Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana VilleK, 2 Marraskuu 2014.

    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Tuossa eilen katselin 30-luvun Viipuri-kuvia, jotka oli otettu pääsääntöisesti 9X12 ja/tai noin 13x18 negoille. Niissäki(kin) oli samaa vaikutelmaa. Ilmeisesti siihen aikaan oli jo keksitty 3D-filmi ;)
     
  1. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Joo, kyllä filmi (tai kenno) on kolmiulotteinen. En ole vielä nähnyt reaalimaailmassa mitään kaksiulotteista (ellei ole keksitty kaksiulotteista atomia/molekyyliä) ;-)

    Dokumenttikuvaajat ennen vanhaan varmaan käyttivät mahdollisimman suurta aukkoa pitääksen suljinajat mahdollisimman lyhyinä. Kolmiulotteisuuden vaikutelma terävyysalueen hallinnan ansiosta siten on noissa vanhoissa kuvissa todennäköistä. Noin vanhojen linssien mikrokontrastista en tiedä...
     
  2. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Miten vaikutelmaan vaikuttaa se, missä koossa kuva esitetään? Melko vähäisellä kokemuksella väittäisin, että yksikään digillä kuvattu maisemakuva tietokoneen näytöllä ei ole aiheuttanut samanlaista wau-efektiä kuin keskikoon dia projisoituna kankaalle siten, että katseluetäisyys on liki sama kuin kuvan koko.

    Tähän varmaan vaikuttaa se, että diassa riittää "megapikseleitä" sen verran, että silmän erottelukyky loppuu ennen dian erottelukykyä.
     
  3. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Varsinkin Hasselin (tain muun) 6x6 diat noin 2,5 x2,5 - 3x3 -metrisinä ovat hienoa katsottavaa. 6x7 -projektoria ei minulla ole ollut.
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Ei pidä verrata kuvaa ruudulla ja projisisointia kankaalle, ellet sitten projisoi kuvaa sen näyttöruudun kokoiseksi. Kuvan koko voi olla esimerkiksi 4 neliömetriä. Miten katseluetäisyys voi olla sama?

    Kapa
     
  5. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Minun mielestäni ei mitenkään: joko kuvassa on jonkinlainen kolmiulotteisuuden vaikutelma tai sitten ei. Wau-efekti isoon kokoon projisoidun kuvan yhteydessä johtuu vain projisoidun kuvan koosta (jos kuva sietää niin suureen kokoon projisointia).
     
  6. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Kaikki projisoidut tai paperiset kuvat ovat kaksiulotteisia. Kolmiulotteisuuden vaikutelman voi saavuttaa ainoastaan stereokuvissa. Ei kai tässä keskustelussa vain sekoiteta syvyysvaikutelmaa kolmiulotteisuuteen?
     
  7. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Syvyysvaikutelma = kolmiulotteisuuden vaikutelma.

    Kolmiulotteisuuden vaikutelma (3D effect) on kohtuullisen yleinen keskusteluaihe valokuvausfoorumeilla. Tyypillisesti siitä keskustellaan joidenkin objektiivien erityistoisto-ominaisuutena (esimerkkinä usein Leica). "Oikean" kolmiulotteisuuden vaikutelman voi aivan hyvin saavuttaa ilman varsinaista stereokuvapariakin - vaikka katsomalla sopivasti "etäisyyteen" tai "kieroon" tietynlaista struktuuria. Esimerkiksi Windows XP:n yksi taustakuva on tällainen autostereogrammi. Näköaistia voi huijata.
     
  8. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Minulle "kolmiulotteisuuden vaikutelma" ei ole 3D tai stereokuvaparin katsomista vastaava kokemus. Se on monisteisempi ja -aistisempi kokemus kuvaa katsoessa. On täysin mahdollista että mitattava syntymekanismi liittyy vaikkapa nyt itse kohteen ja taustan terävyyseroon ja sen luonteeseen, mutta tässä on kyse selkeästi enemmästä.

