Miten menee filminkehitys kun otetaan esimerkkinä vaikka Rodinal jolle on määritelty ns. tarkka työstöaika, vaikka 9:15 mutta sitten löytyy systeemi jossa laimennetaan Rodinal 1:100 ja kehitetään filmi purkissa (liikuttamatta). Mitä ideaa tuossa on? Mihin tuo perustuu? En ole vielä raaskinut kokeilla mitä tapahtuu mutta sekin vielä pitää tehdä. -P-
Olen keitellyt viimeiset 6 vuotta kaikki omat räpsyni (+/- 150 rullaa kinoa/keskaria/vuosi) RO9:lla ja hyvinkin tuollaisella mallilla, kuin tuossa oheisessa linkissä kerrotaan se työnkulku. Vinkkinä näihin tällaisiin, että jos kehittelypurnukassa pelkästään keskaria, niin muutama lisäpyöräytys n. 30’ kohdilla riittää, Mutta jos mukana 35mm filkkaa, niin tuolloin olen tehnyt ainakin muutaman lisäpyöräytyksen n. 20’ ja 40’ hujakoilla, koska kinofilmien reunaperforoinneilla on muuten taipumusta tehdä halo/valumajäkiä kuva-alueelle ilman noita muutamia ’ylimääräisiä' agitointeja.
Muotijuttu. Nuorten kokeilijoitten ja keksijöitten peruskauraa. Vanhat pierut tyytyvät tuttuun ja turvalliseen, kuten D-76/ID-11. Rodinalia ei ikinä yli ISO 100:n filmeille, jollei halua olla muodikas raefriikki. Silloin Riksi ja Rotsku ja vähintäin 1600 ISO. Kapa