Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma 24-70/2.8 HSM

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana sahe69, 2 Heinäkuu 2009.

  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Normaalizuumi Nikoniin tulis varmaan hankintaan lähiaikoina, ja Nikonin omassa 24-70/2.8:ssa mietityttää lähinnä hinta ja koko. Onkos kellään kokemuksia tuosta Sigman uudesta vastaavasta? Kuvanlaatu vaikuttaa ainakin nettitestien mukaan hyvältä, ja -jälki myös, ainakin mitä netissä olevien kuvien perusteella voi sanoa. Brittein maalta näyttäis tuota saavan uutena suunnilleen seitsemällä sadalla eurolla, mikä on n. puolet Nikkorin hinnasta.

    edti: katsos perskeles, Rajalaltahan tuota saa jo alle viidensadan.
     
  2. Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Vaa eipä oo HSM.

    Ja piti sanomani, et mulla on just toi ei HSM ja sillä saa kuvia vaik mistä.
     
  3. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    mun tutut sai sigman ilmestymisen aikaan testattavaksi rajalasta sekä nikkorin 24-70 että sigman uuden hsm-version.
    He tekevät erittäin perusteelliset testit optiikoille testitauluilla.
    Kyllä Nikkor paremmin piirtää suurimmilla aukoilla varsinkin reunoilla ja kontrasti on hieman parempi, mutta vain hiukan.
    Käytännön kuvauksessa sigma on heidän mukaansa lähes yhtä nopea tarkentaja kuin nikon ja yhtä varma.
    He olivat sitä mieltä, että käytännön kuvaamisessa noilla pienillä piirtokyvyn eroilla ei ole juurikaan merkitystä.
    He olivat sitä mieltä, että rahoilleen saa vastinetta paremmin sigmasta.
    Eri asia tietenkin tilanne, jos joskus myy hankkimaansa objektiivia, silloin nikonista saanee enemmän alkuperäisestä hankintahinnasta kuin sigmasta.
    T Jukka
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Ai katos hitto, mä jo ehdin innostua. Kiitti korjauksesta Virus ja Simos. Kiitti myös Jukalle kommenteista.

    edit: näyttää muuten Rajalalla olevan väärä kuva tuon viidenhuntin optiikan kohdalla. Senhän takia mä sekoilinkin. Pitäisköhän käydä vaatimassa kuvan mukainen opiska neljäysiysillä?
    http://www.rajalacamera.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=2440102407002NI
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Sigmojen tarkennuksen kanssa on ollut ongelmia, ainakin minulla. Luultavasti parilla muullakin. 

    Kuvanlaatu riittää. Käytännön eroa ei ole, testitauluilla saa jotain näkyviin reunoilla ja suurilla aukoilla.
     
  7. Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Mul on salamia veres.   8)

    Mut jos asiaa puhutaa nii kyl toi mun ei HSM on objektiivin paikan täyttäny vuosien ajan. Todnäk mun käytetyin ikkuna. Vertailukohtaa Nikkoreihin ei oo, mut ei tullu natinoita paskasta kuvanlaadustakaan (paskoista kuvista kyl tulee natinaa). En tiiä olisko täs uudes versios mitää muuta merkittävää uutta ku moottori. Iso ja painava pökälehän se on, mut luo siten käyttäjästää proooooomaisen kuvan  :p. Mun yksilö alko sekoilee valotuksen kans D300:ssa (D70:ssä kävi ku kello). Tosin nyt hiljattain se tuli romutusvahingon jälkee Fokan huollosta korjattuun, säädettyyn ja päivitettyyn. Valotussekoilut saatto johtuu puutteellisista päivityksistäki, kai. Nyt korjattuun ja päivitettyyn ei oo tullu testailtuu sitä ku oon alkanu mieltyy Nikkorin primeihin.
     
  8. Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Unohtukin sanoo, et mun yksilö osu erehtymättä D70:n kans, mut D300:n kans veti muistaakseni hippasesti taakse. En tiiä selittyykö sit runkojen yksilöllisyydel vai mil.
     
  9. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Pärskeles, näyttäis nuo eBayn UK-sigmaattorit olevan harmaatuontia (ts. ainoastaan myyjän takuulla), joten esim. tarkennuksen säädättäminen ilmaiseksi Fokalla on poissa laskuista.
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Nå niin. Menin ja ostin sitten kyseisen objektiivin viime viikolla. Ensimmäiset kokemukset varsin positiivisia. Jälki on terävää kuin mikä ja baggage vai bukkake vai mikäsenniminytoli on erittäin miellyttävä à la Sigma 50/1.4 HSM. Vinjetointia kyllä jonninverran esiintyy täydella aukolla kuvattaessa mutta sekin on korjattavissa vaikka jo heti rungossa kuvia otettaessa, niin halutaessa. Tarkennus stigmoille tunnettuun tapaan ei ollut kyllä kohdallaan heti ostaessa, mutta helsinkiläisenä tuo oli helposti hoidettavissa Fokalla Lauttasaaressa, parissa päivässä.

    Vastaava Nikkori on varmaan parempi kun testit ja merkkiuskovaiset kerran niin sanoo, mutta vaikea keksiä mitä tuossa kaipaisin Sigmaan verrattuna. Stigmaattori on on kuitenkin n. puolet halvempi ja suht kompaktin kokoinen verrattuna Nikkoriin, pituuden puolesta. Suodinkierre on kyllä se 82 mm mutta polaa tulee nykyään käytettyä muutenkin vähän ja melkein kaikki muut suotimet on taas joko softalla simuloitavissa tai sinitarralla kiinni objektiivissa (Hitechit tai sensellaiset levysuotimet).
     
  11. Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Ihan kelpo pökäle se on nyt ku tarkennuskin on paikallaa. Kumma miten se ei voi olla tehtaalta lähties valmiiks.
     
  12. Vs: Sigma 24-70/2.8 HSM

    Se kohdalleen asettelu on se nimenomaan joka sen hintaeron tekee:  kas kun noita Sigmoja on aikaa montaa eri versiota kutakin, nikkoria, kanuunaa, pentaxia, sigman omaa ja kai niitä saa sonynakin ja sitten vielä four thirds. Robotit jauhaa kaiken kasaan, mutta sitten toi optisessa penkissä ruuvailu. kun nikoneissakin on hajontaa, niin antavat olla vain suunilleen silleen, sit ne digarit jotka haluaa just kohdalleen, sehän normaalisti sisältyy hintaan, varmaan 0,1% myydyistä käy sen vaiheen läpi...