Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Mirrored, 3 Marraskuu 2013.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Tuli tilattua Sigman uutuus Nikoniin.  Nikonin versio saapunee Suomeen vasta vuodenvaihteen tienoilla, kertoivat Telefotosta.  Canon aikaisemmin.  http://www.telefoto.fi/tuote/217/7497/sigma-24-105mm-f4-a-dg-os-hsm-art

    Sika säkissä ja nyt sitten löysin ensimmäisen arvion uutuudesta.  Kyseessä on ollut esituotantovaiheen lasi messuilla.

    First Impressions: Sigma 24-105mm F4 DG HSM OS (Canon EF) - The Phoblographer

    Toivottavasti korjaavat zoomin valumisen.  (lens creep)  Muutenhan tuossa ei tullut kuin toivottoja ominaisuuksia esiin.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Ostopaine oli sittenkin liian kova ;))
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Minä en ostaisi yhtään Sigman laajakulmaa näkemättä ja kokeilematta sovitusta omaan runkoon. Sen verran vakuuttavaa skeidaa oli edellinen kattaus.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Ei vaan juuri sopiva.  Kuka se onkaan ollut ahkerin onko tullut ostettua jotakin ketjun täyttäjä, Markku? ;)

    Zoomit ovat minulle edelleen aika uutta.  Viimeksi myin pois halvan 28-105mm Nikkorin jonka ostin vajaa vuosi sitten.  Sen mekaaninen rakenne ei ollut kiva eikä kontrasti miellyttänyt.  Reunapiirtokin oli mitä oli, vaikka tuo onkin vanhoista halvoista parhaasta päästä tai ainakin yli keskitason.  AIS 50-135mm on jonkinverran nyt käytössä ja varmaan jokainen arvaa mikä siinä tökkii verraten moderniin laitokseen kaikilla herkuilla. Sen tuottama kuva on kuitenkin miellyttää.

    Tuo 'paine' on yleensä zoomiin, koska objektiivin vaihto on minua rasittanut viime vuosina.  Uuteen runkoon uusi zoomi uusilla ominaisuuksilla kuten vakaajalla ja AF:llä. Paremman zoomin suureen painoon olen ottanut tuntumaa sen 50-135mm kanssa ja akkukahvankin hommasin.  Näin kokonaisuutena nähtynä zoomin hankinta on ollut pitkäjänteistä ja hyvin harkittua.  Tarvitsen myös AF:n joka on lisäksi hyvä tarkentaa käsin.  Minulla ei ole ensimmäistäkään AF objektiivia nyt.

    Sika säkissä sisältää toiveen että se olisi paras markkinoilla omassa ryhmässään. Osuvin verrokki lie Nikkor 24-120/4.  Henkilökohtaista tietenkin paremmuus, mutta mielenkiinnolla odotan vähäistä vinjetointia ja alhaista CA:ta - ja jos se vielä olisi hyväkontrastinen ja terävämpi reunoilta kuin vaihtoehdot, olisin hyvin tyytyväinen.  Jos vääristyvät ovat Nikkorin 24-85mm tyyppiset olen hyvin pettynyt - sen sijaan 24mm asennon pulleankin tynnyrin olen ikäänkuin valmiiksi niellyt jos muuten on tulee suorahkoa linjaa.  Ilmeisesti laajakulmapään vähäinen vääristymä olisi jo liikaa toivottu kun katsoo nykyzoomeja.


    Osa toiveista oli markkinoinnissa sopivasti lupailtu.  Ajattelinpa vaan että kun ilmestymisajankohta tulee kuin tilattuna ja olemassaolevat vaihtoehdot jokainen tökkii liikaa kukin omalla tavallaan, niin katsotaan tämä uusin vielä kääntämätön kortti vaan rohkeasti. 

    Jos olisin jatkanut vanhaa linjaa ja ostellut erilaisia vanhempia objektiiveja niin tuossa olisi hyvin kiinnostava malli: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,84394.msg630919/topicseen.html#new  Se on tavallaan arvovalintakin, jos sellaista haluaa siinä nähdä, että arvostetaan ja huomataan mihin vanhat parhaimmillaan pystyvät ja kuinka koeteltu vanha tekniikka kestää.  Toisaalta sitten kyllästyin senkaltaiseen välinerunkkaukseen ja valitsen itselleni yksinkertaisesti sopivimman.  Ainakin kovasti luullakseni ja parasta toivoen, pahinta peläten.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Erittäin hyvän näköistä jälkeä - mutta, kuten sanottua Sigma on onnistunut niillä tarkennusjutuillaan kylvämään epävarmuutta ostajakuntaan.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Enemmän kylläkin syyttäisin tuosta kameranvalmistajia jotka tekevät parhaansa kampittaakseen Sigmaa.

