Pari vuotta sitten mulla pesi sepelkyyhkyt parvekkeella. Aloittivat pesänteon ennenkuin ehdin istuttaa tomaatit. Ensimmäinen kuva on kahden vuoden takaa. Viime vuonna lopetin tomaattien kasvatuksen työmäärän ja isoksi kasvaneiden varjostavien puiden takia. Jätin kuitenkin multalaatikon paikalleen, josko sepelkyyhkyt tarvitsisivat pesäpaikkaa taaskin. Ei ollut pesijöitä viime kesänä. Torstaina huomasin sepelkyyhkyt ensimmäistä kertaa parvekkeella tänä vuonna. Ovat nyt vierailleet neljänä päivänä. Aika hyvät mahdollisuudet että saa seurata pesintää tänä kesänä. Laatikossa olevat tikut ovat minun laittamiani. Eivät ole aloittaneet pesän rakentamista vielä.
^ Toivottavasti tuo laatikko vähentää sotkua. Aikanaan erään asuntoni parvekkeelle kyyhkypariskunta teki pesän ja saivat poikasetkin ennen kuin huomasin asian. Siinä vaiheessa en heitä enää halunnut häiritä, mutta kun poikaset lähtivät pesästä, oli parvekkeen lattia aivan järkyttävässä kunnossa. Tämän jälkeen en antanut kyyhkyjen enää pesää parvekkeelleni rakentaa, vaikka vuosi toisensa perään sitä yrittivät.
Eivät nuo sepelkyyhkyt kovasti aiheuta sotkua. Itse pesäkin on pitkään siisti. Loppuvaiheessa sinne jää vähän ulostetta. Aivan loppuvaiheessa tulee toki sellainen tilanne, että poikaset ovat talloneet sitä ulostetta hienoksi jauhoksi ja aloittavat lentoharjoittelun pesässä. Pidän parvekkeen ovea usein auki ja yritän olla miettimättä että paljonko siitä pölypilvestä päätyy sisälle.