Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Skanneri 35mm filmille?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vasamatti, 17 Lokakuu 2021.

  1. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Laitoin Fujiin loittorenkaan, 45mm optiikan kiinni ja vastavalosuojaa vasten teipillä kiinni negapitimen missä 10v vanha APX100 negatiivi. Himmennetty f16 tms. Mulla ei ole mitään järkevää valolähdettä vielä, joten laitoin vain voimakkaalla otsalampulla valoa suoraan negaan. Kyllä mä tän testin perusteella uskalla sanoa, että kannattanee kyhätä jokin pysyvämpi viritys ja kokeilla kunnon valaistuksella ja muutenkin paremmilla säädöillä. Noin 7500x5000 px kuvaa tulisi. Ainakin koneen ruudulla n. 50-67% koko näyttää erittäin hyvältä ja tosta saisi 50cm kuvaa @400dpi, 65cm @300dpi ilman suurentelua. Alla 100% kroppeja.

    EmptyName 14.jpg

    Screenshot 2021-12-01 at 11.00.47.jpg

    Screenshot 2021-12-01 at 11.01.07.jpg

    Screenshot 2021-12-01 at 11.01.22.jpg
     
  2. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 595
    1 303
    113
    Digirungolla, makro-optiikalla ja Nikonin ES-1 tai ES-2 kopiointilaitteella kinokoon digitointi on helppoa, laadukasta ja nopeaa. Eikä kameran tarvi olla Nikon, vaan nuo ESt sopii kaikkiin 52mm suodinkierteisiin. Lisäksi yhdistelmä on yksi kiinteä kokonaisuus, johon kameran liikuttelu ei vaikuta mitään. Valaisuun riittää dian/negan taakse asetettu valkoinen taso, jonka voi valaista esim. kameran omalla salamalla. Valoa ei siis suunnata diaan/negaan. Jos optiikassa ei ole 52mm kierrettä, niin sovittaminen onnistuu stepup renkailla. Värinegat ovat sitten hankalampia, ellei käytä Negative Lab softaa.
     
  3. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Kokeilin ES-2. Ideana juuri hyvä, mutta pitimet rajaa ruutua liikaa ja lisäksi ne reunat on kiiltävää muovia, eli kuvien reunoihin tuli heijastumia pidikkeestä. Koko systeemi myös heilui sieltä negan päästä, ei pysynyt jämäkästi paikoillaan. Mun mielestä.
     
  4. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 595
    1 303
    113
    Ilmeisesti tuo uudempi on siis heppoisempi kuin vanha ES-1, jota mä käytin reilut 10v sitten. Optiikkana EF 50/2.5 makro.
     
  5. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Kokeilin miltä näyttää Fuji + Nikon 85 PC Nikkor kahdella loittorenkaalla. Detaljia ihan hyvin. Kamera oli telineessä, nega pitimessä kiinni ja negan takana kännykkä missä oli näytössä valkoinen kuva ja näytön kirkkaus täysillä. Todella simppeli systeemi ja jälki on mielestäni parempaa kuin esim. Nikon Coolscan -skannereista mitä itsellä on jokunen ollut. Jos keksisi mikä macro toimisi Fujissa hyvin tähän hommaan, niin paranisi vielä varmaan reippaasti. Isompi kenno vaatii isomman piirtoympyrän ja se vähän rajaa valikoimaa pois.

    Kuva 100% kroppi. Tuossa ylempänä oli edellinen testi samasta ruudusta. Screenshot 2021-12-06 at 9.29.09.jpg
     
  6. papetsu

    papetsu Active Member

    291
    148
    43
  7. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    43
    48
    Toi optiikka ei käy kun on FF kennolle. Mun Fujissa on vähän isompi kenno.

    Huomasin just kun katselin paria eilistä digitointia, että rae on hassun näköistä siksi koska optiikka poimi negan läpi pikselit tästä taustavalona olleen kännykän ruudultakin kuvaan. Taustavalon isommalla etäisyydellä negaan nähden kuvan/rakeen tarkkuus paranee vielä selvästi.
     
