Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

SIGMA SD 14

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana juha-83, 4 Toukokuu 2007.

    Olen hankkimassa uutta kameraa ja olen tutkiskellut Sigman SD14 mallia. Kaipaisin hieman lisä kommentteja niiltä, joilla on kokemusta kyseisestä kamerasta.

    Yhtenä vaitoehtona itselläni on ollut myös Nikon D80. Hinnaltaan D80 on 500€ halvempi, mutta onhan toki ominaisuuksissakin melko paljon eroja. Nikon D80, 800€ ja Sigma SD14, n1400€. Hinta ero kertoo varmaankin myös paljon laadusta.

    Onko pitkällä tähtäimellä kannattavampaa pistää 500€ lisää rahaa ja ostaa Sigma SD14? Toki kehitys menee eteenpäin ja kokoajan tulee parempia ja parempia kameoita.

    Vanhoja objektiiveja ei tarvitse ottaa huomioon keskustelussa.
     
  1. pax

    pax

    172
    0
    0
    Vs: SIGMA SD 14

    Osta mielummin nikon d200 tai sitten käytetty canonin 1ds joita aika hyvin saatavilla n.1000 euron hintaan jos vähä jaksaa etsiä.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: SIGMA SD 14

    Siis niiltä, jotka kaikkien käytettävissä olevien faktojen, testien ja mittausten kertoman vastaisesti ovat menneet ostamaan ylihintaisen, keskinkertaisen kameran - yleensä vain siksi, että sen kennossa on teknologisesti esteettisiä piirteitä?
     
  3. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: SIGMA SD 14

    http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=12617142

    Tuossa topicissa ainakin yhdellä henkilöllä oli tuo kyseinen kamera. Selkeästi sellainen mielikuva tullut että hyvin harvalla on tuo kyseinen kamera, vanhempaa mallia voi olla sitten jo useammallakin. Kennohan tuossa on kyllä mielenkiintoinen, en sitten osaa sanoa että onko kyseinen kamera sen hintansa väärti? Kuitenkin sigman optiikat vain käytössä vaikka ne on ihan kohtuullisen laajat niin rajalliset kuitenkin. Mutta varmaan olet tutustunut kyseiseen kameraan paremmin joten tiedät miten sen ominaisuudet vastaa tarpeitasi. Merkkien suhteen kannattaa olla avoin, eli siinä mielessä kaikki "kortit" kannattaa pitää avoinna.
     
  4. kto

    kto Well-Known Member

    2 571
    101
    63
    Vs: SIGMA SD 14

    OT

    Tuntuu melko oudolta, että kannattaisi ostaa kamera, joka voi käyttää vain Sigman objektiiveja. Tosin en koskaan ole itse kuvannut Sigmalla, mutta maine on mukana 70-luvulta asti. Tuskin muuttunut.

    Osta Canon. Se on ainoa, johon saa sovitettua (vaivalla) laadukasta optiikkaa.
     
  5. Vs: SIGMA SD 14

    OT

    Osta Pentax. Se on ainoa, johon saa sovitettua (helpolla) laadukasta optiikkaa.
     
  6. Vs: SIGMA SD 14

    Ja osta minulta siihen normaali...
     
  7. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: SIGMA SD 14

    näyttäis tuottavan kummia laikkuja kuviin, muutamien näytteiden perusteella. että jos vaikka ei kohise niin tekee sitten 1000 kertaa kohinan kokosia sinisiä laikkuja :)
     
  8. Vs: SIGMA SD 14

    Sigma on valmistanut "piraattiputkia" jo monta vuosikymmentä eli osaa varmaan tehdä laadukkaamman kameran kuin vielä pitempään kameroita ja optiikkaa tehnyt Nikon, or not?

    Sigmalla on kamerantekijänä näistä digivehkeistä kokemusta erään sivuston mukaan neljän kameran verran. Yksi pokkari ja kolme järkkäriä. Nikonilla on myynnissä 20 mallia ja yli 50 jo valmistuksesta poistunutta. Ei tietenkään tarkoita millään muotoa, että Sigma tekisi huonompia tai laaduttomampia kameroita hintaan verrattuna, mutta yleensä pidempi kokemus tietyn tuotteen valmistamisesta antaa paremmat takeet tietynlaisesta laadusta. D80 on laadullisesti erittäin hyvä kamera, IMHO.
     
  9. Vs: SIGMA SD 14

    Itse pidän Foveon-kennoa tulevaisuuden lupauksena. Muuten en osaa Sigmasta sanoa mitään, koska en ole ko. kameraa käyttänyt. Takavuosien kokemuksien perusteella tiedän, että Sigma on erittäin innovatiivinen tehdas, jonka optiikka on mm. myyty myös R-sarjan Leicoihin.

    Nikon D80 sanoisin sen verran, että kaikkien niiden kymmenien kameroiden joukossa, joita olen omistanut sitten vuoden 1968 ja niiden joita olen muuten vaan joutunut/saanut edellisten lisäksi käyttää, on D80 arvoasteikolla erittäin korkealla. Se on yksinkertaisesti todella hyvä kamera.
     
  10. Vs: SIGMA SD 14

    Itse taas pidän faveonia menneisyyden lupauksena. Voi tietenkin olla että sille olisi käyttoä tulevaisuudessakin, mutta se kyllä vaatisi leviämistä myos muitten kameravalmistajien keskuuteen. Hyvää pioneerityotä sigmalta, itse tosin en ostaisi tuon objektiivikiinnityksen takia.

    Jos haluaisivat markkinaosuuksia, niin tekisivät versiot yleisimmille olemassaoleville systeemeille, niinkuin tekevät objektiivienkin kanssa, tai osallistuisivat edes siihen olympuksen systeemiin.