Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sigma 120-400 ja outo bokeh

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Mikaa, 9 Elokuu 2012.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Niin on, näytä esimerkkiä ja lopeta se.
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Minusta alkaa tuntua, että sinulla on jonkinnäköinen asennevamma muitten kirjoittajien mielipiteitä kohtaan.
    Jos jotkut talouspaperit ovat sen verran jäykkäkuituisia, että niitten käyttö saattaa vahingoittaa linssipintoja jatkuvasti käytettynä, niin siinä ei auta sanoa, että älä hankaa, vaan käytä sitä jotenkin muuten - hei haloo, mitä muuta siinä tehdään kuin enemmän tai vähemmän hangataan vaikkakin puhdistusnesteen kera.
    Ei niitä rillejäkään kuivana hangata, ei kukaan selväjärkinen niin tee, toivottavasti et sinäkään, vaikka arvokkaan oloisessa avattaressasi ei rillipäätä olekaan;-)
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Tulkitsen tuon henkilööni kohdistuvana vittuiluna. Ei mitenkään liity keskusteluun.

    Silmälasini puhdistan 50/50 Desinfektol/kraanavesi seoksella, en suosittele kenellekään muulle, voitte humaltua ;P
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Jos avatar on kasvokuva, niin minun mielestä sen tulee olla kirjoittajan kasvokuva eikä jonkun muun, jos kuva on sinusta, niin siitä ei käynyt ilmi että käyttäisit rillejä, ei sen ihmeellisempää.
    Vittuluksi voit ottaa jos niin haluat, niin kuin jotkut ottaa varmaan joskus sinunkin kirjoituksia, siksi se ei kuitenkaan ollut tarkoitettu (tosin pieni epäilys avattaren aitoudesta pani meikäläisen kirjoittamaan siten kuin kirjoitin ;-)

    Editoitu tekstiä väärinkäsitysten välttämiseksi.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    No hehheh, jopa passikuvasta saa jättää rillit pois.

    Voisitko perustella miksi ava ei olisi "aito"? Syytätkö minua  tekijänoikeusrikkomuksesta?
     
  6. hm

    hm Member

    215
    12
    18
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Talouspaperilla olen objektiivieni vuotuisen puhdistuksen tehnyt. Kotimaista ja valkoista laatua ilman painatuksia, ei missään nimessä kierrätyskuitua sisältävää. Paperinenäliina olisi varmaan vielä pehmeämpää, mutta sitä ei aina ole käsillä. Tällaisen pehmopaperin huono puoli on olematon märkälujuus veden kanssa. Etanolin, isopropanolin, asetonin ja puhdistetun bensiinin kanssa ovat käyttökelpoisia. Veden kanssa olen käyttänyt erilaisia laboratorioliinoja, jos on ollut tarpeen poistaa vesiliukoisia tahroja (kahvi, limunaati, mallasjuoma).

    Kovin ihmettelen, jos bratwurstinen sormenjälki ei katoa rasvaa liuottavalla nesteellä. Hikisellä rasvalla ja linssin pinnoitteella ei pitäisi olla mitään isompaa keskinäistä aineenvaihduntaa digikameran normaalin eliniän aikana. Muovilinssien kanssa on kyllä syytä olla varovainen, sillä sopimattomalla liuottimella pystyy linssin tuhoamaan. Aikoinaan erään C-merkkisen järjestelmäkameran kittilinssin takapinta oli muovia, kuten objektiivin bajonettikin.

    Fluorivetyhapon ei tarvitse olla kuumaa, mikäli aikoo lasia himmentää. Kyseistä ainetta käytetään taidelasin mattapinnan aikaansaamiseen, jota menetelmää en tarkemmin tunne.