  8. jap

    jap Member

    303
    2
    18
    micro nikkor 55mm f3.5+loitto olisi varsin hyvä optine paketti, ehdotan valaisuun salamaa, väliin jokin diffuusori esim. valkoista muovia tms.
    -itsellä tuo optiikka ja nikkor palje ja salama
     
  9. ilkka313

    ilkka313 Active Member

    251
    43
    28
    01.frisco1988.jpg [​IMG] Vuosia sitten tein Kodak Carousel -diaprojektorin ja digirungon väliin putken joka mahdollisti näiden yhteiskäytön. Putken tein purkamalla yhden Carousel-objektiivin, linssit hiiteen. Loittorenkaita vielä väliin jotta saa kennon täyteen itse diakuvaa. Kamera oli Canon D600 ja linssi joku 50 mm. Carousellin lamppu on kirkas, 250 W, ja sitä on tavalla tai toisella hieman himmennettävä. Itse otin mattapleksin diakatselulaitteesta jonka sovitin juuri kuvaportin taakse tasoittamaan valoa. Ehkä tämä on helpompaa tavallisen kampaprojektorin 150 W lampulla? Dioista löytyy mahtavasti tumman pään sävyjä kun valolähde on tarpeeksi tehokas. Löytyy sävyjä joita en ollut ennen nähnytkään. Kannattaa himmentää linssiä reilusti ja aika varsin nopeaksi. Jos kamera saa istutettua kunnolla tuon väliputken avulla kuvaporttiin on nopea skannaus mahdollista käyttäen diaprojektorin kaukosäädintä ja kameran kaukolaukaisua. Juutuubissa on tästä esimerkkejä.

    Ohessa noin tehty kuva, kamera oli Minox 35 GT, Filmi Fujichrome 200, ehkä. Lasillinen dia, karvat mukana.
     
    Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu 2021
    MartinN tykkää tästä.
  10. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Dynamiikka dioissa on valitettavasti liian vaikea. Skanneri ja kamera ei oikein kykene tallentamaan kaiken yhdellä otoksella. Skannerilla on tehty multipass joka lukee kuvan kahteen kertaan. Valitettavasti vaan ei oikein toimi. Tässä ydinpulma.
     
  11. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    ”Karvat mukana” varten on kehitetty IR valotus ja kloonikikkailu. On skannerin paras ominaisuus.
     
  12. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 595
    1 303
    113
    Mä digitoin mun diat (n. 13000 kpl) hakemistoksi periaatteessa samalla tavalla 2008. Projektori oli Rollei ja lampun vaihdoin 100W. Projektorin optiikan poistin kokonaan ja kuvasin EF 50/2.5 makrolla suoraan kuvaportista, jonka takana oli opaalilasilevy. Ei siis mitään väliputkia tarvittu. Kuvat tallensin suoraan läppärille ja tiedoston nimi oli kamman tunnus+dian sijanti kammassa juoksevana numerona. Kun mulla on 60% kuvista pystykuvia, niin en viitsinyt alkaa kääntämään dioja saman suuntaisiksi vaan jätin kuvien ympärille mustat reunat. Diasta ilman mustia rantuja tuli síis n. 6MB kokoisia tiedostoja, mikä riittää hakemistotarkoituksiin. Kun hakemistosta löytyi jokin parempi kuva, niin sen digitoin maksimikokoon ES-1 diakopiointilaitteella ja avasin kehyksen ja putsasin dian kunnolla ennen kuvaamista. Eikä sitä loppujen lopuksi tarvinnut tehdä kuin pienelle osalle dioista. Kun tiedot oli nimetty em. tavalla, niin hakemiston perusteella löysin originaalin helposti. Nuo diat ovat edelleenkin tallessa mökillä.
     
  13. reiban

    reiban

    29
    0
    1
    Hip hurraa! Mä en ois ikinä jaksanu vääntää tuollaista määrää! Pitäis varmaan saada jostain vuokralle tommonen. Mulla on vaan jokunen tuhat ja siihen vaan käsin välineet mut muutaman kymmenen jälkeen iskee aina "so what"
     
  14. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Reflectalla on makasiinillä toimiva skanneri. Kuulemma kuitenkin ei pidä pahvisista Kodachrome kehyksistä. Ihan vaan tiedoksi.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 201
    506
    113
    Pahviset ovat varmaan sen verran ohuita ja pääsevät nojaamaan sen verran, että joidenkin projektoreiden portin reuna tulee vastaan.
     
  16. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 595
    1 303
    113
    Projektori on tuolla varastossa tallella, joten sen saat lainaksi noutamalla Orimattilasta. Tosin kameraa en lainaa. Käytännössä 100mm makro olisi soveliain optiikka projektorista kuvaamiseen.