Vs: sinisestä valkoista No, yksi tapa ajatella Zonesysteemiä on tuo 'kyse on filminkehityksestä', yksi tapa 'puhutaan valotuksen määrittelystä' - minun ajattelutapani on (aika perusteellisen Adamsin kirjallisen tuotannon lueskelun jälkeen), että *kohteen valoisuusarvot muutetaan kuvan sävyarvoiksi* harkitusti ja käytössä olevaa tekniikkaa hyödyntäen. Niin sen Adamskin näki. Uskonpa, että Ansel olisi hihkunut innosta, jos olisi päässyt vääntelemään kuviaan fotarilla Filmillä hyvin vaikeasti toteutettavat jutut, kuten kontrastin kasvattaminen jollain sävyalueella (huippuvalot, keskikisävyt, varjokohdat) kun on erittäin helppo tehdä fotarilla. (Ei tarvitse kertoa, osaan kyllä tehdä sen pimiössäkin Zonejärjestelmän mukaista ajattelutapaa voi hyvin noudattaa digilläkin. Hyvin monet kuvaajat tekevät niin.... meillä ja maailmalla. Jos se jostain syytä ei ole sallittua tai mahdollista...... - älkää kertoko. Iso joukko menestyneitä ja arvostettuja kuvaajia joutuisi muuttamaan työtapojaan Itse asiassa viimeksi eilen Lee Varis - luennolla asia oli kertaalleen esillä. Vaikkakin, suunnilleen noin se on nähty kauan ennen kuin Varis lensi Suomeen....
Vs: sinisestä valkoista On se kuitekin jonkin sortin luopumista ja periksi antamista, jos kesken jättää.... Tosin, toin viimeksi lahden yli tullessani kolmen litran pahvipakkauksen.... pakko jättää huomiseksikin, ei mahda mitään....
Vs: sinisestä valkoista Miten muuten digiä valotetaan (esim. yleisillä kameroilla) varjojen tai huippuvalojen mukaan? Riippunee ainakin jonkin verran kamerasta (kenno etc., esim Fujin suuridynamiikkaiset). Peruskohteet varmasti menevät samoilla arvoilla kuin muillakin "medioilla".
Vs: sinisestä valkoista Minä en usko. Kun Ansel olisi saanut sen puolivillaisen -dynamiikaltaan 1800 -luvun tekeleen- käsiteltäväkseen olisi tullut itku. Todennäköisesti Ansel olisi ampunut itsensä aamunkoitteessa.
Vs: sinisestä valkoista Olisi tietysti voinut olla kiva päästä vääntelemään vipuja filmiskanneista, mutta enpä tiedä olisiko se niin kamalan hienoa niitä kuvia näytöllä katsella Anselinkaan mielestä.
Vs: sinisestä valkoista Olen SakkeM:n kanssa samoilla linjoilla; kuvan esivisualisointi ja zonen mukainen valotuksen mittaus ei riipu siitä onko opiskan takana filmi vai kenno. Kehitysprosessin kontrastin hallintaan (N+/- jotain) on digimaailmassa RAW-"kehityksen" kautta, jonka voi tehdä uudellen ja uudellen, paljon enemmän joustavuutta kuin filkalla (toki filmien ominaisuudet IMHO ovat ylivertaisia kennoon verrattuna). Mutta zonetusta voi käyttää huonollekin filkalle ja kennolle... Uskon että Ansel Adams olisi ollut innoissaan nykyisen digikuvatekniikan mahdollisuuksista, eikä hänen tarvitsisi perua mitään "opeistaan" Pitäiskö kirjoittaa kirja "Zone system for Digital Dummies"? =D
Vs: sinisestä valkoista Luen enemmän, luulet vähemmän..... Ansel oli pitkään Polaroidin tuotekehittelyssä mukana ja teki paljon kuvia Polaroidin P/N-materiaalilla, jonka 'dynamiikka' ei ole lähelläkään nykydigien tasoa. Ja osasi kehitellä materiaalin mukaiset menetelmät sillekin. Kyllä Ansel olisi innostunut uusista mahdollisuuksista - niin hän teki koko ikänsä. Anselin luultavasti ei olisi tarvinnut käyttää harrastajatason rupudigejä, ainakin lopulla uraansa hänellä oli varaa ammattilaadun työkaluihin Juhaakaan tuskin tuntee yksityiskohtaisemmin esim. Hasselblad H3D:n ominaisuuksia....
Vs: sinisestä valkoista Kun Ansel olisi seurannut hänen nimissään tapahtuvaa änkyröintiä olisi tullut itku. Todennäköisesti Ansel olisi ampunut itsensä jo illansuussa. :>
Vs: sinisestä valkoista Eheiii..... kyllä hänkin oli julkisuushakuinen ja nautti huomiosta. Olisi osallistunut innolla tähänkin keskusteluun, jos se hänen aikanaan olisi käyty. Mies, joka hommasi Cadillaciinsakin rekisterilaatan 'zone V' ei voisi ohittaa asiaa edes kaukaa sivuavaa keskustelua...
Vs: sinisestä valkoista Juu, tyylitöntä, jos sitä ei olisi voinut käyttää harmaakorttina.... Minulla on jostain mielikuva, että se oli kuitenkin valkoinen, mutta enpäs ole varma.... Edit: juu, valkoinen. Moka mikä moka....
Vs: sinisestä valkoista Niin juu.... ja palataksemme ketjun aiheeseen.... Mitenkähän Ansel olisi korjannut varjoon pysäköidyn Caddyn sinertävän vivahteen? (Kyllä hän väriäkin kuvasi, varsinkin maksusta)
Vs: sinisestä valkoista Joko: a) Hän olisi käyttänyt Color Zone Systemiä: piirtänyt paperille muistiin värivirheidet alueet ja sitten pimiössä antanut hieman vastavalohoitoa ko. alueelle. b) Vastavaloistetulla täytesalamalla c) Maalaamalla auton kylkeä varovasti keltaisella lateksilla ennen kuvan ottoa d) Huomauttamalla, että tyhjästä auton kylkeen maagisesti ilmennyt sävy on merkki luonnon täydellisyydestä ja että värivalokuvassa sitä ei pidä korjata