Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyviä valokuvauskirjoja?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana massimo cassinaro, 1 Helmikuu 2007.

Elikkä hakusessa ois hyviä kirjoja, joiden pohjalta pystyisi opiskelemaan hieman pitemmälle kuvaamista (musta/valko, ym.)  Englanti tai suomi toimii kielinä vallan mainiosti. Olisin kovin kiitollinen hyvistä ehdotuksista.

1. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Basic photography, en muista kenen tekem'.

2. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Michael Langford, ja samalta hepulta löytyy myös Advanced Photography. Näitä olen itse tutkiskellut viime aikoina ja suosittelen.

3. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Samat kirjat (Basic ja Advanced) iltalukemisena minullakin. Suosittelen myös. Heppu toimi Lontoon Royal College of Art:in opettajana kuolemaansa asti vuonna 2000. Kirja on ilmeisestikin tehty ao. opinahjon oppikirjaksi ja siitä on otettu seitsemän uudistettua painosta ensimmäisen ilmestymisen jälkeen (vuonna 1965). Minulla on seitsemännen version lisäpainosta olevat kirjat.

Paras oppikirja aiheesta jonka olen löytänyt.

Olivat Amazonilla tarjouksessa muutama viikko sitten, molemmat yhteensä postikuluineen 51€.

4. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Lisäisin tähän listaan Basic Techniques of Photography, Book 1 ja Book 2 kirjat Ansel Adamsilta.
    Legendaarinen opus henkilökuvauksesta, eli Jussi Aalto - Kohteena ihminen.

5. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63
    Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

No en tiedä kuinka aloittelija vai vähän pidemmälle edenneelle kuvaajalle nämä kirjat, mutta itse olen tykännyt
    Bryan Petersonin: Learning to see cretively ja Understandin Exposure

6. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Joo Langfordin Basic Photography on hyvä ja selkeä. Advanced Photographyn sisältö vaihtelee laitoksesta toiseen aika paljon. Minun mielestä siinä on asiaa värikuvauksesta ja jotain bisneksiin liittyvää lähinnä, en ole hankkinut.

Hengeltään paras kirja mv-pimiötekniikasta on mielestäni David Vestalin The Craft Of Photography. Pitkän kokemuksen pohjalta tehty mutta ei varmaan niin tekninen kuin Ansel Adamsin teokset. 

7. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Noi Adamsin kirjat on kyllä sellaisia klassikoita, joihin voi aina palata. Vanhasta sarjasta hieno on Natural Light Photography, jossa on varmaan paras kontrastisuotimien käsittely mitä tiedän. Löytyy mm. Taikin kirjastosta ja sitten koppari laulamaan.

Barry Throntonin Edge of Darkness on hyvin kirjoitettu ja laittaa oikeasti miettimään, mitä esim. tarkkuuden suhteen voi ja kannattaa tehdä. Cteinin Post Exposure kannattaa myös lukea - tosin väriäkin käsitellään, samoin Davisin Beyond zone system, josta pitäisikin ostaa uusin versio. Vanhempi painos ja ctein löytyi ainakin aiemmin myös Taikista. Ja tuli mieleen myös Darkroom tms. nimiset kirjat, niitä on kaksi. Erittäin opettavaista luettavaa pimiöhommista.

Nää oli siis näitä teknisiä opuksia.

8. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Mua itseasiassa kiinnostais kirja, jossa on ns. eri valokuvaustyylien esittelyä alan mestareineen jne.
    Siis enemmänkin historiikin puoleinen ja mielellään ihan tällä 1:s kotimaisella.

9. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

KIITOKSIA! täytyy nyt ruveta miettimään et mitä lähtis tilaamaan..

10. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

No lisäksi olisi Les McLeanin Creative Black and White Photography. Hieman kevyempi kun tuo Way beyond monochrome.

11. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Taschenin Art of the 20th Century -kirjan luku valokuvauksesta on asiallinen ja sivistävä. Tosin mulla taitaa olla vain Volume I. Tuo on aika edullinen kirja mutten ole varma onko sitä suomeksi, ei kai.

http://www.taschen.com/pages/en/catalogue/books/art/all/facts/04400.htm

Muokkaus: ei kun se taitaakin olla sellainen economy-versio missä on sekä vol I että II samassa. Löytyy varmasti kirjastostakin. Langfordin The Story of Photography esittelee myös eri aikakausia, mutta lähestymistapa on enemmän tekniikan kehittymisen kautta. Se loppuu 70-luvulle.

12. Vs: Hyviä valokuvauskirjoja?

Niin, kyllä kai nuo kirjat pitäisi ilmeisemmin haeskella ihan kuvataidepuolelta... onko valokuvauksella vielä omaa 'tyylisuuntien asettelua' riittävän pitkälle vietynä, kirjalliseen asuun painettuna.

Menetteleehän nuo lontoonmurteisetkin, jos suomenkielistä ei löydy.

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Lisään vielä tämmöisen haukutunkin teoksen kuin John Hedgehoe: Valokuvaajan suuri tietokirja. Siinä nimittäin on neuvottu mm. studiokuvauksen tekniikoita toisin kuin pettymyksekseni tuossa monen kehumassa Jussi Aallon ihmiskuvaus-kirjassa... Jos ihmisiä haluaa kuvata niin teknologia pitää opiskella muualta kuin Aallon kirjasta. Aalto lähinnä kertoo kuinka ihmisiä lähestytään, puhutellaan jne... Ei opasta valaistusta tai muutakaan.

14. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Olen samaa mieltä. Kuvittelin Aallon kertovan teknistaiteellisista ja sommittelullisista ratkaisuista enemmän, nyt hän suunnilleen mainitsee, että on olemassa kovaa, pehmeää, kylmää ja lämmintä valoa ja sitte on nämä rajausvaihtoehdot tässä - älä katko raajoja nivelistä äläkä tee "proteesia".