Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigman tarkennusongelmat!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kullervo51, 13 Kesäkuu 2014.

Tere,
    Mistä laajalti levinneet tiedot tarkennusongelmista saattavat johtua:

1.) Yhteensopivuusongelma: NIkonin, Canonin kanssa, minkä mallien (kaikkien) kanssa?
    2.) Objektiivin mikropiiri ei toimi virheettä kameran rungon AF/kennon/prosessorin kanssa?
    3.) Tarkennustilasta: Pistetarkennus, dynaaminen tarkennus (kamera valitsee tarkennuspisteen pistejoukosta), kolmiulotteinen seuranta, automaattnen tarkennusalueen valinta??
    4.) Lasitavaran optinen rakenne (ei ehkä)?
    5.) Sigman omaongelma: AF-moottorin suunnitteluongelmia?
    6.) Valmistustoleranssit ovat liika väljät?

Nämä ovat pelkkiä arvauksia: Pitäisi saada salaista tietoa Sigman tuotekehitysinsinööreiltä!!

PS. Asia kiinnostaa, koska olen hankkimassa Sigman 70mm tai 105mm lasia Nikoniin.
        Itse käytän pistetarkennusta AF-ON-painikkeella (stabiilit kohteet), koska olen puoli-pensionääri eikä ADHD vaivaa.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48
    Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Kysymys, johon olisi kiva saada faktaa tihkuvia vastauksia.
    sigman tarkennusta haukutaan kovasti, mutta mikä niihin johtaa? Onko tästä mitään analyysia?

mitä dataa objektiiville kulkee? Olen ymmärtänyt, että lähinnä käsky tarkentaa N yksikköä suuntaan X.
    kovin monimutkaisesta asiasta ei pitäisi olla kyse.

mulla on yksi sigma. Tarkentuu oikein af-on -napilla ja ilman.

2. jarski

jarski Member

282
    0
    16

itsellä Siggyt ovat tarkentaneet ok Canon ja Nikon rungoissa. nyt on käytössä Sigman oma runko (pitihän Foveonia viimein koittaa). tarkennus reagoi tuskaisen hitaasti ja päätyy välillä minne sattuu.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 333
    541
    113

Mulla on ollut 17-35-laajis Nikonissa ja 150-millinen makro tällä hetkellä Canonissa. Molemmat tarkentuivat ihan ok, mutta merkittävästi hitaammin kuin merkkien omat objektiivit. Laajiksessa oli sahausta edestakaisin välillä, mutta makrossa todella harvoin, jos lainkaan. Optisesti telemakro on loistava, mutta laajis oli jälkeenpäin ajatellen aika kökkö.

4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 269
    47
    48

^ Sulla on vissiin se vakaajaton versio 150-millisestä? Vakaajallinen tarkentaa oikein nopsaan, ainakin Nikonin D700 ja D800 rungoissa.

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 333
    541
    113

Jep, nimenomaan se vakaajaton. Ei se nyt toivottoman hidas ole, mutta Canonin omaan 135- ja 200-milliseen verrattuna se on hidas alue-limitteristä huolimatta. Ihan käyttökelpoinen se on kuitenkin tavanomaisissa kuvissa, kuten henkilö-, makro- ja yleiskuvissa. Nopeisiin sporttikuviin sopii sitten se 135-millinen.

6. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Sigman tarkennusongelmiin johtaneita syitä ei ilmeisesti ole tilastoitu luotetavasti eikä todellista faktaa taida löytyä. Arvio on joko todellista objektiivin vikaan perustuvaa tai pelkkää subjektiivista mutu-epäluulon tapaista, joiden taustalla on erilaiset tarkennustavat, -asetukset ja valaistusolosuhteet. Sigman laaduntarkkailua yleensä kyllä on moitittu.
    Itselläni on ollut Sigmoja Canonin ja Nikonin rungoissa ja yhdessäkään ei ole ollut vakavaa tarkennusongelmaa. Onko se tuuria? Ehkä, ehkä ei. Yhden Sigman olen palauttanut liikkeeseen mutta ei tarkennusongelmista johtuen. Suurimmat tarkennusongelmat ovat olleet itse asiassa Nikonin 50mm G 1.4- ja 28mm G 1.8 -laseissa kuvattaessa hyvin läheltä suurella/täydellä aukolla, mutta niidenkin kanssa on tullut toimeen kun tietää linssin metkut.
    Niin.. ja onhan se manuaalitarkennus aina mahdollista. Sillä voi ongelman ratkaista usein helposti. Leicoissa ja Zeisseissa af-ominaisuutta ei edes löydy.

7. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

N.K tarkennusongelma voi johtua rungon automaattisista säädöistä etenkin jos rungossa on ainoastaan AE/AF-näppäin. Mihin monipistetarkennus (AF 39 tai 51) on tarkoitettu (?), jos ei kuvaa liikkuvia kohteita. Käytän yhtä keskellä olevaa pistettä ja käännän kameraa niin että tarkennettava kohde löytyy ja painan AF-nappulaa (asetukset katsottava menusta kun ottaa kameran käyttöön), jonka jälkeen mittaan valotuksen AE-nappulalla (piste tai keskustapaino), sitten rajaan kuvan ja laukaisen. Tosin jos käyttää matriisimittausta, niin valotuksenmittaus tapahtuu rajauksen/laukaisun yhteydessä ei AE-näppäimellä.
    Usein joutuu alivalottamaan kääntämällä valotuksen kompensaatio pyörää (-1f tai -2/3f; Nikon Df) mutta harvemmin ylivalottamaan (lumiset kohteet).

8. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Tänään tuli selväksi, että ostamani Sigman 35/1.4 on susi. Sain eilen käsiini Sigman usb-telakan ja ajattelin ongelmien ratkeavan päivityksillä ja säädöillä. Eivät ratkenneet. Ensiksikin, jos objektiivin säätää kohdalleen toiselle rungolle, toisella säätö ei sitten enää osu kohdalleen. Rungon hienosäätö pitää  olla toisessa rungossa tapissa asti, jos tarkennuspistettä on korjattu objektiivista toiselle rungolle sopivaksi. Ja kaiken huippu on se, että kun olet säätänyt tarkennuksen kohdalleen kuvaamalla sisällä testitaulua, ulkona tarkennus ei osu kohdalleen samaa taulua kuvatessa! Keksiikö joku tälle selitystä?
      Soitin myyjäliikkeeseen ja siellä kerrottiin, että tämä objektiivi menee ehkä Ruotsiin korjattavaksi ja molemmat rungot pitäisi lähettää mukana. Arvioitu reissun kesto on 2-3 viikkoa. Eli ei onnistu ainakaan kesän aikana. Tekisi mieli sanoa ruma sana... Paskan ostin, eikä siitä tietenkään pääse eroon muuten kuin lahjoittamalla.

9. Mikaa

Mikaa Member

142
    14
    18

Harmi sinänsä, että Sigman 35/1.4 ei toiminut - tai toimii varsinaisesti yhdessä rungossa. Mun tapaus näyttää pelaavan aika mallikkaasti ulkona että sisällä, mutta ensimmäinen tarjottu tapaus ei tarkentanut kauas kohdilleen mun 5D:llä, mutta toinen kylläkin pelaa edelleen hyvin. Melkein kysyisin liikkeestä, että onko mahdollista vaihtaa tuota objektiivia toiseen samanlaiseen.

Minulla näyttää olevan sitten 50/1.4 A:n kanssa lievää tarkennusongelmaa, vaikuttaa muutaman tarkennussäätöä testaavan kuvan pohjalla olevan aika paljon hajontaa (tarkensi taulun etu- että takapuolelle). Ikävä kyllä hajonta oli juuri sillä tärkeimmällä 1-2 metrin tarkennusetäisyydellä, makroon se tarkentui keskimäärin oikein. Myyjäliike kylläkin sanoi, että selvä homma, objektiivin voinee lähettää Fokalle huoltoon.

