Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kimo, 30 Toukokuu 2009.

  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Väittäävät jopa paremmaksi kuin af nikkor 50 mm 1,4 ,onko käyttökokemuksia kellään t kimo
     
  2. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Minulla on kokemuksia molemmista ja voin vahvistaa väittämän. Tuo Sigma on terävämpi täydellä aukolla ja piirtää nätimmin epäterävät alueet. Nikkor mielestäni tekee sellaista jännää hohdetta vaaleiden kohtien ympärille mitä Sigma ei tee. Nikkor myös piirtää täydellä aukolla epäterävillä alueilla olevat valopisteet teräväreunaisina ympyröinä. Sigma puolestaan on aika iso ja painava ja siitä syystä olen itse päätynyt käyttämään huonommasta kuvanlaadusta huolimatta Nikkoria (sitä uudempaa).
     
  3. p.greus

    p.greus Member

    439
    9
    18
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Itsellä on tuo Sigma käytössä, eikä voi kuin kehua. Itse juuri pidän linssin koosta, sopii hyvin käteen ja on rakenteeltaan kuin tankki. Osta se jos ei hinta/koko ole esteenä.
     
  4. Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    sama täällä, on tällä hetkellä nikkor 1,4 50mm  Micro nikkor 55mm 3,5 jota testaajat pitävät terävämpänä normaaliopiskana, mulla on sekä 30mm 1,4 ja 50mm 1,4  kuvaan potretteja 50mm sigmalla myös ihan täydellä aukolla eli 1,4 aukolla . ihan käsittämättömän skarppi lasi. Kirkkaasti parempi kuin kumpikin Nikkor!  Yhtä paljon lasia kuin leitz noctiluxissa eli ovat tahallaan rajoitaneet valovoiman siihen missä on, vaikka olisivat hyvin voineet laittaa esim 1,1 aukkoiseksi. mielestäni parhaita normaaleja mitä on tehty. jotkut Zeiss leffalasit aukolla 1,2 saattavat olla samaa tasoa.  sen sanon kuitenkin että jos on vähänkään epäilyä ettei skarppaa ihan kohdalle, eikun Color kolmion huoltoon hesan lauttikseen, kaimani Jukka kyllä laittaa sen siellä pelittään, vaatii rungon mukaan.
     
  5. Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Vaihdoin juuri Zeissin 1.4 Planarista Sigmaan, tyytyväinen olen vielä ollut ainakin.
     
  6. Crom

    Crom

    17
    0
    0
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Kolme kuukautta on tuo linssi käytössä ollut ja en voi kuin kehua. Terävä suurillakin aukoilla ja bokeh on mahtava. Pois en vaihtaisi.
     
  7. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    kiitos tiedoista,onko tarkennusongelma yleistäkin,mikä on paras keino tarkastaa se? Kuvaus aukolla 1,4 johonkin kohteeseen ja ruudulta tarkastelu?
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Mistä 1.4/50mm Nikkorista te puhutte. AF/AF-D vai AF-S?
     
  9. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Minä puhuin AF-S:stä.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Oukei. Minullakin on AF-S 50mm, ja tykkään siitä kovasti. Bokeh ei kylläkään ole mitenkään ihmeellistä, mutta muuten objektiivi vastaa tarpeitani vaikka onkin rakenteeltaan aika kepoinen (hintaisekseen).

    Sigman ja Nikkorin parhaat ominaisuudet kun saisi yhdistettyä ;-)
     
  11. Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Niinkuin terävyys ja hinta???
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Ja Nikonin pienempi koko. Ehkäpä myös luotettavampi brändi...
     
  13. Esterhaus

    Esterhaus Member

    412
    0
    16
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Eihän sillä brändillä kuvia oteta ;)
    Kuvaajan egoa se tietysti buustaa, mikä ei ole huono juttu sekään kuvaajan kannalta.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Brändi vaikutti minulla sen verran, että en aikoinani uskaltanut ostaa Sigmaa, kun se oli vielä kalliimpikin.

    Ja mitä egobuustiin tulee, niin tuskin mikään 50mm prime kansan silmissä kuvaajan katu-uskottavuutta lisää ;-)
     
  15. Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Millainen tuo 30mm vastine on verrattuna ko linssiin? Itseä kiinnostaisi se kroppikameraan normaaliobiskaksi.
     
  16. Esterhaus

    Esterhaus Member

    412
    0
    16
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    No eei ny kansan silmissä, mutta se huumaava fiilis kameran takana kun on aitoa Nikkoria kamerassa kiinni. ;D
     
  17. Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Ehkä Sigman maine kääntyy kertaheitolla yhdestä hyvästä tuotteesta? ;-}
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    No on minulla myös E-sarjan 1.8/50mm. Mutta taitaa senkin käyttö olla brassailua Sigmaan verrattuna... Brändi on tärkein :-/

    Sitä vaan en ymmärrä miksi brändeihin kiinnitetään huomio tällä tavoin käänteisesti. Brändi ei muka saisi ohjata käyttäytymistä, minkä vuoksi framille ja keskustelun keskipisteeksi joutuu se joka tunnustaa kiinnittävänsä kameraansa merkkioptiikkaa? Eikös se brändi ohjaa nimenomaan tätä paheksuntaa?
     
  19. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Käytin sitä aikoinaan paljon edesmenneessä kroppirungossani ja en muista sen poikenneen laadun puolesta nykyisestä 50-millisestä ainakaan paljon. Tuon 50-millisen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota epäterävien alueiden piirtoon, mutta ei se 30-millinenkään huono sillä saralla ollut.
     
  20. Vs: Sigma 50mm F1.4 EX DG kokemuksia

    Mulla on kummatkin. 30mm 1,4 on kun mikä tahansa hyvin tehty normaaliobiska, suh. koht. skarppi, mutta 50mm 1,4 on kyllä mielestäni parempi kuin mikään Leitzin yritelmä 50mm valovoimaisista. olen omistanut 50mm 1,0 noctiluxin muunmuassa. (ei tykkää, ei...)
    siitä hauska vielä että pääsee tekemään "kunnon jälkeä" F5 ja filkalla, ja sekös porukkaa närästää...

    eli Nixon F5, Superpan 200  tunnin rodinal standi 800 asa sigma 50mm 1,4 täys läpi, äänitysstudiossa valona muutama hehkulamppu nuottitelineissä...