En tiedä miksi tämän kirjoitin. Ehkä tylsyydestä. Laiskat lukijat kenties tyytyvät kahteen viimeiseen kappaleeseen. Olen jo pidemmän aikaa voivotellut sitä, että valokuvat jäävät tietokoneeni arkistoon. Joskus pistän joitain kuvia nettiin näytille, mutta nykyään kuvat ovat harvassa ja hyvinkin yksittäisiä tapauksia. Jos hankkisin kuviani enemmän paperille, voisi niitä näyttää helpommin muille, tai kenties antaa lahjaksi taikka peräti ripustaa seinälle, tietokoneen monitori kun on hyvinkin kylmä laite joka ei liikuttelevaisuudellaan yleensä voita palkintoja. Pari vuotta takaperin liityin yliopistoni valokuvakerhoon, lähinnä uusien valokuvausmahdollisuuksien löytämiseksi, sekä yleensäkin motivaattoriksi. Välillä on tullut tarve tulostaa, tai seura on tarjoutunut tulostamaan, joitain kuvia, milloin miksikin. On ollut mukavaa nähdä kuviaan fyysisessä muodossa, mutta tämäkin on ollut liian satunnaista. Laiskuus ja mukavuudenhalu on suurimpia paheitani. Vaikka valokuvaliike on vain muutaman kymmenen minuutin kävelyn päässä (muutaman minuutin pyöräily), kynnys lähteä hakemaan yksittäisiä kuvia on osoittautunut välillä ylitsepääsemättömäksi. Jälleen kerran laiskan on ponnisteltava muita enemmän, joten olin vihdoin päättänyt hankkia valokuvatulostimen (ei vähiten joulua tekosyynä käyttäen). Elellen viisasta sananpartta - "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa" - mukaillen, aloin etsimään tulostimia paremmasta päästä lähtien. Koska minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta tulostimista, ei auttanut muu kuin sokea (luotettaviin) arvosteluihin uskominen maustettuna hieman maalaisjärjellä ja priorisoinnilla. Ei kauaa tarvinnut miettiä, kunnes ynnäsin että HP Photosmart Pro B9180 olisi lähes täydellinen tulostin minulle; halpa ostohinta (suhteessa kilpaileviin tuotteisiin), A3+ -koon tulostin, luotettava tulostustulos ja 200 vuotta ennen haalistumisen alkamista kestävät musteet. Tässä mainittakoon, että minulla ei juuri ole ollut HP:n tuotteista kuin huonoja kokemuksia. Mutta monet ovat vakuuttaneet että ammattitason laitteet ovat luotettavaa ja hyvää laatua. Tähän kun lisää poikkeuksetta hyviä asioita kertovat tarinat tästä tulostimesta, rohkenin sivuuttamaan tämän ennakkoluulon - tämän kerran. Suhteellisen nopean käsittelyn jälkeen paikallisen virallisen HP-jälleenmyyjän jälkeen sain tilattua tulostimen itselleni. Hämmästyksekseni kuitenkin huomasin, että tämäntasoinen tulostaminen HP:lta on marginaalibisnes, ainakin Suomessa. Kun em. jälleenmyyjän tukkureita löytyi yhteensä kahdeksan tulostinta varastosta, yhtään toivomaani paperilaatua ei löytynyt - joitain ei ollut edes koko järjestelmässä - alkoi homma jo vähän ahdistaa. Netistä sain tietää että tätä tulostinta ei kannata käyttää muiden kuin niiden papereiden kanssa, joiden profiilit tulevat asennuspaketin muakana, joten tämä sulkee pois kaikki kolmannen osapuolen paperit. Parin päivän odottelun jälkeen, sain kuin sainkin tulostimen kotiini. Kyseessä on lähes parin kymmenen kilon järkäle, isossa paketissa joka ei ilmeisesti ole suunniteltu kannettavaksi, kantoreikien tai -kahvojen puutteen takia. Aloin nopeasti muistamaan miltä tuntuu olla pikkupoika isossa karkkikaupassa kun asennusrumba alkoi. Paketti auki, kaikki oheissälät pöydälle oletetussa tarvitsemisjärjestyksessä, tulostin pöydälle ja asennusohje käteen. Asennusohje on loistava esimerkki selkeydestä. Vaikka