Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Sigma 12-24

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana DJDH, 30 Huhtikuu 2010.

  1. DJDH

    DJDH

    101
    0
    0
    Mikähän tässä nyt oikein on kun kaksi sigman lasia on ollut aivan sutta ja sekundaa. Ensin oli 18-50 F2.8, jonka palautin liikkeeseen, ja nyt 12-24 F4.5-5.6.

    Kuvia kroppirungossa.
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Sigma 12-24

    Onko luomua? Siis ilman terävöitystä? Minusta näyttää ihan normaalilta. Minulla on tuo 12-24 millinen täyskennoisella ja jos ruudulla suurentelee sataprosenttiseksi ja kuikuilee nurkkia, niin suttuistahan se on, kuten millä tahansa. Hyvin kuitenkin ovat kelvanneet julkaisuihin jopa aukeaman kokoisiksi. Viimeksi Projektiuutisten kansi. Kuvaa RAWilla ja käsittele kunnolla, terävöitä oikein ja vetäise A3-kokoinen printti ja katsele sitä normaalilla katseluetäisyydellä. Jos siinä näkyy merkittävää suttua, niin sitten se on susikappale. Sigmalta noita voi odottaa, enemmän kuin ei-piraattivalmisajilta.

    kapa
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sigma 12-24

    Taitaa olla tarkennus metsässä, on nuo kyllä niin pehmeitä.
    T JUkka
     
  4. DJDH

    DJDH

    101
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    Juu, ihan 100% luomu ilman terävöityksiä ja säätöjä. Kuvattu raw ja dpp:ssä raw -> jpg. Kokeilin myös pyöritellä tuota dpp:ssä, mutta en omaan silmään saanut siitä mitään mairittelevaa tulosta. Tuossa ns. nettikoossa tuo näyttää ihan kohtalaiselta, mutta lähemmässä tarkastelussa ei. 50% suurennoksella näkyy jo miten pehmeää tuotosta tuo tekee. Vertailin kittiputkeen ja sekin tekee reunoiltaan parempaa jälkeä. Tiedä sitten kun aiemmin olen kuvannut lähinnä primeillä (sigma 28mm, canon 50mm), niin onko sitä jo tottunut huomattavasti parempaan jälkeen?
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sigma 12-24

    Entä jos lähetät maahantuojalle tarkennuksen säätöön?
    Takuu lienee voimassa?
    Minusta näyttää, että tarkennus on missä sattuu.
    T JUkka
     
  6. DJDH

    DJDH

    101
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    Tuo on cameraNUn kautta tilattu ja takuu on tietysti voimassa. Pitää alkuviikolla ottaa FF rungolla toiset testikuvat ja laittaa ne mailissa myyjäliikkeelle. Myyjä saa sitten päättää ottaako lasin takaisin vai meneekö säädettäväksi. Tiedä sitten saako tuota säädettyä useammalle rungolle kelpaavaksi yksilöksi. Tuota oli tarkoitus käyttää myös filmirungon kanssa.
     
  7. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Sigma 12-24

    Eihän tämä lasi ole mikään maailman terävin,kokemusta on.Kaikenpuolin kuitenkin hinta/laatu pelittää.
     
  8. Vs: Sigma 12-24

    paljonko säästit kun netin kautta tilasit, paljonko laitat arvoa ajankäytöllesi nyt kun joudut sähläämään edestakaisin ?
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Sigma 12-24

    Vittumainen, mutta aiheellinen ja hyvä kysymys.
    Mietin itse samaa, mutten viitsinyt kysyä.
    T Jukka
     
  10. DJDH

    DJDH

    101
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    n.200 euroa rajalan hintaan verrattuna. Mutta jos nyt saivarrellaan, niin tuen kyllä paikallista kivijalkapuotia (omasta mielestä) aika hyvin. Yrittäjältä en ole asiaa kysynyt, mutta välillä olen kyllä jotain ilmaista promotavaraakin saanut ja muita mainitsemattomia etuja. Eli ihan 2-3x vko ja ostava asiakas. Sen verran ettei itse tarvitse hinnasta tinkaista. Filmeistä, paperista ja kemioista on mulle ihan omakohtaiset hinnat.
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Sigma 12-24

    Täydellisen onneton ja tyhmä kysymys. Ja ennenkaikkea asia, joka ei kuulu teille kummallekaan.

    Nykyään useimmat tämän sivuston käyttäjistä ja hyvin monet tavalliset kuluttajat tilaavat kameratavaroita "netin kautta" kotimaastakin. Kuluttajansuojan kannalta ei EU-ostomaalla ole käytännössä mitään eroa, varsinkin kun nykyään valokuvaustavara on oikeasti varsin kestävää verrattuna menneisiin vuosikymmeniin. Ei ole mitään syytä olettaa, että kameran saisi huoltoon ja sieltä pois nopeammin kivijalkamyymälän välityksellä kuin ilman sitä välikättä. Sensijaan on täysi syy olettaa, että se useimmiten hidastaa asiaa.
     
