Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Siitä se alakaa.

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana RB, 16 Maaliskuu 2021.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    AABAA53D-CA2A-4D0B-B485-4A9717174C1F.jpeg

    ....ja siihen se loppuu.
     
    oka, Mamiya ja saloma-3 tykkäävät tästä.
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 989
    629
    113
    Tämä kuva ei liity mitenkään edelliseen kuvaan, mutta muistaako jäsen RB, mikä rakennus on tässä kuvassa?

    Koria.jpg
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    Tuo on varmaan Korian varuskunta-alueelta....jotain autohalleja.
    On vissiin kasarmialue muuttunut paljon 40 vuodessa.....kun maaliskuulla sieltä pois lähdin.
     
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 989
    629
    113
    ^ Hyvin muistettu. Tuo on tosiaan Konekomppanian entinen työpaja. Keskellä oli se osuus, jossa sinäkin varmaan olet työskennellyt vaikkapa Pionjär-kallioporien korjauksessa yms.

    Kuvan vasemmassa reunassa näkyvä ovi johti koneistamoon, jossa meikäläinen työskenteli mm. aivan kirjaimellisesti sorvin ääressä yms.

    Takana hieman häämöttävä kasarmirakennus on ulospäin lähes sama kuin ennen, mutta sisältä jotain aivan muuta, eli on nykyään täynnä asuntoja.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    No niinpäs onkin. Muistelin että se rakennus oli vaalea rapattu....mutta tuollainen tiilinenhän se oli.
    Tuo vasemman lairan pikkuovi muistuttaa mieliin.
    Kyllähän tuolla halleilla oli mukava oleskella kun pakkasaamuna ei tarvinnut mettähän suksien kans lähtiä niinkuin meirän kasarmia vastapäätä ollehet Raukkilaiset teki.
     
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 989
    629
    113
    No niinpä. Niillä Raukkilaisilla muuten oli tuollainen vaalea rapattu rakennus, eli muistit varmaan sen.

    Rupeaa nuo rakennukset olemaan hieman huonossa kunnossa, kun eivät ole löytäneet niihin ketään vakituista toimijaa, joka pitäisi rakennukset kunnossa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  7. PHy

    PHy Member

    40
    27
    18
    Kiitän tästä kuvasta, olen ollut aikeissa lähteä käymään Korialla vielä viimeisen kerran, vaikka vuonna 1980 vannoinkin etten kusekaan sinne päin. Omien muistikuvieni mukaan vasemmalla oli sorvarin työpiste, keskellä raskaskonehalli ja työpaja oikealla. Rauk eli valkoinen helvetti oli tuosta pohjoiseen päin, vaaleaksi rapattu pytinki. Konekomppania oli varsin asiallinen, joskin tiukkkakurinen paikka, päällikkönä silloin kapt. Martikainen, ankara mutta oikeudenmukainen kippari.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    Kun konekoulun jälkeen maaliskuulla -80 mentihin takaisin Säkylään....niin tuntui että koitti ihan onnenpäivät. Vaikka eihän sekään ihan sitä ollut.
    Martikainen oli aika tiukka.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    48784BBC-D78D-4C4B-AE38-67280D8A99D5.jpeg

    Jäi muuten muistoksi Korialta tämmönen.
    Nro.29
    Päivätty 19.3.1980.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  10. PHy

    PHy Member

    40
    27
    18
    No me on oltu ihan samalla kurssilla, ihan samaan aikaan vaikka lusinkin koko asevelvollisuuden KymPionP:ssä.
     
    RB tykkää tästä.
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 150
    1 116
    113
    Aika jännää...:)
    Olin mukamas kurssin paras, piti pitää puhe sotkus päätösjuhlas.
    Kiviniemen Jukka oli mun parina Säkylässä, se pitkätukkainen komppanian parturi:):)
     
  12. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Minulla tuosta Korian rakennuksesta on yksi muisto; kerran käynyt siellä. Keväällä 1974, kun palvelin upseerikokelaana Vekaranjärvellä, käytiin kahdella kuorma-autolla hakemassa tuosta paikasta jotakin tavaraa. Olin mukana PST-komppanista lastausavuksi määrättyjen sotamiesten esimiehenä. Pientä vaihtelua sekin, kun kokelasaikana välillä oli päiviä, ettei oikein ollut mitään järjellistä tekemistä. Yksi vakiohommakin oli, parin tunnin keikka kerran viikossa, kun valvoin Vekaran kantahenkilökunnan asuinalueella roskiksia tyhjentävää ja pihoja siivoavaa ryhmää.
     