tämän printterin asennus olikin odottamattoman monimutkaista, ohjeet selittävät asennuksen jopa selkeämmin kuin lapsuudesta tutut Lego -rakennusohjeet. Kaikki meni loistav.. hetkonen. Magenta värikasetti tyhjä? nyt jo? Ehei, letkut vasta täyttyi musteella, ei muste voi nyt jo olla loppu. Mustekasetti irti, kevyt ravistus, takaisin kiinni. Ei - vieläkin mukamas tyhjä. Kummallista, ei puolta desilitraa mustetta vielä olisi pitänyt kulua. Mitataanpas vaikkapa keltainen ja magenta ihan vaa'alla. Gramma eroa... kummallista. Noh, kokeillaanpas virrat pois ja takaisin... Noup, edelleen valittaa. Kysytäänpäs neti.. jaha, nyt jatkuu kalibrointi. No huh, ehdin jo pelästyä. Muutaman kymmenen minuutin päästä itsekalibrointi olikin jo kunnossa. Mukana tuleva Photoshopin tulostusplugin auttaa tulostaessa paljon. Vain yhden virhetulostuksen jälkeen opin jo miten dialogeja tulee käyttää, ja värit ja sävyt ovat lähes 1:1 siitä mitä näytöllä näkyy. Muutamia eri säätövaihtoehtoja testaten ja värimaailmoja vertaillen ei voi todeta kuin että pirun hyvä ostos oli! Joulun aatonaatto kun oli, päätin tulostaa yhden A4-kokoisen joulukortin vanhemmille tuliaisiksi. Edelleen loistavaa jälkeä. Värit olivat hienot ja ... outoa. Pieniä naarmuja kuvassa, ja - mitä? kuvan oikea puoli on jostain syystä tulostunut yhden senttimetrin vinoon. Ja taas magenta on loppu? ei varmana ole! juuri tarkistin sen olevan yli 70% täynnä! Kelataan tähän päivään. Magenta on edelleen muka lopussa. Mitkään vippaskonstit eivät auta. Olen ravistanut kasettia, putsannut kasetin kontaktit, putsannut tulostuspään, käynnistänyt tulostimen uusiksi. Ei edes HP:n oma live-tuki lopulta osanut auttaa muuten kuin "ota yhteyttä Suomen tukeen" (joka on sopivasti joululomilla jo). Netistä tarkemmin etsien, nuo naarmut tulosteessa (tunnetaan myös nimellä "pitsaleikkuri-ilmiö") löytyy muiltakin käyttäjiltä. Virheellisesti väitetty kasetin tyhjeneminen löytyy myös muilta, mutta ne ovat olleet hetkellisiä ja nopeasti korjattavissa. Näin jälkeenpäin ajatellen, päällimmäinen tunne on ettei olisi pitänyt siltikään luottaa HP:een. Järki kuitenkin sanoo, että tämä on marginaalitapaus. Kuten usein sanotaan, jokaisen tyytyämttömän asiakkaan takaa löytyy tuhat tyytyväistä asiakasta, eikä minulla ole oikeastaan syytä uskoa toisin tässäkään tapauksessa. Kyllähän minä saan tämän korjattua aiemmin mainitun maahantuojan kanssa, en minä sitä epäile. Harmittaa vain se, että joulu- ja uudenvuoden pyhien takia tässä voi kestää kaikkineen jopa toista viikkoa ennenkuin saan taas tulostettua. Ja toivoisihan että näinkin mittava investointi toimisi ensimmäisellä yrityksellä. Kuutisen arkkia tulostaneena ei oikein tiedä mitä ajatella. Rikkinäisiä kappaleita löytyy aina markkinoilta, mutta sapettaahan se että omalla kohdalla tapahtuu näin. Hyvä että se tapahtui näinkin aikasin laitteen eliniässä, että voi vedota Dead On Arrival -'ilmiöön'. Eikä tässä koko rumbassa olisi normaalisti kestänyt kuin korkeintaan yksi työviikko. Ajoitus vaan oli mahdollisimman huono - sain tulostimen joulua edeltävänä perjantaina, virheen huomasin samana iltana, välipäivänä liikkeet aukeavat vasta keskiviikkona, virhettä tutkitaan kenties sen päivän aikana ja uuden tulostimen voi saada hyvällä lykyllä seuraavana tai sitäseuraavana päivänä, mutta huonolla lykyllä vasta uuden vuoden jälkeen. Noh, palaan asiaan kunhan saan asioitua liikkeen kanssa...
