Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sigma 50/1.4 HSM Art

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana sahe69, 7 Tammikuu 2014.

  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 269
    47
    48
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Tarkoititko minun kommenttiani tuosta empiirisestä testikuvasta? En epäillyt tarkennuksen huolimattomuutta mutta pointti oli että tuolta etäisyydeltä syväterävyysalue on niin ohut (olkoonkin f/4) että tuo reuna-alueen sumeus mennee enemmänkin sen piikkiin. Tuota tolpaa on *tuskin* laitettu just tarkalleen vinkkeliin kameran kennotason kanssa, siispä sen pohjalta mielestäni *tästä kuvasta* ei voi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä objektiivin reunapiirrosta.
     
  2. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Noin ajattelin ensin itsekkin, mutta luulen kyllä photozonen kuvanneen tolpan juuri testimielessä, eli se olisi tosiaan laitettu vinkkeliin. Ja minusta ainakin vasemman ylälaidan suomeus tulee lasista, ei epäterävyysalueesta.
     
  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 269
    47
    48
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Kerrohan miten tuo käytännössä tehdään, tuossa kuvausympäristössä, kun itse aidantolppakaan ei varmasti ole täysin suora, useampaankaan suuntaan? Haloo.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 346
    1 237
    113
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Itse en ole mikään pikselinysväri ja vaihdan aika nihkeästi valokuvauskamoja. Oon tullut siihen tulokseen että ostelen vain Canonin pötkylöitä ja jos niissä ei kovin ihmeitä vikoja löydy, niin käytän niitä maailman tappiin.
    Mahdolliset tarkennushäiriöt on sensorttisia vikoja joita en optiikoissa siedä, joten hiukan nihkeästi suhtaudun Sigmoihin. Yksi Sigma löytyy, 12-24, se saa luvan olla hyllyssä odottamassa niitä harvoja hetkiä kuin semmoselle käyttöä löytyy.

    Canonin EF 50/1.4 on ajanut tähänasti asiansa ihan hyvin, toisinkuin EF 35/2 joka ei oo hääppönen mutta toisaalta omialtainen nelosrungon jokapaikanhöyläksi, sitä kun ei tarvi sääliä.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Tarkoitatko että muuttavat tarkennusta lähimpään tarkennuspisteeseen?


    Täh?  En usko että sinunkaan kohteet ovat tasoja kohtisuoraan kameraan päin - ei edes yksi sadasta! 

    Kyse on testien tekotavasta, jossa mielestäni ilman muuta olisi huomioitava mahdollinen terävyystason kaarevuus. Onko se sitten niin että vasta kun kallis objektiivi näyttää testissä odottamattomia tuloksia, aletaan asiaa tutkia enemmän..  Vertaa Nikkorin uusi 58/1,4 jossa on aivan kummallinen viiksiaaltoilu:  keskelle kun tarkentaa niin sen ympärillä taso taipuu kauemmas ja sitten taas reunoilla takaisin lähemmäs.


    Edellisestä Sigmasta puheenollen löysin tähän liittyvää.  "Part of the reason for the soft corners is that radial and tangential lines are in focus at slightly different focus distances as can be seen in the following f/4 example."  Kuitenkin olen jälleen hämmästynyt (maailmassa monta on ihmeellistä asiaa!). Miten on mahdollista että pystysuorat viivat ovat eri tarkennusetäisyydellä terävimmillään kuin vaakasuorat viivat.  ???  http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-50mm-f-1.4-EX-DG-HSM-Lens-Review.aspx  (Center sharp - Center soft  Mousing back and forth over the above labels shows a noticeable difference in sharpness in the horizontal (most radial) and vertical (most tangential) lines.)

    (Tsekkasin sivun ylävalikosta "Image quality" ja päättelin että se ympyräkuvio on keskellä ja ristilippukuvio reunassa.)
     
  6. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Radial / Tangential = säteen suuntaiset / Tangentin suuntaiset, eivät vaaka tai pystysuorat.
    Mutta kennon pysty ja vaakasuuntaisella halkaisijalla tangential / radial ovat kyllä pysty tai vaakasuoria, halkaisjata riippuu, kumpi on kumpi.
     
  7. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Onhan se mukavaa että nykyisin voidaan keskustella ihan asiallisesti siitä että optiikan tallentama "taso" on kaari, jonka säde on tarkennusetäisyys. Poikkeuksena tietenkin makrot ja erityisesti tasojen jäljentämiseen tehdyt repro-optiikat ym.

    Tuosta kun kirjoitti muutama vuosi sitten, upotettiin ajatus turhana. No, jokainenhan voi kokeilla asian itse. Ei ole kummoinenkaan vaiva.
     
  8. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Tai mittauspisteeseen. Takatelkkarin kautta käsin.

