/ Rekisteröidy

Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Skannauslaatu: digikamerarepro -> tasoskanneri -> halpis kinoskanneri -> ...

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana audiophile, 3 Tammikuu 2014.

1. audiophile

audiophile Member

591
    1
    18
    Haluaisin kuulla *kokemuksia* negatiivien skannauksesta kuvaajalta, joka on käyttänyt useampaa eri digitointitapaa. Minkälaisia laatueroja on siirryttäessä digikamerareproamisesta 100-500 euron tasoskanneriin ja siitä 100-500 euron kinoskanneriin. Kerro myös mitkä ovat laatumääreitäsi eli mitkä asiat jäljessä muuttuvat vertaillessasi eli skannauslaitteistotestejäsi. Mainitse myös käyttämäsi laitemallinumerot. Kerro myös eri prosessien eduista ja huonoista puolista.

Tällä hetkellä käytän digireproamiseen Canon EOS 550D + EF 50 f/1.4 + maitopleksi + speedlite ja välillä kalvoja (Lee vaalean vihreä + vaalean sininen tai skylight suodinta) värinegatiivin pohjamaskin kumoamiseksi riippuen filmistä. Olen melko tyytyväinen jälkeen mutta mietin usein mitä saavuttaisin laadullisesti esim. halppis Plustek 7400 kinoskannerilla vs. nykyiseen setuppiini. Joudunko muuten katkomaan filmirullan viiden kuvan pätkiin mutta enemmän kysymys on laadusta ja sen muuttujista. Lisäksi käsittääkseni kinoskannerit ovat reilusti hitaampia kun digikameralla kyse on räpsäisystä + jälkikäsittely.

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Skannauslaatu: digikamerarepro -> tasoskanneri -> halpis kinoskanneri -> ...

Eikö noissa skannereissa ole yleensä 6 kuvan systeemit. Mä laitan kinofilmin pergamiini lehdykkäisiin ja siihen yhteen menee just se 36 rulla ja ne käy sellasenaan Plustekin skanneriin.

Kannattaa miettiä skanneri asiassa lopullista tuotetta. Mitä teet niillä digitoiduilla filmikuvillasi? Jos ne on vain nettiä varten riittää varmasti tuo kameralla skannaaminen. Jos taas teet niistä isoja tulosteita (isompia kun A3) on syytä olla parempi skanneri kun joku Plustek. Jos teet vain tulosteita A3 tai pienempiä riitää Plustek taso. Ja taitaa siihen kokoon hyvin kuvattuna hyvissä olosuhteissa riittä tuo digikameralla skannauskin.

Harrastamistahan se skannauskin on ja jos se on mielekästä kannattaa hommata sellanen missä on paljon kaikkii kivoi säätöi.

Nää on mun mielipiteitä vaan.

3. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28
    Vs: Skannauslaatu: digikamerarepro -> tasoskanneri -> halpis kinoskanneri -> ...

Tasoskanneri antaa mielesteni aina vähän suttuista ja epäterävää jälkeä, varsinkin kinosta. Hyvää tasoskannerissa on eräajo ja mitä enemmän liuskoja menee skanneriin sitä parempi.

Halpis filmiskanneri on ok terävyydeltään mutta Plustekit ovat auttomattoman hitaita kun niillä voi skannata vain yhtä ruutua kerrallaan jonka jälkeen filmipidintä on siirrettävä käsin. Pah.

Sitten softat: Silverfast on hidas ja kömpelö mutta antaa siedettävät värit värinegatiiveistä. Vuescan on mielestäni nopea JA kökkö eikä sovellu värinegatiivien skannaukseen eikä sillä jaksa tehdä yhtään säätöä - vaatii photoshoppailua.

