Tänään olis tarkotuksena kehittää kaksi rullaa 120-formaatin Kodak Tri-X 320:stä jotka on valotettu 640:nä. Kehitteenä on Kodakin Tmaxia. Ongelma on vaan siinä, että Kodakin omissa taulukoissa ei puhuta Tri-X 320:n prässäämisestä mitään. Googlaamallakaan en löytäny Tmaxilla prässäämiseen ohjeistusta. Kodakin ohje antaa Tri-X 320:n kehittämiselle Tmaxissa ajat 8:00 .. 6:30 (20C-24C). Pitäskö noihin iskee minuutti päälle, vai mitä suosittelisitte? Ei nää kysymykset tähän loppunu; vastaako tommonen 120-rulla kahta 135-rullaa? Eli siis jos laitan kehitystankkiin 2 120:stä, ni onko sama ku kehittäsin neljä rullaa kinoa, siis kehitteen määrää ajatellen? Revinkö taustapaperia irti sitä mukaa ku pyörittelen spiraalille?
Vs: Kodak Tri-X 320 Patersonin tankissa 35-milliselle tarvitaan kehitettä 300 ml ja 120-filmille 500 ml. Minulla on mm. tankki, johon mahtuu kolme kinoa tai 2 rullafilmiä, joten 2 rullaa tarvitsee litran käyttöliuosta. Enemmänhän saa kehitettä aina olla - ei siinä mitään.
Vs: Kodak Tri-X 320 Joskus prässäsin APX-100:sta 400:ksi ja lisäsin kehitysaikaa 50% ja hyvä tuli. Kehitettä en muista, joku Kodakin se oli, kun kerran työväenopistolla kehitin.
Vs: Kodak Tri-X 320 Nyrkkisäännöksi kai sanotaan +20-25 % normaalikehityksestä per aukko. Taustapaperi ei ole kiinni filmissä kuin filmin toisesta päästä, teipillä. Se kyllä irtoaa itsestään kun rullaa alkaa avata. Kannattaa ottaa filmin vapaasta päästä kiinni ja antaa taustapaperin pudota alas. Sen voi sitten lopuksi irrottaa sen teipin. Näin taustapaperi toimii painona ja pitää filmiä suoremmassa, kunnes se on spiraalilla.
Vs: Kodak Tri-X 320 Ja kehitettä voi säästääkin; ainakin Patersonin spiraalille mahtuu kaksi 120-filmiä peräkkäin. Ne ei mene päällekkäin, kun jättää sen teipin filkan toiseen päähän. Olen itse kehitellyt satoja 120-filkkoja just tällä tavalla ja kehitettä menee just sen spiraalin paksuuden verran, mutta saapi kaksi filkkaa kehitetty'ä kerralla.
Vs: Kodak Tri-X 320 Hyvä vinkki, jota ei itsekään ole tullut aiemmin ajateltua vielä jokin aikaa sitten.. Keksin tuon värikehityksien kanssa joku aika sitten, kun ensimmäistä kertaa käytin 220 filmiä ja sehän menee sille spiraalille ja on tuplasti niin pitkä kuin perus 120.
Vs: Kodak Tri-X 320 kiitos vinkeistä. En tiedä uskallanko kokeilla kahta rullaa peräjälkeen, on vähän hakusessa spiraalit ja niiden käsittely vielä mutta kehitysajalla taidan mennä tolla +25%-metodilla. Nyt lähen lampsimaan koht' pimiöö.
Vs: Kodak Tri-X 320 Kodakin Tri-X tech sheetissä (f4017) on kyllä XTOL-prässäykseen aikoja myös 320TXP:lle. Ja jotain konekehitys ja large tank ohjeita myös D-76:lle ja Tmax RS:lle. Ja noi 8:00 .. 6:30 (20C-24C) ajat on sitten filmin vanhalle versiolle. Uudelle (320TXP) on lyhemmät ajat. Jaa olihan täällä ihan selitystäkin: [QUOTE> [/QUOTE] Minäkin kyllä laittaisin vähän extraa kodakin suosituksista välittämättä.
Vs: Kodak Tri-X 320 Kai niistä jotain tuli paha mennä sanomaan, kun noi oli samalla faijan Kievin testirullia.. se oli toisen rullan sössiny jo latausvaiheessa, joten nega oli melkeen pelkkää mustaa. Toinen rulla näytti ihan mallikkaasti onnistuneen. Kehitin siis joku 10 (+2 min käytetty kehite). Sit ensimmäiselle itsenäiselle pimiökerralla pitää tietty mahtua jotain sähläystä, Ilfordin HP5+ sai tylysti kehitteen jälkeen kiinnitteen niskaansa, kun sekotin purkit. Mun hämmästykseks ja kummastukseks nega näytti kuitenkin ihan onnistuneelta 10 min kiinnityksen jälkeen, kovin on vaan violetti. Vedostelin kans vanhempaa kinorullaa, ja ihka ensimmäinen mustavalkovedokseni näyttää (tosin huonosti reprottuna D50:llä, olis ees jonkunnäkönen skanneri) tältä;