Vs: "Siviiliammattisi" Entinen rakennustyömies, sitten ammattisukeltaja, nykyään esimies ilmailualalla.. Mielummin toimistotyö, kuin työn tekeminen vedenalla , ei ole läheskään niin kylmä ja kuluttava työympäristö.. Myyn kuvia, joskus enemmän, joskus vähemmän ja pidän sitä toisena ammattina. Kuvaan kuvituskuvaa käyttökuvaksi ja taidekuvaa näyttelyissä myytäväksi. Viime näyttely meni jo mukavasti voiton puolelle, vaikka ei tuolla elää voisi, ainakaan minun myynnillä.. Ylipäätään kuvamyynnillä olisi leipä turhan kapea, mutta sinänsä ihan kiva lisä ja saapahan kaluston maksettua ja myös vähennettyä.
Vs: "Siviiliammattisi" Sähköasentaja Tosin vuoden alusta sairaslomalla syy: Thoracic outlet syndroma (TOS).
Vs: "Siviiliammattisi" Kokeilin myös tuota traktoriurakoinnin kylkiäisenä, ei koulutusta EIKÄ mun alaa. Rupesin kuvaamaan.
Vs: "Siviiliammattisi" Puuartesaani ---> intti ---> 5 vuotta puualan yrittäjänä portaat, massiivipuiset kalusteovet yms 16h työpäivät: ei kiitos ---> kirvesmiehen hommat elementti pystytystä kivi sekä puu avaimetkäteen jne pitkästäkin tuli muutama talo tehtyä kunnes päätin hattulassa 31.12.2010 klo 18:30 pakkasta -28 kattotuoleja rivitalokohteeseen asentaessa että kun nämä tuolit on reevattu mua ei näillä työmailla enään ikinä näy, vitutti --> 1.1.2011 jättäydyin työttömäksi ---> päivärahalla opiskelemaan valokuvausta, VAT paperit taskuun ---> pyöräliikkeeseen mekaanikoksi ( haha hieno titteli melkein kuin legoinsinööri)
Vs: "Siviiliammattisi" Jos kuvattavaksi tarkoitat, niin kyllä kelpaisi. Missityypit ja vastaavat eivät ole kovin mieluisa aihe, tavikset on OK.
Vs: "Siviiliammattisi" Insinööriksi tuli joskus 90-luvun puolissavälin valmistuttua, mutta oikeastaan päivääkään en ole koulutusta vastaavia töitä tehnyt. Nyt vajaat 16 vuotta teollisuuden hankintahommissa joissa olen viihtynyt melko hyvin. Ensin n. 8 vuotta tuotantomateriaalien parissa konepajapuolella ja nyt viimeiset 7½ vuotta laitosinvestointien parissa.
Vs: "Siviiliammattisi" Vai tavis nyyh. Oikeesti itsekkin tykkään enemmän "tavallisista" malleista kuin muovisista pönötyksistä.
Vs: "Siviiliammattisi" Eikait k.laukkulaiset taviksia ole, täsmennys edelliseen kirjoitukseen. Mehän ollaan parasta A-ryhmää.
Vs: "Siviiliammattisi" Nuorena miehenalkuna metsänhoitotöissä ja metsänistutuksilla. Opiskelukesinä rakennuksilla ja taloja maalaamassa. Yksi kesä isäukon mukana kirvesmiehen oppipoikana. (Opetti enemmän kuin moni ammattikoulu.) Sitten opinnot nykyiseen ammattiin kuvataideopettajaksi, joka on viimeiset 30 vuotta ollut "siviiliammatti". Armeija-aikana Ruotuväki-lehden graafikkona. Työn ohessa ollut pari valokuvanäyttelyäkin. Viimeisin yhteinäyttely Etelä-Pohjanmaan kuvataideopettajien kanssa pari vuotta sitten. Kesäisin tulee tehtyä vapaaehtoisesti rakennushommia. Myös metsätyöt ovat jääneet veriin - talvella tulee käytettyä moottorisahaa. Kuvia en ole pyrkinyt myymään, enkä aiokaan. Joillekin tutuille ja läheisille olen ottanut tilauksesta potretteja ym...
Vs: "Siviiliammattisi" Sekalaisen tv-työn raataja. Pitkään meni istumahommissa mutta viimeiset kuusi vuotta olen tehnyt fyysistä työtä kuvaajana. Nuoruuden hairahduksina voi mainita putkimiehen työn.
Vs: "Siviiliammattisi" Hieman rauhattomana ja vauhdikkaana henkilönä ei ikinä tullu istuttua koulun penkillä, ainakaan niin kauan että olis ammattia saatu luettua. 3 kertaa aloitin ammatikoulussa sähköpuolella, mut ku ei ni ei... Siitä lähtien tehny kaikenlaisia hommia mitä on tullu eteen. Töitä ja aloja on kuitenkin kokeiltu. Raksalla, puutarhurin apulaisena, hanttihommia rengsliikkeessä, tarha"täti", eskari"täti", huoltomiehenä mielisariaalassa, vahtimestarina Tammisaaren aluesairaalassa ja nyt huoltamokahvilatyöntekijänä. Listaan mahtuu varmaan jotain muitakin aloja mitä on kokeiltu, mut enpä tähän hätään muista. Tänhetkinen duuni piti olla "kunnes löydän paremman" duuni, sitä on kestänyt reilu 3,5vuotta.
