Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Damiqib, 14 Kesäkuu 2016.

  1. Damiqib

    Damiqib

    3
    0
    0
    Ostin viime viikolla Sigman 150-600 contemporary telen ja käytän sitä Canon 6D:n kanssa. Vanhassa telessäni VC:n ollessa päällä, sulkimen puoliväliin painaminen tasasi kuvan etsimessä, mutta nyt tällä Sigman putkella en etsimessä huomaa mitään eroa riippumatta siitä missä asennossa OS-kytkin on - tärisee jopa 150 polttovälillä.

    Jos jollain olisi sama combo tai muuten varmaa tietoa, että pitäisikö tärinän lakata etsimessä vai ei, niin arvostaisin suuresti vastauksia. Kysäisin tätä myös myyjäliikkeestä, mutta eivät osanneet antaa varmaa vastausta, kun toimii kuulemma eri tavalla eri Kameroiden kanssa. Objektiivin manuaalin mukaan kuvan pitäisi kuitenkin etsimessä tasoittua...

    OS-kytkimen asennon vaihtaminen ei myöskään tee linssissä mitään ääntä, toisin kuin vanhassa kuului hiljainen surahdus.
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Sigma 150-600 C OS + Canon 6D ongelma?

    Omassa 150-600C:ssä vakaajan toiminta on käytännössä äänetöntä. Sen olemassa olon kyllä huomaa pitkillä polttoväleillä, mutta ei se mikään maailmanluokan vakaaja ole.
    Mutta kyllä se mielestäni tärinän tasaa, tekee sitten vain isoja hyppäyksiä.

    Toiminnan pitäisi kyllä olla täysin kamerasta riippumaton kun kyseessä on objektiivin vakaaja. Voisiko liikkeessä verrata toiseen yksilöön onko vakaaja samanlainen?
     
  3. Damiqib

    Damiqib

    3
    0
    0
    Vs: Sigma 150-600 C OS + Canon 6D ongelma?

    Kai se on pakko tehdä loppuviikosta excursio myyjän kivijalkatoimipaikkaan, jos sieltä ei muuta enää soiteta.

    Vakaasti olen kyllä sitä mieltä, että vakaaja ei toimi... Ei minulla mitkään kirurgin kädet ole, mutta jos tuo vanha romu sai tärinän tasattua edes siedettäväksi, niin kyllä tälläkin pitäisi edes jotain parannusta huomata, mutta minun silmiin ei ole mitään eroa, on sitten vakaaja päällä tai pois.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

    Hups :)
     
  5. Vs: Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

    Minulla on kyseinen kombo, enkä ole ikinä tajunnut, että tärinättömyys voisi näkyä etsimessä! Ainakin minulla tärinä näkyy. Minulla ei ole yhtään vakaajallista objektiivia jossa tärinä ei näkyisi tähdätessä, joten en ole osannut sellaista ominaisuutta edes kaivata. Tosin minulla on niin epävakaa käsi, ettei kamera pelkästään tärise, vaan huojuu, pyörii, heiluu jne. Itse kuva sitten kuitenkin saattaa näyttää kaikesta huolimatta terävältä (ainakin omiin silmiin). Sellaista kummaa juttua olen itse ihmetellyt, että kuvista saattaa vakaajalla tulla teräviä 600 mm:ssä jopa 1/60 s, mutta esim. 1/1250 vakaajalla otetut yleensä ovat epäteräviä.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

    Optisen vakaajan hyvä puoli joidenkin kameroiden runkovakaajaan nähden on, että se vakaa myös etsinkuvan.

    Vakaajien toiminnassa on erilaisa huonompia ja parempia alueita. Tämä saattaa olla objektiivin ominaisuus tai sitten johtua rungon ja objektiivin jonkinasteisesta yhteensopimattomuudesta. Joskus myös suositellaan, että vakaaja kytkettäisiin pois päältä erittäin nopeilla suljinajoilla. Jos ongelma tuntuu sietämättömältä niin ota yhteyttä objektiivin huoltoon.
     
  7. Vs: Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

    Kokeilenpa ensin vakaajan pois kytkemistä :)
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

    Siinä on vaan, että kuvan sommittelun kannalta on kiva kun vakaaja on päällä. Vaikkapa liikkuvan kohteen seuraamista se tasoittaa.
     
  9. Vs: Sigma 150-600 C OS (ongelma vakaajan kanssa) + Canon 6D

    Niinpä. Tähän asti olen kuvannut aika vähän liikettä, kun on siihen aivan liian hitaat refleksit itsellä. Tilanteet tulevat yleensä niin äkkiäkin, ettei ehdi siinä samassa vaihtaa säätöjä, korkeintaan koettaa äkkiä nostaa herkkyyttä. Tietenkin lintujen kanssa voisi testailla, niitä on tullut kuvattua tosi vähän (juuri omasta hitaudesta johtuen). Nuo nopeat suljinajat ovat tulleet tähän asti vähän kuin vahingossa vaihtelevissa valaistusolosuhteissa.