No mulla on kyllä useimmiten paita päällä, koira tosin on jo kuopattu ja virranjakajan kantta käytän vain pahemmilla pakkasilla, mutta taidan kanssa olla hieman ulkopuolella, tai ainakin muuten ihan pihalla välillä...
No ainakin ulkoilutan toisinaan kameralaukkua, jollen useampaakin samanaikaisesti... saa siinä urheilla kyllä välillä ;o)
Niin mikä vitun sisäpiiri? Mitä se tarkoittaa? Niitä, jotka ovat olleet foorumi- ja/tai livetuttuja pitkän aikaa ja heittävät toisinaan läppää, jota kaikki muut eivät tajua? Semmoisia ovat ihmisten väliset suhteet, eikä sellaisen sisäpiirin olemassaolon pitäisi häiritä muita kuin narsisteja, jotka haluavat olla itse huomion keskipiste. Jos sensijaan tarkoitetaan jonkinlaista salaseuraa, joka keskenään päättää, ketkä saavat olla täällä ja ketkä eivät, niin semmoista ei täällä ole.
Mulla on hieman vaikeuksia tulkita Jarpan verbaalista antia, mutta luultavasti hän tarkoittaa tätä mistä on kirjoittanut toisessa ketjussa: EDIT: löysin tämänkin. Eli siis Mr. JS puhuu legendaarisesta hyvävelikerhosta. "Sisäpiirin" kuvat kehutaan ja kommentoidaan, muiden valokuvat haukutaan tai jätetään kommentoimatta. Kärjistetysti. Ratkaisu: valokuvat ja kuvat esitellään anonyymisti jolloin teoksen tekijän nimi ei vaikuta kritiikkiin. Tämäkään ei tietenkään toimi jos kuvaa on työstetty porukalla ircissä ennen julkaisua. Kysymys kuuluukin, että onko täällä hyvävelikerhosisäpiiri?
No ehkä se sisäpiiri on pääsäni? Minut saa kyllä ärsyyntymään sillä että ilmoitellaaan että katsele sivusta hetki, tai lähde toisille foorumeille, tai mikä sä räkänokka olet arvostelemaan parempien kuvaajien kuvia, tai että täällä on ammattilaisia ja he ansaitsisivat jotain kunnioitusta. Olen syntynyt ns. kulta lusikka suussa ja minua on pienestä pitäen ärsyttänyt ihmisten luokittelu sosiaalisten, koulutuksellisten, asemallisten yms. seikkojen mukaan. Sitä olen nähnyt ikäni ja taistellut sitä vastaan. Nyt sitten jotkut valokuvaajat luovat ihan oman luokituksensa, ihmisen arvo määritetään kameran käytön ja kuvaamis taitojen mukaan. Tulee mieleen skeitti ramppi jossa räpeltäjät siirtyvät katsomaan kun edistynyt skeittaaja tulee näyttämään. Miten se menikään jokainen tarvitsee neekerimmän ..... Eikö sekin ole hassua että rasistisuus on suurimmillaan kalliosssa? Antaa kaikkien kukkien kukkia. Rauhaa Jari
Jaa, semmoisesta en tiedä sitten. Minä ainakin kehun ne kuvat joista pidän, ja kerron jos joku asia häiritsee. Haukkumista en harrasta, koska se on hyödytöntä ja tyhmää. Kuvaajan henkilöllisyydellä ei ole mitään väliä. Jos jotkut jotain keskinäisten kehujen kerhoa pitävät, niin se ei minua häiritse, mutta en minä tuota kyllä usko. Se nyt on ylipäänsäkin yhdentekevää, mitä jostain valokuvista sanotaan, ellei siinä sanottavassa poikkeuksellisesti ole jotain rakentavaa sisältöä.
Keskinäiset kehut ja kommenttien vaihtaminen hyödyttävät yhtä paljon kuin lämmin kusi puntissa pakkasella. Kehittymisen varaa on kuvien perusteella vielä paljon itsekullakin. Pahinta on nimittäin luulla että jälki on jo valmista siinä vaihessa kun kovimmat haasteet vasta alkavat. Mitä olen 'isoilta pojilta' huomannut niin hyväksi tai edes kohtalaiseksi kuvaajaksi kapeallakaan aihealueella ei yleensä tulla parissa-kolmessa vuodessa.
Hetken aikaa Sirenin juttuja seurattuani tuli mieleen semmonen homma, että seuraavaan Pikseliin on tulossa juttu valokuvausaiheisista nettifoorumeista, niiden sisällöstä yms. Mahtaiskohan mr Siren palvella Pikseliä ja ronkkia tätä porukkaa tulevan lehtijutun nimissä. Tarinaa ilmestyy siihen malliin, että ihan kuin olisi pakko saada jotain jutun tynkää vaikka väkisin. Olen varmaan taas tapani mukaan väärässä.