Vs: Printtaajan piinat Jaksamista taistelussa, mun pitäisi asentaa oma uusi tulostimeni (ei HP) tässä lähipäivinä. Huomasitkos tämän ketjun toisaalla? Digicamera.net - Valokuvausfoorumi • katso viestiketjua - HP Photosmart Pro B9180 (asiaa tuosta HP:n tulostimesta)
Vs: Printtaajan piinat Juu, kyllä tuon joskus selailin läpi, mutta en antanut niinkään paljon arvoa noille kommenteille. Muutamat ongelmat lainattiin netistä, muuten vaikutti olevan jutustelua niistänäistä ja profiloinneista.
Vs: Printtaajan piinat Eikös kaikessa atk-roinassa ole ne vakiot: ajurit bugaa, ohjelmistot ei toimi tai joku palanen ei suostu asentumaan. Jos kaikki menee ok, on Murphyn lain mukaan raudassa jotain vikaa ainakin. Tulostinpuolella on oma jännityksensä sitten profiloinnin tuomasta lisäilosta. Onnea ja yritystä.
Vs: Printtaajan piinat Aloitusviesti vahvistaa käsitystä online-tulostusfirmojen ylivertaisuudesta verrattuna omaan sähellykseen printtereiden ja musteiden kanssa. esim. Fotonetti hoitaa homman mallikkaasti ja profiilien kera, jos niin haluaa.
Vs: Printtaajan piinat ja jatkokommentit antavat viitteitä käsintehtyjen vedosteni mykistävästä ylivertaisuudesta ,)
Vs: Printtaajan piinat Ylivertaisuus on niin subjektiivista... Kaikki riippuu aivan siitä, mitä arvostaa. Mutta en minä tulostusfirmoja paheksu, kukin tyylillään ja tarpeillaan. Mutta jatkotarinaa hieman: Otin yhteyttä kyseiseen jälleenmyyjään josta printterin ostinkin. Sain suoran numeron henkilölle joka pitäisi olla puljun "printteriguru", mutta ilmeisesti hieman kärjistettyä infoa. Jokatapauksessa, eivät osanneet siellä sen enempää sanoa kuin että ottaa suoraan HP:n tukeen yhteyttä. Normaalisti olisin pitänyt periaatteestani kiinni, että asioin vain sen kanssa josta sen olen ostanutkin, mutta olin jo ehtinyt edelle. Ensimmäisessä viestissä mainitun livetukikeskustelun jälkeen olin lähettänyt Suomen HP:lle sähköpostitukipyynnön. Tämä sen takia, että jostain ihmeen syystä puhelintukea ei tälle sarjalle löydy. Ilmeisesti tämä on virallisestikin niin marginaalituotesarja ettei se tarvitse täyttä tukea. Noh, sain tänään sähköpostin jossa pyydettiin magentan mustekasetin parasta-ennen päiväys ja katuosoitetta, jotta pääsevät lähettää uuden kasetin. Hyvää palvelua, kieltämättä - sen suuremmitta mukinoitta tarjoutuvat lähettämään uuden mustekasetin ilman sen suurempaa keskustelua. Mutta, kuten pelkäsin, mailissa manattiin viikon kestävää postitusta. En kuitenkaan vielä siihen tukipyyntöön tietenkään ymmärtänyt selittämään sitä sentin vinoontulostusta saatika pitsaleikkurihavaintoa. Toivottavasti ne kuitenkin jäävät harvaan, muuten tulee kalliiksi tulostaa papereita uusiksi. Saahan sitä tietenkin lähetettyä uuden tukipyynnön...
Vs: Printtaajan piinat Magenta paketti tuli tänään kuriirilla noin puoli tuntia sitten. Suuremmitta innoitta (kahden viikon odottelun jälkeen innostus laantuu kummasti) vaihdoin mustekasetin uuteen. Eipä toiminut vieläkään. Kaveriani lainaten: "Paskavehkeet, saatana." Mailia lähti bumerangina takaisin HP:n tukeen. Saas nähdä mitä ehdottavat seuraavaksi askeleeksi...
