Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskari ja "kinovastaavuus"

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juha Koli, 30 Joulukuu 2006.

1. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
    Kokeilin eilen tuota 50mm lasia Ronikassa ja yllätyin.  Kuvakulma ainakin näytti järettömän laajalta, vaikka laskuopin mukaan sen pitäisi vastata jotain 30-35mm kinarilla.  Johtuuko tuo avaruudentuntu neliöformaatista vai uuden lasin aiheuttamasta humauksesta? Kattelin samaa huonetta vertailun vuoksi kinarilla ja 35 millisellä ja näkymä tuntui tuohon verrattuna aika ahtaalta.

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Keskari ja "kinovastaavuus"

Horisontaalinen kuvakulma on suunnilleen sama kuin 32-millisellä kinokoossa, mutta vertikaalinen paljon isompi, suunnilleen kuin 22-millisellä kinokamerassa. Eli onhan siinä eroa. Ja päälle tulee vielä etsimen psykologinen vaikutus.

Yksi kuvakulmalaskuri on osoitteessa
    Rui Salgueiro's field-of-view calculator

3. Juha Koli

1 532
    87
    48

Kiitos, Matti!  Tuo selvittikin asiaa. Näköjään neliömuoto tuo kuvaan "enemmän"

4. Vs: Keskari ja "kinovastaavuus"

Neliöformaatti on nerokas, mekaniikan, optiikan, ergonomian ja kaippa usein kuvankin kannalta!

T. Kerkko.

5. Vs: Keskari ja "kinovastaavuus"

Neliöformaatti on aika vaikea kuvattava, se täytyy myöntää.
    Niitä 'sattumaneliöitähän' tulee aika ajoin, mutta kun oikein pitäis kuvata sille, niin asia on eri.

IMHO aika hyvä kaveri käyttämään ko. formaattia henkilökuvauksessa on Deviantista tuttu Pascal Renoux, tai ainakin minulle kolahtaa iso osa noista kuvista.
    Valonkäyttökin näyttää kaverilla olevan aika hanskassa.

6. Vs: Keskari ja "kinovastaavuus"

Itteäki ihmetytti ensin tuon 50 mm linssin laajuus, ja itse asiassa ihmetyttää vieläkin. Mutta eipä tuo oikeastaan haittaa. Sen kun vaan antaa palaa maisemaa tuolla linssillä.

Ja itse asiassa nyt kun on vähän harjotellu, niin kyllä tuo neliöformaatti sopii pirun hyvin esim. maisema, arkkitehti yms. kuvaukseen. Henkilökuvauksessa on tullut kyllä aina käytettyä koko paperi hyväks. Siinä ehkä olis hyvä jos olis 645 perä bronicaan.

7. Juha Koli

1 532
    87
    48

Kannattaako tuo 645-perä?  Henkilökuvissahan joutuu kääntämään kameran kyljelleen ja prismaetsin taitaa olla siinä hommassa pakollinen... Mulle kelpaa neliö, vaikka joskus filmiä haaskaakin.

8. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Neliöformaatti on kiva, suorastaan ihana!
    45/50-milliin mahtuu koko maailma, 80mm on pätevä yleispolttoväli kaikenmoiseen vähemmän laajaan.