Vs: Skannausjäljen parantaminen Vielä pari, niin pääsete kaikki poliisikouluun. Sinne pääsee kahdella tavalla: saa pyöreän palikan pyöreään reikään ja neliskulmaisen palikan siihen toiseen, tai sitten saa neliskulmaisen palikan pyöreään reikään, kun on tarpeeksi voimaa...
Vs: Skannausjäljen parantaminen Kuvatkaa diat samalla tavalla kuin Signe Branderin näyttelyn negat oli reprottu. Ei nyt ainakaan jäljennöksen laatua päässyt moittimaan. Kopoiden teko oli sitten ehkä eri asia.
Vs: Skannausjäljen parantaminen Miten Branderin negat reprottiin? Brander on yksi mun suosikki, ikävä vain päivä jolloin pääsin näyttelypaikalle sattui olemaan semmoinen "tänään suljettu" -päivä
Vs: Skannausjäljen parantaminen Koitin samaa kuin epsonilla ja taas parantaa terävyyttä. Kun plustekin skannerissakin kääntää emulsiopuolen ylöspäin ohjeiden vastaisesti, niin terävämpää jälkeä tulee, selkeästi. Epsonilla oli sama homma. T Jukka
Vs: Skannausjäljen parantaminen Kinoskannerissa? Perskules, nollasit nyt mun kaikki testiskannit. --# M b
Vs: Skannausjäljen parantaminen Hyvällä kinoskannerilla ei tarvitse kokeilla, esim. konicaminolta elite 5400 II ei tullut mieleenkään, rakeen näki muutenkin. T Jukka
Vs: Skannausjäljen parantaminen Epsonin omissa ohjeissa tosiaan käsketään skannaamaan aina emulsio ylöspäin, mutta loogista selitystä ei ole toistaiseksi kukaan esittänyt (täytyyhän syy olla, kun kerran epsonin softakin on tehty siten, että se olettaa emulsion olevan ylöspäin). Ennen tätä ei kukaan ole raportoinut havainneensa eroja. Tietysti voi olla ettei negapitimien korkeus ole ollut kaikilla kohdallaan. Sehän peittää erot heti jos korkeus vähänkin heittää. Epsonista puheenollen, mun V700:ssa on nyt jo näkyvä 'utu' lasin sisäpinnalla. Lukemani mukaan normaalia tasoskannereilla, sisällä olevista muoviosista haihtuu kaikenlaista kemikaalia joka ennenpitkää muodostaa näkyvän kalvon lasin sisäpintaan. Huomenna olisi putsinki edessä, saa nähdä miten paljon skannit paranevat. Pitäisi eron kyllä näkyä, tuo lasihan alkaa kohta vastata softausfiltteriä
Vs: Skannausjäljen parantaminen Jaksoin hakea V700:lle Soligorin tikapuumallista duplikointi-holderia käyttäen sen parhaan tarkkuuden sijainnin. Materiaalina oli taannoisessa hidasfilmikokeessa ollut Spur DSX 32-ruutu, samalla sai verrattua filmiskanneriinkin. Skannasin 6400dpi, josta pienensin 3200dpi, koska käytäntö on opettanut että Epson näkee aavistuksen verran enemmän tavaraa 4800 ja 6400dpi -lukemilla kuin 3200dpi -lukemalla. Ts. noista pienennetyssä on pikkuisen tarkemmat detaljit. Erityisesti jos tekee sen USM:llä detaljien esiinkaivuun ennen pienennöstä. Absoluuttiset tulokset eivät varmaan kiinnosta juuri ketään koska joka skanneri on yksilö, sensijaan tuon soligorin korkeutta vaihtelemalla selvisi, että 0,00mm ... 0,38mm välinen alue on selvästi parempi, ts. sen ulkopuolella kuvalaatu putoaa merkittävästi. Tuolla noin 0,4mm kokoisella osalla ollaan ilmeisesti niin hyvin DOF:ssa, että erojen hakeminen oli hankalaa. Molemmat ääripäät olivat kuitenkin aavistuksen pehmeämpiä kuin väliportaista otetut testit, joten se kriittisin syväterävyys näytti olevan tässä kokeessa silloin kun shimmaus oli välillä 0,14 ... 0,19mm. Veikkaamalla voisi arvata, että kriittinen DOF on (V700:n tarkemmalla linssillä - 4x5" saakka pystyvällä) luokkaa < 0,2mm. Omassa Epsonissa tilanne on siitä onnellinen, että tuo tarkka kohta menee juuri siten, että vakioholdereiden 2,5mm osuu siihen. 4x5-pitimethän ovat varsin hyvät, joten laakafilmistä saa hyvää jälkeä irti. Käytännössä jotakin 2700-2800dpi jos jaksaa skannata jättiresoluutiolla ja pienentää sitten. Seuraava mielenkiinto kohdistuu sitten laajakulmaiseen linssiin ja 8x10-filkalle sen optimikorkeuden hakuun. Lasilla sitä ei voi suoraan pitää koska newtonia tulee ihan liikaa. PS. samalla kokeilin myös filmipohjan läpi skannausta (emulsio ylöspäin), tulos oli niin suttua, että emulsiosta skannaamalla yhtä suttu olisi tarvinnut ainakin puolen millin heiton parhaan piirron tasosta. Näistä kuvista (2800dpi) toinen on V700, toinen filmiskanneri. Ero lienee aika selkeä... Vai onko kuitenkaan?
