Osuipa silmään mielenkiintoinen blogiteksti Your Scanner Needs Cleaning! skanneriin kertyvästä töhnästä. Omakin Scan Dual IV tekee silloin tällöin epämääräistä rantua joka näkyy hyvin etenkin värikuvissa. Puhdistus voisi siis olla paikallaan. Mikähän pulju tuon pk-seudulla puhdistaisi? Hankaloittaakohan asiaa jotenkin se ettei tuota Konica-Minoltaa enää ole olemassa...
Vs: Skannerin puhdistus Löysin joskus DIY ohjeet Coolscania varten: http://www.pearsonimaging.com/articles/howto/ls5000cleaning.html
Vs: Skannerin puhdistus Tämä aihe on kestosuosikkejani joten kylvän tännekin pyyntöni: jos keksitte paikan joka huoltaa Minoltan skannereita, kertokaa toki minullekin
Vs: Skannerin puhdistus Mitä kaikkia osia oot putsaillut tuolta sisältä, ja miten? Lähinnä arveluttaa noiden linssien ym. optisten osien puhdistaminen, koska pinnoitteita on kait aika helppo vaurioittaa...
Vs: Skannerin puhdistus Tämä on erittäin hyvä kysymys. Huomasin tällä viikolla, että paljon "pölyä on sensorilla". Minulla on 5v vanha 4990 Epson ja löytyy toki ohjeita, esim Rangefinderforumin kautta (joka ei nyt vaan aukea!) mut mut, mielellään jos joku ammattimaisempi sen pudistamisen hoitaisi, niin aina vaan parempi. Vai onko se Plustekin hankinta nyt sitten kuitenkin suuniteltava...
Vs: Skannerin puhdistus Itse tiedän sen verran Nikon-puolelta mitä olen huoltoteknikon kanssa jutellut, niin aina kun optisiin osiin kajoaa (kenno, peili jne) niin periaatteessa sen jälkeen pitäisi tarkistaa että kyseiset osat ovat edelleen täysin suorassa ja oikealla etäisyydellä yms - eli jos niitä nyt varsinaisesti ei saakkaan täysin pilattua niin mahdollisesti vinksalleen kuitenkin.. Tämä ei tarkoita etteikö niitä voisi itse puhdistaa, kunhan tiedostaa että pitää olla todellakin varovainen. Ja ilman oikeita työkaluja tuollaiset hienosäädöt jos niitä tarvii tehdä, voi olla jopa mahdottomia.
Vs: Skannerin puhdistus En sentään kennoja tai peilejä irrotellut, mutta kuoret lähti varsin helposti irti ja valonlähdekin tuli ruuvattua irti kun vaan etsin sitä filminpidikkeen sensoria jotta loppuis laitteen sekoilu. Sehän olis tietysti putsaantunu purkamatta mitään, mutta eihän sitä heti tajunnu . En mäkään ehkä niitä optisia osia lähtis irrottelemaan, mutta kyllä kai ainakin peilejä uskaltaa jollain mikrokuituliinalla aivan hyvin pyyhkiä jos käsiksi pääsee..