Vanha rupuskanneri alkaa olla jo onneksi finaalissa ja uutta pitäis saada. Hakusessa ja toiveena olisi mahdoton vehje, nimittäin hyvä ja halpa, (max 250€) eli tasoskanneri, jolla voisi skannailla filmeiltäkin. Kamerakalustona on kinon lisäksi vanha keskikoon kamera, ja lisäbonusta olis, jos voisi skannailla myös rullafilkkaa. Merkkiuskollisuus ei vaivaa, joten ehdotuksia otetaan vastaan.
Osta hei kuule ihan pelkkä filmiskanneri, esim näitä minoltan dimage scan multi skannereita saa ihan kohtuuedulliseen hintaan välillä käytettynä (2880dpi skannit kinofilmistä). Skannaa myös keksikoon 6x9cm asti, ihan ok jälkeä tekee myöskin. Taisin omani ostaa Kerolan Juholta aikoinaan. Tietysti joku tasoskanneri olis vähän joustavampi, mut mä en oo vielä keksinyt mitään käyttöä muulle kuin filmiskannerille.
Epsonin 3200 malli (taso) voisi olla myös vaihtoehto. Mm simos tuolla skannailee, eli hän voipi valaista lisää. Itse olen erittäin tyytyväinen Epson 4990:aan, mutta se on toistaiseksi yli annetun hintahaarukan.
Jos halpaa etsit niin Epson 3170 voisi olla sopiva, en usko että 3200:sta enään on myynnissä. Itselläni on nykyään 3200, ja kadun hieman että vaihdon halpis-3170:stä tähän. 3170 erottelee varjosävyjä paremmin, vaikka muuten onkin muovisen tuntuinen. Siinä myös rullafilmipidin on fiksumpi, mutta kääntöpuolena sillä ei voi skannata laakafilmejä (jos tällä on merkitystä). Sinänsä hinta/laatusuhteelta 3170 on lyömätön, eikä 3200:nenkaan ole huono. Keskikoosta näillä skannailee "riittäviä" originaaleja ja kinostakin auttavasti - pitää muistaa että todellinen erotuskyky on noin 1800-2000 dpi.
Mulla on Epsonin 3200, jonka ostin rullafilminegan skannammista varten. Nega täytyy olla todella huolellisesti valotettu, oikean jyrkkyinen jotta homma menee kivuttomasti. Mun negat tahtovat olla senverran vauhdikkaasti valotettuja, että ammattilabbiksessa saavat niistä todella hyviä kuvia aikaan, mutta itse skannailemalla on lopputulos ei välttämättä ole hyvä. Pyrin välttämään kaikin keinoin joutumasta skannaamaan värinegoista mitään. Dialle mulla ei ole käyttöäkään. Siispä kuvaan vain digillä...
Epson 3200 on toimiva peli. Syö kaikenmoista filkkaa ja on sukkela... firewire liitäntä, jota ei esim. 3170:stä löydy. Kinon skannaukseen ei ole mikään fiksu. Siihen suosittelen oikeeta filmiskanneria, mutta keskikoossa tekee nättiä jälkeä. Ja liki kaikki skannaukset on tullut tehtyä diasta...jonkinverran negaa, mutta en oikein tykkää sitä skannailla. 3200:sta voin siis suositella, jos jostain vaan löydät...ja taitaa toi 3170 olla ok myös...mitä nyt pikkasen kevytrakenteisempi. Mulla olis tossa joutilaana Minoltan scandual 2... joutas pois jos jotakuta kiinnostas.
Mulla on semmonen käsitys, että tasoskanneri & 6x7 filmillä pääsee korkeintaan hyvä kinoskanneri & kamera- laatuun. Sääli. Menee pohja keskarikuvaamiselta. 3200 Epsoni ei ainakaan selviä tummista dioista kunnialla, ja armotonta taistelua pölyn kanssa. Olis varmaan unelma omistaa jokin huippu-Imaconi...
Eii aivan. 6x7:sta voi hyvin repiä 30-50MP tiedoston, käyttäen vielä skannerin "oikeaa" resoa (2000~ dpi?). Kinofilmistä löytyy hyvällä skannerilla ehkä 1/3 tästä. Puhun nyt 4990:sta, tietenkään 100€ tasolta ei voi paljoa odottaa. Pesee ainakin entisen ScanDual IV:n mennentullen nopeudessa ja laatu on vähintäänkin samaa. Diat ovat ongelmallisia suuremman dynamiikan takia, mutta varsin hyvää jälkeä omaan tarpeeseen niistäkin irtoaa. Varsinkin kun profiloi skannerin kunnolla, esim Wolf Faustin targeteilla.
Tässä vaiheessa pitääkin sitten miettiä että miksi skannaa kuvia? Jos skannaa ne tulostettaviksi, niin löytyyhän sitä tarkempiakin menetelmiä, kuten perinteinen vedostaminen =) Jos sensijaan weppikäyttöön tai pienehköihin tulosteisiin (alle 50cm) niin huokeahko, epson 3200 tai 4990 -tasoinen skanneri riittää (vaikkei omasta mielestä olekaan perinteisen vedostuksen veroista touhua). Empiirisesti testatusti epson 3200:n todellinen resoluutio on tasolla noin 2000dpi, eli kutakuinkin 40 viivaa millillä - siis luokkaa mitä käsivarakuvauksessa yleensä pystyy saavuttamaan. Pitää muistaa sekin, että moni linssi ei piirrä reunoilla, etenkään kaikilla aukoilla, kuin 40-60 viivaparia.
Kiitos vaan vastauksista, taitaa tuo valinta kallistua tasoskanneriin, onhan siinä mahdollisuus skannailla kaikkea muutakin, ei sentään koko elämä ole valokuvausta. Mites nuo Canonin mallit, ainakin Canoscan 8400 nielee 120-filmiä, onko vekottimesta kokemusta?