Tiesin kylläkin tilatessani, että ensimmäisten tapausten kanssa voi käydä näin, joten eipä sinänsä isoa ongelmaa. Vielä omistamani Canonin 50/1.4 pelaa pitkälti yhtä hyvin tarkennettaessa ja käynee väliajalla korvikkeesta. En nähtävästi ole ainoa jonka linssi oikuttelee, mutta sitäpä sattuu paremmissakin piireissä. Lieneekö kymmenes ostamani linssi, jossain vaiheessahan sen tuurinkin on loputtava :D

Mitä tulee tuohon USB-telakkaan, niin useamman rungon kanssa luulen että sen kanssa pitää olla tarkkana. Onko noiden kahden rungon välillä muiden linssien kanssa yhtä suuri automaattitarkennuksen hienosäädön ero? Itse yrittäisin saada linssin aluksi toimimaan keskimääräisesti siten että kaikilla etäisyyksillä tulisi kummallekin rungolle vakiomäärä hienosäätöä. Jos toinen runko vaatii AFMA +10:n jokaiselle tarkennusetäisyydelle, ja toinen AFMA -5:n, homma toimisi.

Mitä tarkennukseen eri valaisuissa tulee, niin kannattaa tarkistaa onko kyse aluksi fokuksen hajonnasta kuten minun tapauksessa, vai onko kysessä vakiovirhe johonkin suuntaan. Kyse ei välttämättä ole linssistä, vaan juolahti mieleen, että tuossa voi olla myös vaihetarkennuksessa käytettävän detektorin spektrivasteella jotain merkitystä. Suuriaukkoisilla optiikoilla tuollaiset ongelmat näkyvät helpommin.

Muistelen että suunnittelemissani suuriaukkoisissa optiikoissa on saattanut hyvinkin olla se 100 µm pitkittäistä värivirhettä, ja joku tuossa välillä on se joka sattuu parhaiten vaihetarkennukseenkin - ja toivon mukaan ympäristöstä tulee objektiiville juuri sitä aallonpituutta eniten - jos ei, niin sitten todennäköisesti mennään signaalin maksimiin. Olikohan muuten Canonin 1DX:ssä monivärinen vaihetarkennus?

Niin joo, jos käytät UV-suodatinta, kannattaa vilkaista vielä toimintaa ilman sitä. Minulle tuli Sigman 120-400:n kanssa tarkennus- ja kuvanlaatuongelmia, jotka eivät kuitenkaan johtuneet linssistä, vaan ostamastani sangen huonosta UV-suodattimesta, joka interferogrammin perusteella näytti enemmän ikkunalasiprosessista tulleelta...

10. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Kiitos Mikaa ajatuksista. Kyllä tosiasia omistamani Sigman kohdalla on, ettei se tarkenna kunnolla kummallakaan rungolla. Kävin vähän läpi sillä ottamiani kuvia. Ostin objektiivin pääsiäisen alla ja huippuhyviä kuvia en löytänyt yhtään. Karkeasti voisi sanoa, että korkeintaan joka kymmenes on edes tyydyttävä, muut hylkyjä. Omistan tuon Sigman lisäksi vain Nikonin omia objektiiveja, eikä niiden kanssa ole minkäänlaista tarkennusongelmaa kummallakaan rungolla. Mitään suodinta minulla ei Sigmassa ole. Minusta vika on objektiivissa, ei missään muualla.

11. Mikaa

Mikaa Member

142
    14
    18

No joo, kyllähän tuo alkaa objektiivivialta noiden perusteella kuulostamaan.

Mutta, onko sinulla Nikonilta vastaavalla aukolla varustettuja objektiiveja? Mielellään 35 mm:n polttovälillä tai yli. Tarkennuksen epätarkkuudet eivät välttämättä näy yhtä rajusti F/2.8 tai F/4.0 objektiiveilla. Mun Canonin 50/1.4 vaikuttaa yhtä huonolta tarkentamaan

Mutta edelleen, kyllähän tuo takuuhuollolta kuulostaa. Miksi se muuten pitää lähettää Ruotsiin? Eikö Foka voi hoitaa tuota? Voit toisaalta ajatella asiaa näin, että objektiivi on oikeastaan sama laittaa huoltoon, koska sillä ei kuitenkaan saisi mitään järisyttävää aikaseksi lomallakaan. Toinen vaihtoehto on varmaankin myydä se alennuksella ja ilmottaa tarkennusongelmasta samalla. Sen jälkeen siirtyisi ostajan harkittavaksi kannattaisiko tuohon investoida. Lahjottamaan en kyllä alkaisi, kyllä tuosta rahaa pitäisi takaisin saada ihan hyvällä syyllä.