    Aivan samalla tavoin kuin valokuvauksen ilmiöt liittyvät usein musiikin vastaviin, ei kyse ole "stereoefektistä" selkeimmillään, eikä monikanvajärjestelmien luomista tilailluusioista. Kun esim. Gideon Kremer soittaa lavalla, eikä ääntä vahvisteta ja siten sotketa kuuntelukokemusta, voi sekä musiikin sisällön, että soiton taituruuden ansiosta sekä kuulla että kokea laajemman perspektiivin niin tilallisesti kuin sisällöllisestikin.

    Enemmänkin kyse on siis läsnäolosta, kohtaamisesta kuvan kohteen (olipa kyseessä ihminen, maisema tms.) ja sulautumisesta itse kuvaan.

    Nämä arviot siis vain omasta puolestani kerrottuna.
     
  9. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Muistan vielä kovasti juttelut kuinka zeissin tessarit tekisivät kolmiulotteista vaikutusta.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Nuo 6x6 (ja 6x7) diat on kai sellainen helvetinmoinen menetys jota ei mikään tämän päivän systeemi saa kuvan laadun kannalta aikaiseksi. Dian katselussa tulee mukaan tuo valo jolla dia valaistaan "läpi" ja joka tekee siitä melkein elävän. Harmi, että tekniikka on sen verran vanhanaikaista, että sen ylläpitäminen ja jopa kehittäminen on mennyttä aikaa:( 
     
  11. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Väärin
    Lähes päivittäin kehittän diaa ja on ihan tätä nykyaikaa...
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Suorastaan teistinen, useilla.

    Ateistille mahdoton havaita.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Ok, olen kuitenkin kokenut, että dian käyttö on aika nollassa, kinokoossa Kodachromen loppuminen oli melkoinen kuolinisku, en koskaan nähnyt Fujin tai Agfan diojen kilpailevan Kodachromen kanssa.
    Isommassa koossa kuvasin jotain harvoja dioja 6x6 koossa, mutta en sitten hankkinut 6x6 projektoria, joten sekin hiipui. 6x7 koossa en tiedä onko edes hyviä projektoreita tehty, oletan, ettei ainakaan enää tehdä.
    Jos dioille löytyy hyvää matskua 6x7 koossa ja niille hyviä projektoreita, niin siinäpä olisi minulle uusi harrastuksen innostuslisä jota olen kaivannut.
    Kerrotko mistä noita luotettavia 120 dian kehityspalveluita saa, ja millä hyvällä laitteella saa 6x7 dioja projisoitua?
     
  14. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 336
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Kun täällä Oulussa vien diafilmin (koosta riippumatta) liikkeeseen, niin filmi lähtee Helsinkiin ja palaa sieltä parin viikon kuluttua. Aiemmin kehittivät dian itse mutta enää ei kannata, värinegan tekevät vielä. Kuvittelisin monella muullakin paikkakunnalla tilanteen olevan samanlainen.
    6x7 projektoreista en osaa sanoa, ainakaan uusista:)
    EDIT Diafilmiä rullakoossa toki saa, ei siinä ole mitään ongelmaa. Jos projektoria ei ole, niin sitten skannataan:) Toki ainakin minun kokemukseni mukaan värinega usein skannautuu helpommin, mutta se on sitten eri keskustelu.
     
  15. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Kyllä mä laadun puolesta vähitellen siirryn diaan. Ellei sitten löydy järki värifilmille tai kauniimpia maisemia (myös kasvot käy).
     
  16. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Luotettava ja hyvä filmikehitys Suomessa: Whos next lab.

    Että kun suomessa ei jotain myydä, niin ei edes tehdä? on olemassa myös muita foorumeita valokuvauksen saralla kuin kameralaukku...
    Saksassa tehdään jopa 6x9 koon projektoreita, ihan uusia siis.

    http://www.apug.org/forums/forum390/134772-general-information-further-positive-industry-news-new-products.html

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  17. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Mitä tekemistä ateismilla on tässä ? Jumaluskolla tai sen puuttumisella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Joten Sakke, hyppää sinäkin voltti ja lopeta nuo höpötykset. Jos nyt kerrankin ottaisit asiallisen kannan johonkin.

    Mihin kohtaan muuten tekstisi osuu Michael Scriven asteikolla?
     
  18. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Tässä PDF projektorihinnasto Götschmann 6x7 projektorista + lisätarvikkeista:
     
  19. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Mitä tekemistä projektorihinnastolla on ketjun aiheen kanssa?