Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

SIGMA 30/1.4 EX DC

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana samivain, 4 Tammikuu 2008.

    Onko kellään minkään valtakunnan kokemusta kyseisestä kakkulasta?
     
  1. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    On. Se on loistava ja hintansa arvoinen vaikka maksaisi tuplasti. Se oli paras objektiivi, mitä minulla oli aikoinaan Konica Minolta -järjestelmässä. Piirtää hienosti epäterävät alueet ja on terävä täydelläkin aukolla.
     
  2. Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    No mitäpä muuta siltä enää vois sitten toivoa. Kiitos vastauksesta. Tuo ilmeisesti käy 1.3 croppiin?
     
  3. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Kroppikennoisiin tuo on tarkoitettu, mutta en tiedä tarkoittaako se kaikkia kertoimia.
     
  4. Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Joo sitä tässä varmistankin.
     
  5. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Toi 1.3 croppiin sopivuus on muuten ihan mielenkiintoinen. Mahtaisko kenelläkään olla Turussa kyseistä objektiivia? Voisin heittää 1D sarjalaisen nokalle ja katsoa riittääkö objektiivin piirtoympyrä vai näkyykö vinjetointia.

    Heittäkää vaikka yv:tä tai mailia jos jollain on halua lainata tuollaista hetkeksi.
     
  6. Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Kommentoisitko sitten jos saat kakkulan testiin.
     
  7. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Totkai, alkoi kiinnostamaan itseänikin. Tietty toinen vaihtoehto olisi Rajala-kontaktin hyödyntäminen, mutta en viitsisi vaivata k.o. henkilöä tällaisen takia :)
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Väittävät tuollaista:

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_30_14/index.htm

    Sitäpaitsi kyllähän Sigma aavistuksen verran vinjetoi täydellä aukolla jo Nikonin 1.5x kropinkin kanssa. Hyvä objektiivi muuten.
     
  9. Cowboy

    Cowboy

    20
    0
    0
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Minua on kans kiinnostanut tuo lasi, MUTTA aina kun siitä lukee arvosteluja (ja niitä on luettu useita) sitä ei todellakaan kehuta (piirto reunoilla pehmeää jne)!

    Mikä onkaan sitten totuus - Onko valovoima "se juttu" joka siitä tekee hyvän?

    Nyt kaivetaan totuus esiin, onko ketään joka ei ole/ollut siihen tyyvyäinen?

    -CB
     
  10. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Reunapiirron kyttääjiä on internet pullollaan. Itse kuvasin kyseisellä objektiivilla erittäin paljon eikä yksikään niistä kuvista ole pilalla reunapiirron takia.
     
  11. Topi

    Topi Active Member

    899
    190
    43
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Minulla on ollu tuo klasi muutaman viikon, mutta en valitettavasti ole ehtinyt sitä kunnolla käyttämään. Sen kerran kuitenkin, kun sitä hiukan osoittelin kuvattavaan kohteeseen, olin hyvinnii tyytyväinen. Tosin kuvasin siten, jotta reunapiirrolla ei ole väliä, vaan reunat ovat joka tapauksessa terävyysalueen ulkopuolella. En siis kuvannut tiiliseinää tahi resoluutiotaulua.

    Keskellä piirto oli ainakin tuossa yksilössä varsin hyvä jo täydellä aukolla ja parissa kohtaa olisi oikeasti pitänyt näkyä CA:ta, vaan enpä nähnyt. Susikappale, siis? Myös bokeh on ihan OK, joskaan ei Zeissin tai Leitzin luokkaa.

    Joka tapauksessa tämän vähäisen kokemuksen perusteella sanoisin että hyvä lasi, kyllä, ja erityisesti sen olemassaolon oikeutus on välillä f:1,4 - f:2,8.

    -Topi Kuusinen
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Noinhan se on. Käytännössä tämän tyyppisen objektiivin täyden aukon reunapiirrolla ei ole mitään merkitystä.

    Sitä kumminkin vähän ihmettelen miksi Sigman 30 millinen on niin suosittu, mutta 20/24/28mm sarjaa hyljeksitään. Minulla oli aikaisemmin 30 millinen mutta myin sen ja ostin tilalle käytetyn 24 millisen. Uusi objektiivini on avarampi kuin 30 millinen, lähes yhtä valovoimainen ja tarkentuu lisäksi lähelle. Ja sopii lisäksi filmille/fx-kennolle. Ja halvempikin se oli :)

    Vaikka vanhan mallin AF-kytkin onkin kökkö, niin tykkään että kokonaisuutena 24 millinen on parempi objektiivi kuin 30 millinen. Näin ainakin minun käytössäni... Hösmiäkö tässä tuijotetaan?
     
  13. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    Ymmärrän sen siinä mielessä, että nuo muut on "vain" F1.8 ja jonkin verran pehmeämpiä täydellä aukolla. Ainakin 20mm on myös isompi ja painavampi. Todellisten laajiksien kanssa tulee myös sellainen ikävä ilmiö vastaan, että kroppikertoimesta huolimatta lähietäisyyksillä kuvattaessa tapahtuu jonkin verran perseptiivivääristymää polttovälistä huolimatta. Noiden laajiksien eduksi laskettakoon, että ne tarkentaa helkkarin lähelle. Minulla oli tuo 20-millinen, jolla tuli myös kuvattua melko paljon.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: SIGMA 30/1.4 EX DC

    f/1.8 ei tietenkään ole saama kuin f/1.4, mutta ero zoomeihin on silti valtava.

    Laajiksen kanssa pitää tietenkin olla aika tarkkana kun pärstäkuvia ottaa. Ja 20mm on vaikea joka tapauksessa. Sigman 24 millinen piirtää silti ihan tarpeeksi minulle. Loppusyksystä kun ei muutakaan tekemistä ollut harrastin vähän makroilua. Jokainen voi olla kuvista mitä mieltä haluaa, mutta tuommoisia ei sillä 30 millisellä saa :)

    Pitkän syksyn värit
    http://www.kolumbus.fi/t_kokkonen/talvipuutarha/index.html