4. Vs: Skannauslaatu: digikamerarepro -> tasoskanneri -> halpis kinoskanneri -> ...

Jos skannattavaa on paljon, käytettäväyys nousee aika isoon rooliin.
    Negapitimet on joko huonoja tai erittäin huonoja. Samoin softat.
    Kokemusta on itselläni olleista Minolta Dualscan IV, Canon Canoscan 4000 ja Nikon LS-50 filmiskannereista ja Epson V500 ja V700 tasoskannereista.
    Tasoskannereiden suurin ero on, että v500 skannaa kerralla 2kpl 6x6 ruutua. V700 6kpl. Tämä oli ainakin itselleni niin suuri helpotus, ettei mielestäni ole mitään järkeä ostaa 500:sta, mutta tämä siis rullafilmillä.
    Kinoa en ole koskaan tasoskannerilla skannannut. Alkuperäiset pitimet ovat niin umpi huonoja, että sääliksi käy jokaista joka yrittää.

Joskus yritin vertailla Minoltaa ja V500 ristiin. Skannasin samaa ruutua ja tutkin 100% suurennosta. Eroja oli, mutta ei niin paljon, kuin olisi voinut kuvitella. Osasyynä toki sekin, että saatava tarkkuus on nettikuvaan tai pieneen tulosteeseen (lähinnä kuvakirja, 10-kuva) helposti riittävä, mutta myös se että vertailu ei ole ihan yksiselitteistä. Oliko nega varmasti terävä, missä oli tarkennus skannerissa, millä asetuksilla se oli skannattu jne. Pitäisi olla oikeastaan joku "dpi targetti" -nega, jotta vertailu olisi helpompaa.
    Tarkkuushan noissa suurimmaksi eroksi pitäisi nousta. Toisena miten tiheästä negasta saadaan tulkittua sävyjä.

Nykyään yritän skannata mahdollisimman vähän. Vain ne negasta valopöydällä tutkitut potentiaalisesti onnistuneet ruudut.

5. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Aivan selvää on että digikamera reproilu tulee aina olemaan nopein tapa saada filmikuva digiksi mutta miten sitten jälkisäädöt ? Skanneri ainakin vielä 'skannaa' eli liikuttaa lukijaa jolloin aikaa kuluu enemmän. Ja tämä hitaus tarkoittanee useimmille filmimiehille ettei ole järkevää taluoudellisesti / ajallisesti räpsiä kuvia kuten digimies.

6. mw

mw

17
    0
    1

En usko että annetussa hintaluokassa (eur 100-500) kannattaa siirtyä taso-/filmiskanneriin mikäli nykyinen työnkulku toimii ja skannattavat määrät vähänkään suurempia.

Kuluttaja tasoskannerit ovat laadultaan heikohkoja eikä niihin saa tarpeeksi kerralla negoja jotta olisi juurikaan ajallista etua. Filmiskannerit taas laadultaan tasoissa tai hieman parempia mutta hitaita käyttää. Ainoa
    etu näissä on Digital Ice joka säästää aikaa todella roimasti jos haluaa pölystä jne eroon.

Itsellä on projektina skannata omien ja vaimon vanhempien diat ja negat (35mm ja mf). Aloitin projekti hankkimalla Nikonin Coolscan V:n ja Epsonin V500. Ensimmäisten negojen skannausten jälkeen tuli selväksi ettei noita määriä (pari tuhatta diaa ja negoja varmaan saman verran) kannata lähteä skannaamaan noin hitaalla työnkululla. Jatkuva 6 negan strippien vaihto ja säätö sekä liian pienet määrät dioja kerralla.

Vaihtoehdoiksi tuli joko digilla reproaminen tai sitten isompi skanneri. Aikani tutkittuani päädyin isompaan skanneriin. Rahtasin suomeen rikkinäisen Scitexin Eversmart Supremen ja kunnostin sen. Tällä saan kerralla 40 diaa tai sitten lasille joko 32 mf kuvaa tai kaksi kinorullaa kerralla. Eräajo toimii niinkuin pitää joten noiden laittaminen skannaantumaan ottaa noin 30-60 minuuttia määrästä riippuen. Skanneri sitten hurisee sen jälkeen itsestään erän loppuun.