    Siltikään en aivan vähällä Sigmaa ostaisi. On stigmat niin syvälle mieleen painuneet. Tähän sarjaan on sitäpaitsi CaNikonilla ihan kohtuulliset vastineettarjota omastakin merkistä. Ja Nikonilla vieläpä 24-120mm. Zoomialueen laajuus lienee tärkeä pointti näissä "turistiobjektiiveissa"?
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    No, meikäläinen ostaa "halvalla" joko vanhaa hyväksi koettua romua, tai sitten alle 20€ ostoksia kaukoidästä, ennen kuin saan tuon yhden Sigman suuruisen summan kasaan saan "juhlia" tällä tavalla pari vuotta, eikä rahan meno ole niiiin kirpaisevaa, vaikka hieman kyllä ;)
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Äh, nyt vastasin epähuomiossa tuohon Sigman 18-35mm threadiin, että se mainittiin erityisen haastavana tarkennettavana Canonin rungoille, mutta tätä keskustelua muistelin =)
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Joopa joo ja nyt bongasin vain neljä tuntia aiemmin kirjoittamasi: lopputulos on aika tyly tilin kannalta:D  Mutta asiaan:

    Joo kyllä mulle kelpaisi! Tasapainoisen näköistä jälkeä eri asetuksilla. Jokin 24/5.6 aika softi kulma, mutta kulma on vaan kulma.  Mielenkiintoista nähdä miten vertautuu mun AI kiinteisiin.

    Onhan niitä paljon venyvämpiäkin!  Nimeäisin maisemaobjektiiviksi tämän jos se joksikin pitäisi nimetä. 
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Kyse onkin juuri tilin pienuudesta, ei ostosten suuruudesta ;P
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Kirjaa tai yhteenlaskua kannattaa harrastaa.  Ennen sitä luulet että riittää 729 euroa kahdeksi vuodeksi.  :D
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Mitä mitä?  :D    Taitaa olla tullut uutta luettavaa:  http://www.lenstip.com/389.1-Lens_review-Sigma_A_24-105_mm_f_4_DG_OS_HSM.html



    edit.  Jepulis jep jep. Yksi ote:  Fortunately even there, at the maximum relative aperture, the image remains fully useful. Neither the Canon nor the Nikkor managed such a trick.  (Etsi itse kohta mihin tämä liittyy.)


    edit2.  Luin sen loppuun asti ja eihän siinä mitään ihmeellistä ole.  Kompromissi kuten kaikki objektiivit ja varsinkaan parhaisiin kiinteisiin ei ole vertaamista.  Canonin ja Nikonin vastaaviin verraten kuitenkin kova kilpailija.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    No se siitä sitten osaltani. Nikoniakin pahempi tynnyri 24mm asennossa ja kaupan päälle tyynyvääristymä telellä.  Lisäksi vinjetointi.  En osta.
     
  16. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Osta Nikkor 28-105 3.5/4.5 AF-D :)
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Jään odottamaan täydellisempiä uutuuksia, joista emme edes tiedä vielä mitään.  :)  Ainakin tällainen  on halpaa välineharrastusta!

    Ja kyllä tuollaisten tynnyrien näkemisen jälkeen mielellään vaihtaa objektiivia.  Onneksi mulla on 24/2.8 ja 35/2 sekä 50/1.8 AI-ässät.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Ai niin!  Eikö ole ihan OK ainakin hintaansa nähden? Mulla oli niitä kaksi ja molemmat myin.  Meni kaupaksi ennen kuin ehdin myynti-ilmoa laittaa.  mainitsin vain jossain muussa yhteydessä.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Sigma 24-105/4 -objektiivia ja testejä odotellessa-

    Se on täydellä aukolla terävämpi kuin Canonin oma 24-millin laajakulmapäässä ja telepäässä oli aika tasaista. Ihan hyvä suoritus. Tynnyrivirheen kanssa olivat melko samanlaisia siinä testikuvassa eli virhettä oli, mutta vielä kohtuullisesti. Tynnyri on vaikea korjattava, jos on tilttiä esim. arkkitehtuuria kuvatessa alhaalta ylöspäin. Pystylinjat kaatuvat ja samalla kaartuvat tehden mittasuhteiden säilyttämisestä vaikeaa tai jopa mahdotonta.