12. jappe

jappe

325
    0
    0

Puuttuisiko Fokalta tarvittavia välineitä, sopivia henkilöitä tai aikaa korjauksen/säädön tekemiseen. Toisaalta voihan myyjäliike olla ostanut objektiivit muualta kuin Fokan kautta ja hoitavat takuuasiat omaa reittiään.

13. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Ei, vaan putki on tullut Suomeen edellisen maahantuojan kautta, eikä Foka huolla niitä Suomessa. Ikävä yllätys minulle. Pitäisi kai aina muistaa kivijalkakaupasta ostaessaan varmistaa, mitä reittiä ostettava värkki on liikkeeseen tullut.
      Liike teki minulle tarjouksen, jonka mukaan saisin vaihtaa objektiivin uuteen Fokan kautta maahan tulleeseen 130€ välirahalla.

14. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Taitaa aika harvalla olla käytössään samaan aikaan Nikkorin 35/1.4 ja Sigman  vastaava? Minulla on Nikkorin 85/1.4 ja se tarkentaa oikein joka tilanteessa.

15. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Kävin tänään vaihtamassa Sigman toiseen yksilöön. D800:ssa tarkennuksen hienosäädön parin pykälän säädöllä tarkennus näyttää osuvan just kohdalleen ja kuvien laatu ainakin ensi kokeilulla on jotain uuta minulle. Edellisellä objektiivilla en sellaisia saanut. Mikään ei kuitenkaan ole täydellistä, ainakaan Sigma. D7100-rungossa täytyy hienosäädössä ottaa käyttöön lähes kaikki säätövarat, että tarkennus osuu kohdalleen.
      Ei tuo nyt vieläkään ihan täysin vakuuta. Neljä Nikkoria tarkentavat ilman korjaussäätöjä täysin kohdalleen molemmissa rungoissa. Taitaa jäädä omalla kohdalla ainoaksi harha-askeleeksi piraattiobjektiivien puolelle tämä Sigma, vaikka Art onkin.

16. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Pitäisi mennä tänään koekuvaamaan sama lasi Virukeskuksen Fotoluksiin Df:llä.  Tuottaako ikuisuus mahdollisia ongelmia?

17. Mikaa

Mikaa Member

142
    14
    18

Tässä mielenkiintoinen juttu Sigman 120-300:n tarkennuksesta Canonin 1D4:lla.

Lieneekö samaa 35 A:n ja 50 A:n kanssa? Joka tapauksessa tämä on minusta hyvä merkki - Sigma on ottanut jutun tosissaan ja korjannut sen. Objektiivin epävarma tarkennus ei välttämättä olekaan mekaaninen ongelma, vaan ainakin 120-300:n tapauksessa täysin softapohjainen juttu.

Voisi selittää pitkälti kahden eri rungon välisen toimintaeronkin. 1Ds3:n kanssa on ollut ainakin 50 A:lla tarkennusongelmia Lenstipin mukaan, uudemmilla rungoilla ei niinkään.

18. niffe

niffe Well-Known Member

13 333
    541
    113

Onhan noita aina välillä ilmaantunut firmis-päivityksiä Canonin omillekin objektiiveille uusien runkojen tullessa markkinoille. Itse olen ainakin käynyt säännöllisesti tsekkaamassa Canonin sivut, koska firmiksillä voi korjata jo kuvausvaiheessa paitsi tarkennusongelmia, myös muita softalla korjattavissa olevia virheitä.

19. Vs: Sigman tarkennusongelmat!

Tämä ikuisuusongelma liittyen ohjelmointivirheisiin, joka on vaivannut ohjelmia aina (50-luvulta lähtien), on siirtynyt myös raudan puolelle (firmware). Softapuolella on pidetty de factona, että yksikään ohjelma ei ole virheetön.
    Firmwaren luotettavuus on kääntäen verrannollinen päivityksiin. Homma pitää saada kerralla kuntoon.
    Olen havainnut Nikoneihin tulevan vähän päivityksiä: Eli softan tekijät ovat ammattilaisia!