Kamerana Canon 400d ja linssi yllä mainittu. Tekeekö yhdistelmällä mitään hämärissä sisätiloissa? Siis oikeasti hämärissä. Muuten tilat suuria, korkeita ja aakeitalaakeita. Luonnonvaloa ei ole, vain himmeä kattovalaistus. Pintojen värit maanläheisiä, ei niin kirkkaita. Kohdetta ei pääse aina niin lähelle. Jos joku fiksumpi tähän vastaisi ja ehdottaisi ratkaisua...
Vs: Sigma 50-150/2.8 EX DC APO HSM ja hämärät sisätilat Fiksuudesta en tiedä, mutta jos sinulla on joku linssi ja pääsy ko. paikkaan testaamaan samassa valaistuksessa niin siitä voi tehdä jonkinlaisia havaintoja. Kun pääset testaamaan vaikka jollain kittilinssillä aukolla 3.5 niin siihen verrattuna 2.8 on vajaan aukon nopeampi. Aukkoon 4 nähden tuolla otsikon sigmalla voit puolittaa valotusajan. Polttovälistä riippuu kuinka lyhyt valotusajan täytyy olla, jotta kuva ei tärähdä käsivaralta kuvatessa. Tuolla Sigmalla voi kuvata käsivaralla telepäässä noin 1/80s ja telepäässä 1/250s ajalla noin keskimäärin, käsien vakaudesta riippuen. Ota siis kuvia ja vertaile niitä ja mieti, riittääkö esim puolet lyhyempi valotusaika käsivaralta kuvaamiseen ja kuvassa mahdollisesti olevan liikkeen pysäyttämiseen. AF paranee myös linssin parantuneen valovoiman myötä eli mahdolliset tarkennusvirheet saattaa pienentyä (jos siis johtuvat kamerasta eikä kuvaajasta). Itse linssistä minulla ei kyllä ole mitään havaintoa, mutta on se varmaan parempi kuin sitä huonompi linssi
Vs: Sigma 50-150/2.8 EX DC APO HSM ja hämärät sisätilat Kysyjän kuvauksen perusteella valo ei tule riittämään tuollaisiin suljinaikoihin. Hämärä sisätila osunee välille 1/8...1/60s @ ISO 1600 - f/2.8 (joku baarivalaistus voi kyllä olla pari aukkoa vähemmänkin vielä). Onneksi tuo 1/polttoväli -sääntö on aloittelijoille tarkoitettu suht varma aika. Laukaisutekniikalla ja varmistusruuduilla tuollaisessa valossa voi kyllä hyvin kuvata ilman salamaa. Mutta sen zoomin pitemmän pään kanssa olisin kyllä hyvin varovainen... (Löytyykö muuten salamakalustoa? Sisäänrakennetulla salamalla kauempaa kuvaten saanee takuuvarmat punasilmät(?) ja aika karun valon muutenkin.) Kyllä, kannattaa hakea omat rajat etukäteen suljinajoille ja polttoväleille. Tai siis ei kannata - on pakko. Ongelmat: valon määrä -> kohina tai tärähdys/liike-epäterävyys, saat valita valkotasapaino mahdollisessa sekavalossa (vähän täytesalamaa ja muu maailma on siihen verrattuna vihreä) jos se kohde nyt sitten on kaukana, ja pakotat hirveillä herkkyyksillä suljinajat tele-turvallisen puolelle, niin loisteputkien vilkkuminen sotkee sekä valotuksen että valkotasapainon (ne mokomat vilkkuu myös väreissä) ratkaisu: käytä suljinaikana välkkymisen taajuuden tasamonikertaa esim 1/100s, 1/50s, 1/25s. tuolla 25:llä ja pitemmillä ei enää oo niin nuukaa, mutta saattaa siinäkin vähän hyötyä. ÄtsEdits - Unohtui: Jalusta tai monopodi tietty auttaisi telekuvauksessa, liikettä nekään ei pysäytä. Mutta itse olen liian aloittelija käyttämään monopodia... Ja jalustakin osaa olla aika hankala. Jos saat kyynärpäät tuettua pöytään, tai istuma-asennossa polviin, niin suoritusvarmuus paranee paljon.
Vs: Sigma 50-150/2.8 EX DC APO HSM ja hämärät sisätilat Eli ilmeisesti toivoa on Kohteet ihmisiä, jotka sitten toivottavasti eivät kauheasti vipellä...Tilassa oleva valo tulee katosta roikkuvista ns.kruunuista(himmeitä hehkulamppuja). Lisäsalamaa tuohon mietin, mutta valju valohan noilla mielestäni usein tulee. Koitan päästä vastaavaan tilaan treenaamaan. Eikun vaan opettelemaan ihan oikeasti sisäkuvausta. Ihan kauhea tärinä-koura en kai ole. Kiitos avuista ja lisää vinkkejä saa laittaa kehiin.
Vs: Sigma 50-150/2.8 EX DC APO HSM ja hämärät sisätilat Mitähän salamaa kokeneemmat tuon kameran(/putken) kanssa suosittelisivat? Anelee hyvihyvihyviä neuvoja...
Vs: Sigma 50-150/2.8 EX DC APO HSM ja hämärät sisätilat Ellei tilaisuus ole herkkä ja hirviömäiset välähdykset eivät häiritse mahdollisimman tehokas halpistuikku tai pari täysillä päin jotain heijastavaa pintaa? Tulkoon valkeus! http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=89&CT=46