Meinaatko että kun Pikseli on "ehkä tuleva valokuvauslehti" niin "Kameralaukku on entinen hyvä saitti"?
Nyyh nyt on saittini pilalla, ennen täällä oli Make Perä ja mä. Kaverit voivat keskenään vaihtaan kuulumisia vaikka sähköpostitse tai puhelimella. Jos istut ravintolassa en tule väkisin samaan pöytään, mutta saan kai tulla samaan ravintolaan?
Toki ja kutsun sut samaan pöytään nyt. Jos sua kiinnostaa ja pääset huomenna HELLsinkiin niin lähetä mulle yv ja vaihdetaan vaikka puhelinnumerot ja keskustellaan asiasta lisää. Pääset pitämään insidekivaa.
Ai njän njän njän? Ilmeisesti sireeni ei huuda Pikselin pussiin. Onkohan Aukean keskustelun taso vastaavasti noussut?
Pakko hiukan purkaa ennakkoluuloja. Skedepiireissä ollaan oikein ystävällisiä toisia harrastajia kohtaan. Nuoremmat ja kokemattomammat otetaan erikseen huomioon, ettei tulisi yhteentörmäyksiä. Jokainen saa yrittää vuorollaan, kokeneemmat vain pysyvät yleensä pitempään laudan päällä. Sisäpiirejä siinäkin lajissa syntyy. Kyllä mä herkemmin nauran kaverin kaatumiselle, kuin jonkun tuntemattoman. Tuntematon voisi ottaa siitä vaikka nokkiinsa. Hiukka sama omien kokemuksien pohjalta tuolla kuvafoorumissa. Mitään sisäpiiriä en ole löytänyt, vaikka tätäkin lautaa "ulkopuolisena" ahkerasti selaan.
Saitti ei ole minun. Saitti ei ole pilalla vaikka kirjoitatkin. Kommenttini ei ollut henkilökohtaisuudeksi tarkoitettu millään tasolla. Minun puolestani sinä sovit tänne ihan samalla lailla kuin muutkin. Ilmoita ihmeessä kun olet täälläpäin niin lähdetään sitten vaikka siihen samaan ravintolaan ja samaan pöytäänkin jos haluat. Siinähän sitä onkin sitten aikaa parantaa maailmaa.
Jospa paljastaisimme julman totuuden tunnustamalla, että kaikki muut paitsi Sirenin kommentit ovat yhden ja saman henkilön kirjoittamia. Tv. nimim. "mikäs sen mun nimimerkkini pitikään olla tällä kertaa"
Minusta on vaarallista käyttää liian huoletta perustetta "näin se vaan elämässä menee". Sillä perusteellahan vois oikeuttaa mitä vaan; hakkaan sut, koska olet heikompi - niin se vaan menee; ostan poliisit, koska olen rikkaampi - niin se vaan menee. Ui tai uppoa. Missä vaiheessa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa on alkanut vallita viidakon lait, joiden mukaan keskustelujen aiheet määräävät eniten puhuneet? Ja jos joku keskustelee "väärin", vaikkei ketään loukkaakaan, siitä sopii avoimesti vittuilla. Minusta on täysin turhaa valittaa jollekin, varsinkin ilkeään sävyyn, että keskustelee liikaa tai väärin, jos ketään ei ole loukattu. Foorumin lukeminen kun on täysin vapaaehtoista, eri keskustelut saa jopa oman mielensä mukaan seuloa luettavaksi! Näin ollen en keksi vittuilulle mitään muuta motiivia kuin ilkeyden, joka kumpuaa, mistä nyt yleensä kumpuaa; alemmuudentunteesta, katkeruudesta, itsekkyydestä tai muista möröistä. Mitään pahaahan ei miiteissä ja ihmisten lähemmissä tuttavuuksissa lähtökohtaisesti ole. Mutta sitten jos niitä ruvetaan käyttämään omien etujen ajamiseen tai muiden syrjintään tai muuten suhtaudutaan omaan asemaan yksioikoisesti, kritiikittömästi ja urautuen, niin se ei mielestäni enää ole oikein. Jos kuppikunnat haluavat kehua toisiaan ja kuviaan ristiin (siis jos näin tapahtuu), mikäs siinä. Heidän oma taiteellinen kehityshän siitä jatkuvasta kehumisesta tyyliin "hyvä kuva taas" kärsii. Saattaa ennen pitkää olla sokea omille virheilleen ja yliherkkä negatiiviselle tai tuntemattomamman kirjoittajan palautteelle, jolloin saakin heittää hyvästit omalle kehitykselleen. Joten eiköhän tämä lastentarhameininki ole suhteellisen turhaa. Itse kukin menköön itseensä. Ja jos omatunto on kohdallaan ja aikoo jatkaa kuten ennenkin, seuraukset on kärsittävä. Jos vaikka onkin rakentanut itselleen mulkvistin maineen.