että Leican Summicron R 2/50 on täydellä aukolla ( 2 ) paras terävyydeltään nurkasta nurkkaan ja kulmasta kulmaan . Sittenkun himmennetään aukoille 4 - 8 , niin Canonin FDn 1,4 on reilusti oma suosikkini .Löytyy hurjaa terävyyttä ja kontrastia . Parempaa ei ole vielä tullut vastaan , mutta testailu jatkuu....