    Edit:
    Tuossa parin lasin kohdalta juttua tarkennustasosta.
    Eli photozone testaa lasit hartaudella. Ei näpätä vain yhtä kuvaa keskelle tarkentaen ja tuomita lasia sutuksi.

    http://www.photozone.de/canon_eos_ff/528-canon2470f28ff?start=1

    http://www.photozone.de/canon_eos_ff/507-zeiss28f2eosff?start=1

    Minun järkeen ei kyllä meinaa upota millään nuo pysty- ja vaakaviivat, jotka sotkevat mittauksia. Sakke_K nimimerkki tuota yritti jo aiemminkin takoa tajuntaan digicameran puolella.
     
  9. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Tuossa artikkelissa Nasse-setä selittää tuota asiaa noin sivulta 8 alkaen:

    http://blogs.zeiss.com/photo/en/wp-content/uploads/2011/07/en_CLB_40_Nasse_Lens_Names_Planar.pdf
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 337
    541
    113
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Niin, siinäpä sitä problematiikkaa. Tarkennustaso on pallomainen, mutta kennot ovat edelleenkin suoria, joten kuvauskäyttöön tehdyn objektiivin täytyy olla riittävästi korjattu tarkentuakseen hyväksyttävästi kennolle. Eri asia on sitten, kun pallomuotoon tehdyt sensorit yleistyvät, niin objektiivin voi jättää korjaamatta siltä osin. Joka tapauksessa mielestäni testaajien ei tarvitse tilannetta kompensoida, koska ongelma on realitya objektiivien käyttäjille.
     
  11. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Eipä ne filmitasokaan kovin usein muuta ole kuin suoria...
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Minulla on sellainen käsitys, että objektiivien "tarkennuspinta" pyritään tekemään tasoksi, vaikka se ei sitä ihan käytännössä olisikaan. Mietin sitä, että miten tosiaan kävisi jos tarkennuspinta olisi pallo jonka säde olisi sama kuin tarkennusetäisyys, miten se pinta oikaistaisiin filmille/kennolle tasoon ja toisaalta eikö silloin tapahtuisi myös muodonmuutos, mittasuhteet muuttuisi todellisuuden ja median välillä?
     
  13. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 523
    345
    83
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Kai tuon voisi jossain vaiheessa hommata. Mielenkiintoinen optiikka...

    Pitää jonkun verkkokaupan kautta ostaa ja testailla kunnolla. Suoraan tiskiltä ei uskalla ostaa kun ei ole sitä palautusoikeutta. Takuusta ei Sigman kohdalla ole kauheesti hyötyä jos saa vaikka optisesti sysipaskan version, mikä kuitenkin täyttää Sigmat omat kriteerit. Sitten onkin kusessa kun ei voi palauttaa, eikä tule kuntoon huollossa. Pitää vaan toivoa että menee kokonaan rikki että saa uuden tilalle...
    Myin just uuden / käyttämättömän 35 artin pois ja illalla tuli ostajalta palautetta että on roskia sisällä :(
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 960
    3 392
    113
  15. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Nikon on tehnyt tuolla saralla ihmeitä esim. yhden 180 asteen fish-eye -mallinsa kanssa.
     
  16. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Mitä hyötyä muuten on siitä, että rungossa on maailman paras optiikka, jos se ei tarkennu oikein...
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Joo, kalansilmälasit onkin aika erikoinen ryhmä, mutta itse nyt ajattelin lähinnä laajakulmaisia tavan laseja joissa linjat on suorat (tai lähes;).
     
  18. Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Kalansilmäobjketiiveissa on siinä suhteessa huimia eroja. Nikonin tekniikka projisoi optiikan muodostaman kuvan kohtisuoraan filmille/kennolle. Kuvautumisessa on suuri ero. Tämä vain esimerkkinä siitä, että kyllähän sellainen optiikka osataan tehdä.

    Kysyn vain uudestaan, mikä hyöty siitä saadaan jos optiikan kanssa täytyy ensin käyttää jotain tarkennustelakkaa (mikälie) hienoviritykseen ennen kuin saa mistä maksaa ? Takaperoinen ajatus.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Sigma 50/1.4 HSM Art

    Tämä on sukua ajautukselle ettei Leicaan olisi järkeä laittaa kuin Leican objektiivi.  Mitä hyötyä veistelijä saa siitä jos puukko pitää terottaa ennen käyttöä? 

    Eikö takaperoista ole että Nikon vaikeuttaa yhteensopivuutta?  Tai eikö ole hieno juttu ettei enää tarvitse lähettää laitteitaan säädettäväksi huoltoon?  Objektiivitkin ovat jo melkein tietokoneita itsessään, kun säätyvät ohjelmoinnilla.