Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Palkkiobjektiiveista(eli kirjainten merkitys)

Discussion in 'Filmikuvaus' started by linnuke, Sep 29, 2008.

1. linnuke

linnuke Member

116
    7
    18
    Sellaista että mitkähän lienevät tärkeimmät eroavaisuudet Sironar ja -n objektiiveissa tai Schneiderin vastaavissa, kuin ikä ja siitä aiheutuvat ongelmat?.Tämän kesän on ollut lainassa kaverilta Symmar-S 150mm ja siihen olen ollut enemmän, kuin tyytyväinen, joten vastaava on haussa. Elikkä valistakaa tietämätöntä onko noissa kirjaimettomissa joitain hankaluuksia, joista olisi syytä olla tietoinen, jos sellaisen hankkii?

Jlintu

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23,779
    749
    113
    Vs: Palkkiobjektiiveista(eli kirjainten merkitys)

En osaa sanoa, mutta muistin jotakin mainitun tässä 'lightweight lenses' jutussa.

135 - 240mm

Muutama kuukausi sitten etsin tietoa laakakoon objektiiveista.  Sitä kyllä löytyikin, mutta suurimman osan olen unohtanut. Prosessi meni minulla niin, että Ebaysta selasin objektiiveja ja niitten nimillä etsin haulla.  Erilaisista keskusteluista käsitystä alkoi muodostumaan. Valmistajien sivut apuna.

Toisena lisäyksenä vielä, että eri valmistajilla on luultavasti omat mallinimensä ja kirjaimensa.  Objektiivisarjoja voi olla eri hintaluokissa ja eri piirtoympyröin.  Ja tietenkin ajoittain mallisto uudistuu. Symmar-S taisi tulla Symmarin jälkeen, kun nykyinen on kai Apo-Symmar.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23,779
    749
    113

En tiedä onko tarinoistani  mitään hyötyä tai ovatko nämä jollekulle oleellisia asioita, mutta objektiivit voivat erota myös siinä, mille etäisyydelle ne on optimoitu.  Tarkoitan siis ihan tavallisia objektiiveja, en puhu makroista.

Myös linssistöt vaihtelevat.  Symmar sanana viittaa symmetriseen rakenteeseen, mutta hatarasti muistelisin että se pätee vain ensimmäisessä versiossa.  Symmar-S:n suhteen en ole varma.   Lisäksi nykyään on suosittua liittää nimeen APO, vaikka jotkut edeltäjistäänkin ovat saattaneet olla apokromaattisen linssin sisältäviä.

Symmetrisellä rakenteella taitaa olla lähtökohtaista etua yleisobjektiivina eri etäisyyksillä?

Symmar-S haku antoi mm. tällaisen: http://www.apug.org/forums/forum44/21916-rodenstock-sironar-schneider-symmar-s.html

Voi myös tarkistaa, minkälainen päällystys linssissä on, vai onko lainkaan (jos tarpeeksi vanhaa on valitsemassa).  Ja tarvitseeko monikalvopäällystettä.

4. Vs: Palkkiobjektiiveista(eli kirjainten merkitys)

Apo-sana, kirjaimet ja värilliset raidat ovat tämän päivän muotia laakapuolellakin. :)

Rodenstockin puolella vaihtelua on paljon kirjaimissa: Sironar, sironar-n, apo sironar-n, apo sironar-s vanhemmasta uudempaan. Grandagon-puolella apo lienee vimeisin muutos. Rodenstockin vanhemmille sarjoille on speksejä ainakin täällä: http://www.butzi.net/rodenstock/rodenstock.htm ja sarjanumerosta voit tarkistella iän täältä: Age vs. Serial#

Schneiderin nimien kirjon jätän jonkun muun täydennettäväksi, etenkin kirjainten osalta. Ikää näet vaikka täältä Schneider Optics

Joitain moderneja optiikoita saa kohtuuhinnalla myös Caltar -merkkisenä missä kirjaimet yleensä kertovat onko kyse jostain Rodenstockin tuotteesta (Esim Caltar II-N) tai Schneiderin tuotteesta (Caltar II-S).

Mun käyttössä se mahdollinen hiuksenhieno ero piirrossa on merkityksetön (esim. apo sironar-n vs -s). Käytännössä mikä vain monderni monikalvopinnoitettu optiikka olisi piirroltaan mun käyttöön riittävä. Mulle merkittävin ero on lähinnä piirtoympyrän koossa. Jos mietitään selvästi vanhempia optiikoita, tulevat erot etenkin pinnotteiden suhteen (pinnoittamaton/yksinkertainen/monikalvo). Näitä kaikkia tärkeämpiä voivat tietysti olla muut ominaisuudet, vaikkapa paino patikkareissulla.

5. Vs: Palkkiobjektiiveista(eli kirjainten merkitys)

Voin olla ihan pihalla, mutta caltar taitaa olla calumt firmalle tehty "houselabel", Apo on tietysti apokromaattinen, eli kaikki valonsäteet taittuvat samaan tasoon tai pisteeseen eli parhaiten korjattu linssi.Kyl kai Schneiderin ja Rodenstockin sivuilla selvitetään mitä nimet merkitsee.

6. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63

Lisätään vielä sen verran, että Sinaron-nimellä Sinar on myynyt lähinnä(?) Rodenstockin objektiiveja.