  12. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 368
    6 201
    113
    Vs: Sigma 12-24

    On myös täysi syy olettaa, että kun tarpeeksi moni tilaa vermeensä netin kautta ulkomailta meillä ei kohta välttämättä ole takuuhuoltoja suomessa.
     
  13. Vs: Sigma 12-24

    Valitettavasti sigmoissa taitaa olla keskimääräistä enemmän säädätystä tehtaan jäljiltä...
    Mutta toinen näkökulma: Olette varmaaan vertailleet sigmalla kuvattua luomu-rawia vastaavaan runkovalmistajan optiikkaan...ja kenties todenneet sigman hieman pehmeäksi ?
    Kun alkaa terävöittämään sigman kuvaa ja merkkilasin kuvaa, vähän kerrallaan ja useamman kerran....kumpi kestää enemmän terävöitystä ennen kuin halot, pikselöitymiset yms artifaktit tulee näkyviin ?? Mun tapauksissa Sigmaa voi terävöittää enemmän.
    Epäilykseni salaliitosta: Nikon, Canon rungot tunnistavat oman optiikan ja tekevät sille kohtuullisen esiterävöityksen / mikrokontrastin twiikkauksen jo rawiin. Sigmalla näin ei ole, kun runko ei tunnista lasia "omaksi" ja se näyttää pehmemmältä rawina. Mutta kun sigman kuvalle antaa reippaammiin clarityä ja usm:ää, kuva pysyy varsin hyvin kasassa ilman ongelmia.
    Tämä havainto on mutu....(ja se riittää mulle)...en ole jaksanut ryhtyä järjestämään kunnon testiä jossa voisi vertailen hakea mikä on raja jossa tuo ero alkaa tulla näkyviin.
     
  14. vm-47

    vm-47

    55
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    Mitä "jarit" kirjoitti Sigman runsaammasta säädätyksestä ja luomu-rawista, voisin tuon myös omana mutuna allekirjoittaa. Oma Sigma 20mm EX DG 1,8, muut Nikoneita 35mm, 50mm, 105mm. Eri tavaraahan noi on, eikä vertailukelpoisa ole mutta jos Sigmaa terävöitän vaikka hillitysti parikin kertaa ehkä aletaan lähestyä Nikoneja.
    Pikaistuksissani vielä sanoisin että kuvausetäisyydellä on oma merkityksensä, jos kohde on lähellä jälki on parempaa, tai ainakin kuva toimii jotenkin paremmin. Tää sitten ihan puuhastelijan mutua.
     
  15. Vs: Sigma 12-24

    Aivan mahdollinen tuo oman linssin tunnistaminen ja piiloesisäädöt niille. Se voisi selitää havainnot, joissa manuaalilinsseillä (pitkiä teleitä ja muutama macro) saa nollasäädöt "nollemmaksi" kuin orggislaseilla. Digivermeissä kun on uskomattoman paljon insinöörin tekosia. Alkaa epäilyttää, että onko nollasäätöjen nollat jotakin muuta kuin ei-korostuksia. Onko kukaan testannut?
     
  16. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Sigma 12-24

    Helppo testata, nastat teipillä ja manuaaliräpsy, sitten kiinni nastoineen runkoon.
     
  17. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    Kyllähän nuo kuvat näyttää ihan surkeilta, jopa kitillä saisi lapsikin parempia. oNKO tosiaan tollaisia suttujakin noissa sigmoissa..? Mulla yksi suttu ja yksi huippu ollut joten sen enempää tietoa ei ole..
     
  18. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    KOMPPAAN TÄTÄ! sEKÖ ETTÄ MAKSAA TURHASTA ANTAA TAKUITA, EN USKO.
     
  19. DJDH

    DJDH

    101
    0
    0
    Vs: Sigma 12-24

    Hollannista tuli vastaus. Samplekuvien mukaan kyseinen lasi ei ole hyvä yksilö. Nyt vain odotellaan mitä hollantilaiset päättävät.
     
  20. Vs: Sigma 12-24

    Mulla on aika monta sigmaa: 30mm1,4-50mm1,4  - 28mm/70mm zoom- 28mm 120mm zoom. kaikki vativat hienosäädön Colorkolmion huollossa. No multa eivät kysy ostokuittia ja takuuaikaa, mutta epäilen että sillä on vaikutusta, onko linssi Foka:n välittämä vai nettikaupasta "pohjolan perille" dumpattu. Kyllä niillä tuolla maailmalla noita sitruunoita jää käsiin ja sitten mahdollisimman kauaksi tuuppaavat.