Lankomies osti tuossa männäviikolla itselleen tuollaisen Sigman 'superzoomin'. Eipä siinä mitään, vaikka itse tykkään enemmän käyttää kiinteäpolttovälisiä laseja niin tuleehan tuollakin näimmä jonkinlaisia kuvia. Ja jos tuolla pärjää niin kameran kenno pysynee puhtaampana kun ei tarvitse varoa pölyä laseja vaihtaessa. Mutta, aloin vaan miettiä että miten tuollaisella objektiivilla voi edes AF tarkennus toimia pitkässä päässä, valovoima kun on f/6.3 ja muistelen että Canuunan kuluttajarungoille luvataan tarkennuksen toimivan sellaisilla putkilla joilla aukko on vähintään f/5.6? Kokeilin tuota tuubia 20D:llä, ja kyllähän se kuitenkin tuntui tarkentavan. Eikös tuossa tilanteessa kameran olisi pitänyt heittää hanskat tiskiin ja kieltäytyä autofokuksesta? Muistelen sellaista että esim. f/4 putkella 2x extenderiä käyttäissä pitää kameraa 'huijata' teippaamalla extenderin nastat niin että kamera luulee kyseessä olevan f/4 putken eikä f/8 niinkuin siitä oikeasti tulee..? Eli missä vika, olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Re: Sigma AF 18-200/F3.5-6.3, eihän tällainen putki voi toim Oisko joku ns. rajatapaus ja juuri siksi nimenomaisesti on f6,3, eikä himmeämpi... eli kamera käsittelee tuota osa-aukkoa, kuten sitä ei olisi.
Re: Sigma AF 18-200/F3.5-6.3, eihän tällainen putki voi toim Valon määrä vähenee sitä mukaa, kun aukkoa pienennetään. Samalla vähenee af:n mahdollisuus toimia ts. se hidastuu. 5.6 aukolla tarkennuksen pystytään vielä takaamaan toimivan "riittävän hyvin". Eiköhän tuo tarkennuksen toimimattomuus jatkeilla johdu jo sitten ihan käskystä olla toimimatta aukolla 8. Sigman objektiivi ei tätä kerro rungolle (eikä piraattijatkeetkaan tod. näk.). Tarkennus täytyy kyllä olla tuskaa vähänkin hämärämmässä... Näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Re: Sigma AF 18-200/F3.5-6.3, eihän tällainen putki voi toim Tämä voi olla mahdollista, olen tulkinnut sitä näin "AF ei käynnisty jos aukko on pienempi kuin f/5.6" kun oikea tapa ehkä olisi ajatella "AF käynnistyy vain jos aukko on suurempi kuin f/8" Canonin omat lasit kun on porrastettu siten että f/5.6:n jälkeen seuraava valovoima voi olla vain täyden aukon himmeämpi f/8 niin tämä ei ole tullut aikaisemmin eteen. No niin tietysti, mutta hainkin tässä vain sitä pienintä 'sallittua' aukkoa jolla AF käynnistetään. Lapsikin tietää että fokusointi hoidetaan kokonaan rungosta käsin ja putkella ei ole paljon muuta virkaa kuin liikkua käskystä eteen tai taaksepäin Jatkeiden kanssa homma on vähän erilainen, muttas kyllä tuo Sigma kertoo rungolle olevansa f/6.3. Eihän muuten runko osaisi tuollaista numeroa LCD-näytöllä näyttää Hommahan menee suurinpiirtein näin: (Esimerkkinä käytetty 300mm/f4 klasia) <LIST type="decimal"] <LI>Teleputki ilman jatkeita:</LI> <LI> Objektiivi sanoo kameralle "Moi! minä olen 300mm/f4 lasi, ja namiskuukkeli on AF asennossa"</LI> <LI> Kamera sanoo "Great, fine by me"</LI> <LI> Autofokus onnistuu <LIST type="decimal"] <LI>Teleputki 1.4x jatkeen kanssa:</LI> <LI> Telejatke sanoo objektiiville "Moi! minä olen 1.4x telejatke"</LI> <LI> Lasi tietää nyt olevansakin jotain muuta kuin mitä kyljessä lukee</LI> <LI> Objektiivi sanoo kameralle "Moi! minä olen 420mm/f5.6 lasi, ja namiskuukkeli on AF asennossa"</LI> <LI> Kamera sanoo "Great, fine by me"</LI> <LI> Autofokus onnistuu <LIST type="decimal"] <LI>Teleputki 2x jatkeen kanssa:</LI> <LI> Telejatke sanoo objektiiville "Moi! minä olen 2x telejatke"</LI> <LI> Lasi tietää nyt olevansakin jotain muuta kuin mitä kyljessä lukee</LI> <LI> Objektiivi sanoo kameralle "Moi! minä olen 600mm/f8 lasi, ja namiskuukkeli on AF asennossa"</LI> <LI> Kamera sanoo "Doh, only MF possible, dude!"</LI> <LI> Autofokus ei käynnisty <LIST type="decimal"] <LI>Teleputki 2x jatkeen kanssa, telejatkeen 3 viimeistä nastaa teipattuna:</LI> <LI> Telejatke sanoo objektiiville "Moi! minä olen 2x telejatke"</LI> <LI> Lasi raukka ei kuule tätä, koska nastat on teipattu</LI> <LI> Objektiivi sanoo kameralle "Moi! minä olen 300mm/f4 lasi, ja namiskuukkeli on AF asennossa"</LI> <LI> Kamera sanoo "Great, fine by me"</LI> <LI> Autofokus onnistuu, mutta todennäköisesti on hidas ja "hakee" eikä lukkiudu huonokontrastiseen kohteeseen </LI></LIST></LI></LIST></LI></LIST></LI></LIST>
Re: Sigma AF 18-200/F3.5-6.3, eihän tällainen putki voi toim Kiitos, selvisi sekin, miten objektiivin ja rungon yhteistyö tapahtuu Ihan loogista kyllä, mutta enpä vain ole tullut tuota pohtineeksi.
Re: Sigma AF 18-200/F3.5-6.3, eihän tällainen putki voi toim Ole hyvä vaan Tämä edelläkuvattu siis pätee vain Canonin EOS-järjestelmään, muilla valmistajilla on oma arkkitehtuurinsa jossa jotkin yksityiskohdat on toteutettu eri tavalla. Canonilla tuo telejatkeen käsittely todellakin menee niin että jatke kertoo olemassaolostaan objektiiville, joka sitten ilmoittaa omat parametrinsä jatkeen tiedoilla modifioituna kamerarungolle. Kamera ei ole tietoinen siitä onko siihen kytketty kiinni vaikkapa (300/f4 + 1.4x telejatke) vai (430/f5.6). Runko näyttää LCD-ruudulla kummassakin tapauksessa suurimpana aukkona f/5.6 ja digijärkkärin tapauksessa kirjoittaa EXIF tietoihin lasin polttoväliksi 430mm.