Huonoa on ikivanha rauta (1999 vuosimalli), suuri koko, meteli ja hinta. Hyvää nopeus ja tarkkuus/laatu.

7. post-pop

post-pop Member

106
    0
    16

Itse olen todennut nuo tasoskannerit aika hankaliksi hallita, mitä nyt koululla on tullut käytettyä, jotain Canoscan hölöplörövehkeitä. Kotona käytössä on ollut vanha painava Agfan skanneri missä ihan oma kelkka läpivalaisua kalvoja/filmejä varten, mutta suurimmaksi ongelmaksi tuntui aina koituvan tuo skannerin "syväterävyys" ja tarkennusmahdollisuuden puute. Tosin tuon mukana minulla ei ole ollut mitään alkuperäisiä filmipidikkeitä tai muuta, olen itse viritellyt semmoisen systeemin mikä pitää filmit litteänä kelkan lasia vasten... mutta terävyys on silti sitä mitä on. Digiä kun kokeilin niin terävyys oli ihan jotain muuta luokkaa, luultavasti ihan siksi että pystyin oikeasti tarkentamaan kohdilleen ja himmentämään sen verran että koko filmi on terävyysalueen sisäpuolella, vaikka olisikin vähän kuperaa niinkuin valtaosa filmistä tuppaa olemaan.

Digijärkkärillä olenkin siitä lähtien digitoinut ja varmaankin tulen jatkossakin tekemään vaikka nettiinhän nuo pääosin menevät. Mutta on ainakin varaa kroppailla jos niikseen tulee. Helvetin työlästä ja perseestähän se on, vielä enempi kuin tavan skannaaminen mikä on sekin minusta filmistelyn kitkerin osuus. Ja sitten pitäisi vielä käydä kaikki käsin läpi, mustavalkoinen ja dia on vielä helppo mutta värinegan kanssa tulee taisteltua kerta toisensa jälkeen kun ei ole vielä mitään taikatemppua opittu. Mutta jälki on kuitenkin parempaa.

8. sjk

sjk Member

122
    1
    18

Scannereista puheenollen oli Luontokuva 6/2013 lehdessä testi PlusTekin OpticFilm 120-filmiscannerista. Kysisinkin , onko kenelläkään kokemusta ko. koneesta? Kiinnostaisi lähinnä negakoko 6*6 ja 6*8. Laite on kallis, mutta eipä taida tuolle koolle muita olla. Olen scannailut keskikoon negani tasoscannerilla ja kohtuullista jälkeä silläkin saa. Koneena on Epson V500 ja oliko se tyyppi 4990. Tosin tuo telkalla, kunnes saan tutkittua mikä siinä on vialla.

9. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Tasoskannerit kannattaa unohtaa suoraan, ainoa hyöty on isot formaatit ja keskarista saa jo jotain mutta laatua tai printtikelpoista, ei koskaan... jos haluaa terävää jälkeä kinarista, niin täs on omat läpikäydyt laitteet paremmuus järjestyksessä:

Nikon Coolscan IV, hirveä flare.. paska maku jäi suuhun, kierrän kaukaa. (ei kiinnosta£££$$€€€)

Plustek 7400, tekee hyvää jälkeä mutta rae ei ole täysin skarppi koska ei tarkenna ~3800dpi (100-150e)

Minolta Dual Scan IV, skarppi rae 3600dpi ja RGB valotus.. joka on erittäin hyvä värinegoihin. (150-200e)

Canonscan FS4000US, skarppi rae.. erittäin hyvä värkki 4000dpi (150e-350e)

Flextight 1X, parempaa et saa 6800dpi (vitusti $$$$££££€€€€)

Ehdottomasti paras kinariskanneri on Minolta Dimage Scan Elite 5400, 5400dpi & tarkennus ja RGB valotus. Tää on seuraavaksi listalla jos vaan jatkan kinarin kuvaamista. Täl hetkellä Canonscan FS4000US ja ainoa syy upgreidata on suurempi tiedostokoko = suurempi printti sekä RGB valotus. RGB valotus on erittäin hyvä ominaisuus värinegaa skannatessa, muuten sitä ei tarvitse.

