Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Hirppis, 15 Huhtikuu 2007.

    Onko kokemuksia Sigman 28-70mm F2.8 EX DG objektiivista? onko hyvä valinta, EOS runkoon? toimiiko hyvin myös filmirungoissa?
     
  1. Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Edellisessä duunissa oli tollanen käytössä. Muistelen olleeni siihen yllättävän tyytyväinen eteenkin huomioiden sen, että olen aika allerginen Sigmoille. Onhan se toki Sigmamainen, eli vikisee, natisee ja kolisee, mutta optisesti teki ihan jees jälkeä. Vertasin sitä keskenään 24-70L kakkulan kanssa eikä piirroosa ollut mielestäni juurikaan eroa. Tosin teki vähän keltaisempaa kuvaa kun Canuuna. Käyitin kakkulaa 5D:n ja EOS 33 tai 30 kanssa, (kumpikohan se filkkarunko olikaan?) ja molemmissa pelas.
     
  2. Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Omistin joskun pari vuotta sitten moisen linssin. Optisesti ihan ok, kaatuu jopa hyvän puolelle, teknisesti tyypillinen Sigman EX, eli ihan hyvä, ei huono, ei loistava.

    Se miksi myin pois oli omituinen herkkyys vastavalolle. Joskus vasta/sivuvalo ei tuntunut haittaavan, joskus mitä pienin valopiste löi koko ruudun vaaleaksi. Vermeeseen ei voinut luottaa pätkääkään. En saanut koskaan selville mitä tilanteita olisi pitänyt välttää ja missä se olisi toiminut  kunnolla. Käytös heijastusten suhteen oli epälooginen. Jos tuota hommaa ei olisi ollut, se olisi varmaan minulla vieläkin.
     
  3. pupu

    pupu

    107
    0
    0
    Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Minä kävelin taannoin kauppaan ostaakseni kyseisen objektiivin. Kauppoja hieroessa myyjä huomautti, että heillä on täsmälleen sama lasi myytävänä käytettynä. Köyhänä ajattelin säästää pari sataa ja ostin sen. Vasta vähän ajan kuluttua huomasin, että siitä puuttuu tuo DG-merkintä. Kamerana mulla on kanuunan 30D.

    Kaikki lasilla otetut kuvat ovat aikalailla pehmeitä, 30D:n kittilasin kuvanlaatu hakkasi ton Sigman 10-0.
    DG-lasien suorituskykyä on parannettu valokennoa varten, joten voi hyvin olla, että jälki olisi ihan eri luokkaa jos olisin huomannut ostaa pari kirjainta kanssa :)

    Hinta on kyllä kohdallaan. Ja on se ihan jämäkkäkin ja miellyttävä käyttää. Ota kaupassa reilusti kuvia ja tarkastele niitä kunnon näytöllä, ennen kuin lyöt visaa pöytään.
     
  4. Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Onkos DG merkinnästä hyötyä tai haittaa kun kuvaa filmille?
     
  5. Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Ehkä. Todennäköisesti ei. DG pinnoitteet ja optimoinnit linssisuunnitelussa pyrkivät estämään valon kimpoamisen kennolta takalinssiin ja takaisin. Filmillä tätä ei käytännössä tapahdu.
     
  6. Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Dg -merkintä on varmasti 98% humpuukia, tai no: tarkoittaa että se on digi-dunkkareille, oikeasti vain omaa kinofilmi-piirtoympyrän.
     
  7. VesaM

    VesaM

    23
    0
    0
    Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Aiemmin mulla oli sama, tai ainakin saman niminen, objektiivi. (Tuotahan on kai tehty melkein samalla nimellä useampaa toisistaan ainakin mekaanisesti vähän poikkeavaa mallia?).

    Hyvinä päivinä ja hetkinä se piirsi oikein hyvin. Tähän ei kuitenkaan voinut ihan aina luottaa: joskus, toistaiseksi epäselvästä syystä, tulos jäi vähän epätarkaksi / pehmeäksi. Tätä tapahtui kuitenkin sen verran harvoin että tuo objektiivi kuului kalustoon, kunnes vastaan tuli kuvauksia joissa yksikin tuon käytöksen takia missattu ruutu olisi lyönyt sormille. (Vastavalo taisi tosiaan kuulua niihin tilanteisiin jolloin sen tarkennuskyky ainakin heikkeni selvästi).

    Oikein kelvollinen hinta><laatusuhde tuossa objektiivissa. Toimi useammanlaisessa rungossa (pääasiassa digi-, kokeilin myös lyhyelti filmirungon kanssa).

    Vesa
     
  8. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Tässä tapauksessa mä syyttäisin kyllä enemmän runkoa, kuin objektiivia. Vastavalotilanteissa kontrasti putoaa linssiheijastusten (tai likaisen etulinssin) ansiosta melko loivaksi jolloin runko ei välttämättä enää osaa tarkentaa. Tietty parempilaatuisella optiikalla kontrasti pysyy korkeampana, kun heijastuksia ei tule hirveästi.
     
  9. Vs: Sigma 28-70mm F2.8 EX DG

    Tässä on oikeastaan todella hyvä kiteytys sigmojen yleisluonteesta :)