Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma vai Tamron

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana m.k, 27 Syyskuu 2005.

1. m.k

m.k

29
    0
    0
    Eli voisi olla ajankohtaista hankkia uusi valovoimainen optiikka kameraan. Nykyinen on Sigman 28-105/4-5.6. Olen nyt mietiskellyt joko Tamronin 28-75/2.8 tai Sigman 28-70/2.8. Samaa putkea olisi tarkoitus käyttää myös digijärkkärin kanssa. Laajakulmahan tuosta siinä vaiheessa puuttuu, mutta todennäköisesti tulisi sitten samalla hankittua Tokinan 12-24 jos todella olisi tarvetta laajakulmalle. Lisäksi olisi vaihtoehtona sekin, että hankkisi Nikkorin 35/2 nykyisen 50/1.8 rinnalle, ja Sigman 20/1.8 samalla kuin digijärkkärin. Primestä ei kuitenkaan ole niin paljon kokemusta, ja uskoisin että pitäisin enemmän valovoimaisesta zoomista kuin primestä, vaikka tietysti laadussa ja piirrossa hiukan menettääkin. Eli Tamronia tai Sigmaa olisi hankinnassa varmaankin. Tamronin olen kuullut olevan piirroltaan hyvää luokkaa ja laadultaan muutenkin hyvä, kun taas Sigma on lähes kirosana. Aluksi siis filmirungon kanssa olisi tarkoitus käyttää, ja sitten siirtyä toivon mukaan keväällä digiaikaan myös järkkärin osalta. Tuolla 50 millisellä melkeinpä pärjää kaikissa tilanteissa, mutta digiin siirtyessä käy kyllä ehdottomasti liian ahtaaksi sisätiloissa. 28x1,5 on kuitenkin 42 milliä, eli uskoisin sillä ainakin alkuun pärjääväni kokonaan, ja tarpeen vaatiessa hankkisin sitten tuon Tokinan 12-24.

Sitten tietysti vielä musta hevonen, eli Tokina 28-70/2.8 AT-X Pro SV. Satasen halvempi, mutta onko myös samassa suhteessa huonompi? Eli kannattaako investoida Tamroniin satanen lisää, vai onko tuo Tokinakin käypäinen putki?

Menipä monimutkaiseksi, mutta jos jollakin kokemuksia näistä edellä mainituista, niin jakakaa ne kanssani...

2. Mulla on ollut tuo Tamronin lasi ja voin suositella sitä lämpimästi. Normihuoneissa kokovartalopotretteja on hankala saada mutta muuten polttoväliltään varsin käypä. Eikä tunnu edes rimpulalta.

3. m.k

m.k

29
    0
    0
    Aika tiukkaan tulee yleensä kuvat rajattua ja keskittyttyä sisälläkin olennaiseen. Lisäksi sisätilat joissa tulee kuvattua ovat usein aika suuria, mutta usein hyvinkin pimeitä. Aluksi ainoa putki oli tuo 70-210, sai todella tarkkaan miettiä sisällä että mikä on olennaista ja mikä ei, mutta silläkin pärjäiltiin. Digijärkkärin jos hommaa niin todella kyllä kiinnostaisi toisaalta tuollainen 12-24 millinen, 1,5x cropin kanssa 18mm. Saisi aika monenlaista jo aikaiseksi...

4. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Sigmasta en osaa sanoa mitään, mutta omaan Tamroniin olen erittäin tyytyväinen. Kysy tarkemmin jos on jotain. Ohessa nettiin työstetty kuva, -klik klik-

ISO 1600
    f3.2
    1/125s
    75mm