Vs: "Siviiliammattisi" Ensin olin vapaa "työ minulla on muttei työpaikkaa"-runoilija-debytantti-harjoittelija noin 10v sitten vaihdoin alaa ja opiskelin datanomiksi ja simuloin web-koodarin hommia huonolla menestyksellä. Nyt olen paikallisen mielisairaalan akuuttiosastolla mielisairaanhoitajan vakansseja tekevä lähäri ja nautin kovasti, ennen kuin kolmivuorotyö minut lopullisesti murtaa. Siinä välissä olen valokuvataiteilija-debytantti-harjoittelija ja ihan hyvä aviomies ja ihminen.
Vs: "Siviiliammattisi" Viimeksi olen tehnyt opetushommia ja kurssien pitämisiä. Sitä ennen rengas ja autotehtaille kunnostin "testifasiliteetteja" talvisin, jossa sitten selkä meni niin etten öisin tuntenut jalkojani. Työhistoriaan kuuluu myös kaupallista puolta muutamia vuosia. Tarkemmin työhistoriaa ajateltuna, olen aina ollut töissäni suoraan ihmisten kanssa tekemisissä. Kuvia menee satunnaisesti, menis varmaan enemmän jos kuvaisin "stokki kamaa lapista", eli kuksaa ja puolukkaa mättäällä, mutta kun ei kiinnosta väkisin kuvaaminen!
Vs: "Siviiliammattisi" Virallinen titteli on, mutta se ei vastaa työnkuvaa. Teen kaikenlaista, mitä tarvitaan, olen töissä kansalaisopistossa. Kannan pianoita, opetan, teen toimistotöitä, valokuvaan jne. T Jukka
Vs: "Siviiliammattisi" Olen maanviljelijä. Tosin tällä hetkellä sairaslomalla viime kesäisen työtapaturman vuoksi, enkä vielä tiedä jatkuuko nuo työt vai ei. Lienee tämä valokuvaus sairaiden ihmisten touhua.
Vs: "Siviiliammattisi" Monenlaista hommaa tullut tehtyä, tarjoilijana pailkallisessa, raksalla, asiakaspalvelua kioskilla, tarhansetä ja leikkipuistonsetä. Mutta vakavasti rupesin vasta elämään kun muutin pois Helsingistä nykyisen vaimoni paikkakunnalle Porvooseen, opiskelin itselleni aikuisiällä vartijan ammatin. Sitä työtä tein sitten Helsingissä ja Porvoossa, sitten sain vakkari paikan Vartijana paikallisessa isohkossa teollisuusalueessa. Usean vuoden jälkeen päätin lähteä taas opiskelemaan ja sain vielä paperitkin Kemianteollisuuden perustutkinnosta, tosin sinne minne tällä tutkinnolla haetaan täällä niin ei vaihtuvuus henkilöstössä ole kovin iso. Töihin piti palata niin sain työpaikan Helsingistä eräästä maalitehtaasta, olin vajaan vuoden siellä sillä kertaa töissä. Syy taukoon oli huono palkka ja vaimon synnytys, ehdotin vaimolle että mitäs jos minä jäisin tällä kertaa ( toinen lapsi) kotia hoitovapaalle. Siinä meni sitten reilu yhdeksän kuukautta, parasta aikaa Sen loputtua mietin että mitäs nyt, no soitin takakaisin sinne maalitehtaalle että pääsenkö töihin. Milloin voit aloittaa, tule käymään niin laitetaan peperit kuntoon. Siellä meni vajaa vuosi ja pääsin sisälle nykyiseen työpaikkaani, jossa olen ollut vuodesta 2006 ( tai jotain). Eli nykyinen ammattini on operaattori ja valmistan paikallisessa tehtaassa muovia, jota sitten myydään pienenä pellettinä eteenpäin ympäri maailmaa. Siitä sitten valmistetaan kaiken laista tuotetta, öljyputkea, kaasuputke, maitopurkin pinnoitetta, mitä ikinä mieleen nyt tuleekaan. Työ pitää sisällään niin tehtaan ohjaamista tietokeilla ohjaamosta kuin sitä joidenkin kaipaamaa ruumiillista työtä ulkona. Tehdas on pällä vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri, jos kaikki menee siis kuten pitää. Itse työ on vuorotyötä, eli olen 4*12h töissä ja sen jälkeen kuusi päivää vapaalla. edit...Niin ja kuvaaminen ammattina on vain kaukainen haave, takana yhdet häät josta sain jopa palkkaa. Muuten on tullut tienattua vain neljä lahjakorttia ja yhdet leffaliput, mutta ehkä joskus
Vs: "Siviiliammattisi" Juu aivan väärä käsitys. Valitettavasti monella meidän firman asiakkaallakin on se käsitys että kun hommataan robotti, ei navettaan paljon tarvitse mennä.. Vaan se robotti vapauttaa siitä rutiininomaisesta lypsytyöstä niihin muihin tehtäviin. Niin, siis siviiliammatti. Tekninen asiantuntija, lukee työsopparissa. Käytännössä tekninen tuki, hoidan noissa lypsyrobotti ja muissa lypsyn automaatioasioissa teknistä tukea ja koulutusta yrityksen työntekijöille sekä kierrän ympäri maata auttamassa kinkkisten ongelmien ratkaisuissa. Lisäksi vastaan firman mittalaitteiden korjauksista, huollosta sekä kalibroinnista. Paljon hommaa tietokoneella ja luojan kiitos, erkon yli etänä mutta monesti myös tiloilla kyynärpäitä myöten paskassa ruuvaamassa ja säätämässä. Valokuvaus on rakas harrastus musiikin ohella. Mutta joskus aina joku vaatimalla vaatii saada maksaa minulle siitä. Enkä aina ole kieltäytynyt. Häitä, synttäreitä, jonkun opaskirjan kuvituksia... Kameroitakin laskun eilen olevan 21 kuvauskuntoista.