    Tuo Mikaan onneton suodatin olisi mukava saada nähtäväksi. Jos onnistuu, niin laittaisin kollimaattorin eteen tai myöhemmin syksyllä kasattavan interferometrin valotielle.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    En todellakaan syytä, kuvahan on todella hieno jos se on aito kuva sinusta, tulee ihan mieleen "next to God" jolle ei uskalla sanoa poikkipuolista sanaakaan saatikka alkaa kinaamaan, mutta mä kun olen tällainen kuvia kunnioittamaton fossiili;-)
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Nyt kun vauhtiin päästiin, niin onko kokemuksia eri brändien suotimista? Onko isoja laatuheittoja ja mitä suotimia uskaltaa käyttää?
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Mulla on B+W:tä, Hoyaa ja Nikonia. B+W käyttää kierteissään messinkiä, mikä vähentää jumiutumisia.
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Yllämainitut + Heliopan on kaikki hyvälaatuisia.
     
  11. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Kenkon suotimeni on ihan uusi, olen itsekin ajatellut mittauttaa aaltorintaman sen lävitse, kun pääsen sellaisen mittalaitteen lähelle. Pistän tänne sitten viestiä, kun tuo on tiedossa.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Mitä odotat noiden mittausten kertovan liittyen aiheeseen "outo bokeh"?
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Contax on kuulemma hyvä.  :)  Mulla on niitä sarja 55 millisinä. Keltainen, oranssi jne.  :)  Vois kokeillakin joskus tuleeko parempia kuvia kuin ilman.  ;)
     
  14. Est

    Est Well-Known Member

    17 237
    1 840
    113
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Noil on täysin eri funktio kuin jollain suojafilsuilla, jotka heikentävät objektiivien kuvanlaatua (saavat mahdollisesti ehkä aikaan jopa "outoa bokehia" - joskus ?).
    Sen varmasti tiesitkin ?
    Mutta hymiöitä on kiva lähetellä nettiin kun ei uni tule ?
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Niin - se oli huumoria. Kannattaa siis ottaa kevyesti.   

    Osin aika outo ketju. Jatkan sen seuraamista.


    edit. On mulla muhimassa myös kysymystä ja kokemusta linssien puhdistamisesta, mutta jokin toinen päivä.
     
  16. Est

    Est Well-Known Member

    17 237
    1 840
    113
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Outo on.
    Ehkä asiat otetaan välillä turhankin kevyesti ?
    Jää juuri ne itse asiat sit helposti keskustelematta ja kaikesta tulee vain liirumlaarumplaaplaata.
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Vaikka Heli valitsi eri kuvan samasta sessiosta galleriaansa:

    http://www.the52photographs.fi/po6.html

    niin voisitko lopettaa jossittelun ja uskoa että avan kuva on samasta äijästä ja "aito"?
     
  18. Est

    Est Well-Known Member

    17 237
    1 840
    113
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    Toi meitin seniorimode.
    Mä voin todistaa.
    Komee !
     
  19. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Kyllä ne minulle kertovat, paljonkin. Teistä muista en tiedä ;)
    Onneksi valokuvaamisen saa joskus jopa linkitettyäkin omaa ammattia hyödyttäväksi tiedoksi...

    Kommentti oli muuten tarkotettu hm:lle, joka ehdotti filtterin mittaamista interferometrillä - kiitoksia muuten tarjouksesta, mutta luulen saavani tulokset lähempääkin. Pistän kyllä tulokset näkyville tänne, kun saan niistä tiedon. Saattaahan olla, että täällä on pari muutakin tyyppiä, joita kiinnostaa.
     
  20. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Sigma 120-400 ja outo bokeh

    [/QUOTE]

    En tiedä ymmärtäisinkö mittaustuloksiasi, mutta kiinnostaisi minkälainen yhteys interferometrillä tehdyillä mittauksilla on bokehin "laatuun"? Bokeh kun on koettu varsin subjektiiviseksi kuvan ominaisuudeksi, jonka määrittämiseksi ei toistaiseksi (?) ole löydetty mittareita. Verrattuna vaikka objektiivin piirtokykyyn (viivaa/mm).

    Menestystä perustutkimuksen ääressä.