Vs: Printtaajan piinat Kertovat tietenkin, että printterin suuttimet ovat tukkeutuneet käyttämättömyyden takia, kun kerran kone on jätetty kahdeksi viikoksi seisomaan vastoin heidän ohjeitaan (rompulla olevan ohjekirjan sivu 758; alaviitteen pienellä präntätty varoitus)
Vs: Printtaajan piinat Pojat ovat kertoneet, että HP:n mustekaseteissa oleva siru kertoo printterille, että muste on loppu kun parasta ennen pvm on ohitettu. Riippumatta siitä paljonko väriä on jälellä.
Vs: Printtaajan piinat Mielenkiitoinen ominaisuus. Se selittääkin miksi tuessa kysyttiin parasta ennen päiväyksiä. Onneksi kaseteissa vaikuttaa olevan reippaasti aikaa, kyseisessä "vikakasetissa" (joka siis ei ollutkaan syypää) oli päiväys vuodelle 2009.
Vs: Printtaajan piinat Erikoista, kone siis pitää käynnistää wanhaan aikaan, jos käyttää uudestaantäytettyjä..
Vs: Printtaajan piinat Tiedä häntä. En ole koskaan luottanut näihin uudelleentäytöksiin. Eikös ne käytä jotain omia ihmemusteita niissä? Tuo kuitenkin on (ilmeisesti suomeksi sanottuna) lämpötulostin, joten mikä tahansa muste ei käy. Ja kun vielä mielellään haluaa mahdollisimman värillisesti luotettavaa ja pitkäkestoista jälkeä (sen takia tuon pigmenttihässäkän hankinkin). Mutta jos ihan HP:n omalla Viveralla täyttävät kasetit uusiksi, onkin asia täysin toinen. Päivitettäköön sen verran, että HP lupasi tuoda UPS:llä uuden tulostimen puolentoista viikon sisään, ja lähettäisin kuriirilla takaisin omani. Hienoa toimintaa kyllä. Mainitsivat kuitenkin että irto-osia pitäisi siirtää vanhasta uuteen, kuten musteet, paperikasetti ja kenties muutakin. Tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että uusi kone pitää kalibroida uusiksi vanhoilla roippeilla. Mustetta tähän operaatiota menee omien laskujeni mukaan 25-30% (eli 60-72e! Mutta otetaan kuitenkin huomioon että sain juuri täyden magentakasetin), ja kalibrointiin vaaditut kiiltävät paperit ovatkin jo lopussa, joten kysyin vielä että miten noiden kulutarvikkeiden kanssa tehdään. Vastausta en tänään ehtinyt vielä saamaan. Tarina jatkuu kenties huomenna.
Vs: Printtaajan piinat HP:n juoni insinörtti on kätkenyt (?) kellon printterin sisuksiin, eikä luota viraan apuun.
Vs: Printtaajan piinat Toivottavasti viimeinen viesti ongelmaan liittyen minun osalta: HP:n tuki vastasi, että lähettävät printterirungon lisäksi 50 arkkia paperia (oletan että ymmärtävät mitä paperia tarvitaan kalibrointiin) ja uudet musteet, paitsi magentan. Toimitusaika ~viikko. Loppujen lopuksi homma on toiminut hyvin, on vaan nuo toimitusajat turhan pitkiä. Taas menee puolitoista viikkoa pelkästään odotellessa. Mutta, eiköhän tuo nyt ala toimimaan sit joskus. Ouver änd aut, niinku purkkakansa sanoo.
Vs: Printtaajan piinat Jos vielä jotakuta kiinnostaa, niin lähetti toi vaihtolaitteen eilen. Mukana tuli kokonainen printterinrunko, samanlainen setti musteita kuin mitä normaalistikin uuden mukana tulee (lienevät puolitäysiä versioita), ainoastaan tulostuspäät piti ottaa vanhasta talteen. Myös kalibraatiopaketillinen papereita tuli mukaan. Tulostin vaikuttaa toimivan hyvin. Yksi tulostuspää oli ehtinyt menemään tukkoon näiden muutaman viikkojen aikana kun tulostin oli sammuksissa, kun ei voinut tehdä jokapäiväistä hoitoa. Näillä eväillä onkin jo hyvä mennä eteenpäin. Hyvä vehje.