Vs: Skannausjäljen parantaminen [quote author= Seuraava mielenkiinto kohdistuu sitten laajakulmaiseen linssiin ja 8x10-filkalle sen optimikorkeuden hakuun. Lasilla sitä ei voi suoraan pitää koska newtonia tulee ihan liikaa. [/quote]jaahas,olen skannanut suoraan lasilta 8x10 ja newtonit ,ne vähäiset on kloonattu bittiavaruuteen.Onko se runsastakin?
Vs: Skannausjäljen parantaminen jaahas,olen skannanut suoraan lasilta 8x10 ja newtonit ,ne vähäiset on kloonattu bittiavaruuteen.Onko se runsastakin? [/quote] Tää on mielenkiintoinen kysymys. Siinä vähässä mitä olen keskikokoa skannannut suoraan lasilta ei ole tullut ongelmia Newtonrenkaiden kanssa, mutta mulla onkin emulsio lasia vasten. Ongelmaa on tullut vain päälle asetetun lasin kanssa, joka ei ole ollut AN lasi. Isommalla negalla varmaan eri juttu, vai?
Vs: Skannausjäljen parantaminen Toivottavasti en joudu pahemmin naurunalaiseksi,mutta kun iso laaka läpsäytetään lasille ilman pitimiä aiheuttaako pitkä skannausaika värinää joka voisi liikuttaa negaa lasilla sen nano millin
Vs: Skannausjäljen parantaminen Mun veikkaus on että kunhan kuvassa on tarpeeksi valkoista niin kehitetty emulsio jää filmin pohjan ja skannerin lasin väliin estäen Newton-renkaiden synnyn. Mutta entä jos kohde on kovin musta? Tuleeko silloin renkaita niille alueille joilla ei ole kehitettyä emulsiota näiden pintojen välissä?
Vs: Skannausjäljen parantaminen Tämä lie yksi syy, mulla niitä on dioihin ja negoihin tullut siinä määrin ettei kloonaamista jaksa edes harkita. Mv-filkoissa tannaavat kehitteet (pyrocat jne) varmasti estäisivät. Toisena ongelmana on jo negan pysyminen paikallaan ja tasaisena. Nega pitää teipata kiinni mutta nuo newtonit.. Newton-ongelman ratkaisuna ajattelin kokeilla tuommoista heijastamatonta taululasia, teippaan originaalin sen röpelöpuolelle, jolloin Newtonin renkaita ei tule, ja sitten lasi filmeineen skanneriin, vähän filmiä paksumpien shimmien varaan. Tätä varten on kiinnostusta selvitää laajakulmaisen linssin DOF:n sijainti...
Vs: Skannausjäljen parantaminen Newton-renkaat syntyvät interferenssistä filmin ja lasin väliin jäävän ilmakerroksen kohdalla. Pienellä resoluutiolla interferenssiä ei vielä näy, mutta resoluutiota nostettaessa Newton-renkaat tulevat väkisin näkyviin. Vanhalla Agfa 1200T skannerilla muistaakseni 300-800dpi oli vielä ongelmatonta, mutta yli 1200 dpi:llä Newtoneita syntyi joka kerta. Ei ole merkitystä onko emulsio ylä- vai alapuolella, vaan olennaista on saada filmi riittävästi irti lasin päältä. Teetin lasittoman negapitimen jolla Newtoneita ei enää syntynyt, mutta siinä suuri laaka pitää saada pysymään terävyysalueen sisällä koko skannauksen ajan. Nyttemmin olen siirtynyt skannaamaan öljyllä.