  13. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 989
    629
    113
    Vautsi, hieno saavutus!

    Meikäläinen ei päässyt armeijassa ykköseksi vaan jäin kakkoseksi. Komppanianpäällikkö sanoi (tai karjui) minulle, että: ”Olette komppanian toiseksi pahin suunsoittaja!”

    No, onneksi se pahin suunsoittaja oli sentään kavereitani.

    Toisaalta, sorvarina meikäläisestä kyllä pidettiin ja sain paljon kehuja esim. valmistamistani varaosista komppanian maanrakennuskoneisiin ja lisäksi sain käteistä rahaa, kun valmistin kilpa-ammuntaa harrastaville kapiaisille erilaisia tasapainotuspalikoita tarkkuuspistooleihin yms.

    Sotkusta puheenollen. Alkujaan komea talo oli ainakin keväällä 2017 tuollainen kuin kuvassa, eli kunto on rapistumaan päin. Siinä on kai toiminut jonkun aikaa jokin pitopalveluyritys, mutta hiljaiselta näytti ainakin silloin kun sillä kävin. Sääli, jos talo menee pilalle hoidon puutteesta.

    Toisaalta, talo on tietääkseni kansainvälisen modernin arkkitehtuurin suojelujärjestön Docomomon listalla, joten toivottavasti sillä on sentään jotain merkitystä ja talo pääsisi piakkoin remontin kohteeksi.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • Sotku.jpg
      Tiedostokoko:
      1 004,2 KB
      Katsottu:
      71
  14. PHy

    PHy Member

    40
    27
    18
    Ohhoh, onpas sotku rempallaan. Sen se aika rakennuksille tekee, vaikkei itse muutu mikskään. Mitään eroa ulkomuodossa ei kakskymppiseen pioneeriin verrattuna ole havaittavissa.

    Kai tuo pioneeripuisto täytyy käydä kuvaamassa jossain vaiheessa...
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Lanasit sitten kipsiä tielle, ettei routa nostattele traktorin kulkea.

    Kapa
     
    RB tykkää tästä.
  16. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Olin Korialla kun varuskunta lakkautettiin.

    Konehallin lähellä oli ruokala, jonka yläkerrassa oli minun työhuone ja aputila - valokuvausasiamiehen tilat.
     
  17. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 989
    629
    113
    Jep, ruokalarakennuksessa oli myös elokuvateatteri, jossa pidettiin luentoja. Oli siellä myös puhelinkeskuskin.

    Olitko muuten ”piirtäjän” -nimityksellä töissä, vaiko tuolla minkä mainitsit?

    Tässähän se ruokala. Hieman rähjäisen näköinen nykyään, kun sielläkään ei taida mitään vakituista toimintaa enää olla (??).
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Ei. Kyllä ihan pioneeri. Virassa pv:llä en ole ollut koskaan. Varusmiestoimikunnan puolelta tuo valokuvausasiamies. Silloin valokuvaaminen ei ollut niin hottista kuin nykyisin. Pari erikoiskoulutusta kävin, mutta nämähän menee taas salassapidon piiriin nostoväessäkin.

    Asiamiehen huone oli iso; sellainen asuinhuone. Pimiö taas pieni; vessa.

    Ruokala on jo purettu..? Näin ymmärtänyt. Ks. ortokuvat paikalta.
     
  19. PHy

    PHy Member

    40
    27
    18
    -79 - 80 ruokalan emäntä kantoi kunniakasta arvonimeä "munaton majuri". Eipä intissä nälkää ainakaan tarvinnut kärsiä, vaikkei kenttäpizza-uunia ollutkaan.
     
  20. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Sinällään tuo on mulle iso juttu.

    Se lakkauttaminen oli tosiaan tiedossa. Itse satuin olemaan varumiestoimikunnan valokuvausasiamies. Pidin pimiökurssinkin. Siellä oli tosi paljon vanhoja negoja pitkin Korian ajalta. Me päätettiin tehdä näyttely sodeen. Siinä Korian ostarilla oli silloin vielä se valokuvausliike, josta kaikki materiaalit hankittiin.

    Monta iltaa vietin siinä vessassa vedostellen kuvia. Sodessa oli näyttely. Mitään kiitosta en saanut, vaikka kunnaria mulle haettiinkin.

    En tiedä, missä nämä vedokset nykyisin on. Mulle henkilökohtaisimmat kolme rullaa heivattiin minun omien kemikaalien kanssa jätelavalle sinä aikana kun en ollut mestoilla. Muistan sen tyrmistyksen kun tulin huoneeseen ja huomasin sen olevan tyhjä.