Henk koht, valitsisin näiden kolmen skannerin kesken:

Minolta Dual Scan IV : 3600dpi, RGB, tarkennus
    Canonscan FS4000US : 4000dpi, tarkennus
    Minolta Dimage Scan Elite 5400 : 5400dpi, RGB, tarkennus

Ja oma järjestys olis myös toi... kaikki noi mallit tarkentaa (eli DPI arvot ovat myös aitoa optista tarkkuutta, ei mitään sössöä) ja tekevät terävää raetta ja riittävää tiedostokokoa.

Digireproiluun en ole kovasti tutustunut, mut mitä olen esimerkkejä nähnyt. Niin terävää raetta ei saa, johtuan kennojen AN suodatuksesta. Teknisesti kompromissi ratkaisu suhteessa skannerien kennoihin. Voittaa varmaan flätit kyllä, ja keskarissa ja suuremmissa negoissa ehkä ihan hyvä ratkaisu. Kinon kanssa turhaa.

Yksinkertaisesti, kinariskannerit on niiiiin halpoja.. että ei ole mitään järkeä olla ostamatta kunnollista sellaista.

Keskarin kanssa on jo kusessa, joten närpäily voi ollakkin ihan hyödyllistä. Flätit tekee keskinkertaista, ja filmiskannerit maksaa maltaita. On oikeastaan vaan yksi kohtuuhintainen keskari skanneri, Polaroid Sprintscan 120. Mutta yritäs löytää sellanen, jos löydät.. niin irtoo hyvä skanneri 700-800e. 4000dpi keskarista on aika kiva luku.

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No mä ostin täältä Epson 3200 skannerin isolle formaatille ja muutaman skannin olen tehnyt ja olen tyytyväinen. Formaatti koko kun on 4x5" ei haittaa vaikka skanneri ei ihan huippujälkeä tekiskään. Koko auttaa tuossa.

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Tässä kokemuksia. Tuossa oli 6mpix digijärkkäri kittizoomilla. Eiköhän se jo kerro mitä nykyaikainen kalusto antaa...
    Edit: näköjään filmiskanneria ei ole tuossa mukana. Nykyinen konica-minolta scan-dual IV tekee noin saman tason jälkeä kuin linkin repro-malli.
    Edellinen yksilö teki selvästi parempaa, eli näissä kuluttajavehkeissä on laatuvaihtelua.
    Silti mieluummin skannaan nopeasti filmialan merillä kuin reproan tai skannaan hitaalla tasoskannerilla.
    Iso plussa tulisi fiömiskannerin ICE:stä. Tasoskannerissa sellainen mulla on (V700), ja jotkut todella naarmuiset negat Vedan sen kautta.
    Vaikka tasoskanneriin menee 24 kinonegaa kerralla, kestää skannaus konetehoista riippuen 3:n tunnin molemmin puolin. Siinä ajassa pöräyttää monta rullallista filmiskannerin läpi...

Reproaminen kannattaa yksittäistapauksissa. Jos pitää kaivaa vaikka diasta tummaa päätä tai filmiskanneri ei riitä yksityiskohdilla, niin reproten. Kovin sarjatyötä en jaksaisi sillä tavalla tehdä edes kunnollisen repro-penkin kanssa.

12. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Minä oon ajatellut ostaa Tamronin makron tuohon Canoniin ja enstöikseni reprota talven ratoksi alpumikuvat kun niiden skannaaminen ei oikein miellytä ajatuksena.

Sitten oon ajatellut kokeilla reprota negoja & dioja jos niistä sais jotakin irti. Mulla on Omega 760 XL suurennuskone jonka tolppaan laitan kameran kiinni. Negoille olis vaihtoehtona väripää ylösalaisin alustalle tai sitten valopöytä.

Negojen & diojen skannaamiseen en ala, ennemmin jätän ne arkistoon. Skannerina olis Epson 3200 tasoskanneri.