Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana VilleK, 2 Marraskuu 2014.

    Oon tässä nyt jonkin verran laukonut ruutuja omistamallani RB67:lla ja oma fiilis on se, että jotenkin noissa on jonkin erilainen syvyysvaikutelma kuin esim. kinarissa ja m43-rungoissa mitä multa myös löytyy.

    Mistähän tämä oikein johtuu? Oon ollu huomaavinani samaa myös kinon ja m43:n välillä kinon eduksi, mutta toi 6x7 tuntuu antavan sitä 3d-vaikutelmaa vielä enemmän.

    Onko tämä joku ihan oikea juttu vai pelkästään mun pään sisällä kun haluan uskoa että 120 rullafilmille on järkevää kuvata? :)
     
  1. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Mulla on sama käsitys erityisesti kuvatessani muotokuvia RB:llä vs. pröö-digit. Luonto- maisema- tai arkkitehtuurikuvista en sano mitään, koska en niitä juuri RB:llä kuvannut - enemmänkin Hasselilla.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Kivahan näihin on aina uskoa oman käsityksen vahvistamiseksi, että kannattaa kantaa isoja laitteita ja tehdä kuvat työläästi, mutta eiköhän 3d -efekti riipu 99% kuvaajan korvien välistä:
    - sommittelu
    - valon käyttö
    - polttoväli
    - kuvakulma
    T Jukka
     
  3. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Varmaan sitäkin,  mutta bokeh on erilainen vaikkapa nallipyssyn ja 8x10 obiskoissa tai lopputuloksessa paremminkin.
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 336
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Itse olen näkevinäni, että rullafilmillä sävyliu'ut etenkin vaaleammalla puolella ovat nyanssoidummat kun pienemmällä filmikoolla tai täyskennoisella digillä.
    Mutta minusta vain näyttää siltä, en tiedä onko asia niin ja jos niin millä perustella. Toisaalta:
    "Niin on jos siltä näyttää." sanoi aikoinaan eräs poliittinen henkilö.
     
  5. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Joo kyllä isommilla milleillä epäterävä alue tuntuu näyttävän nätimmältä.

    Lisäksi mun fiilis on se, että pidemmillä milleillä terävä alue vaihtuu jyrkemmin epäteräväksi kuin lyhyemmillä ja siksi kohteet erottuvat taustasta mukavammin. Tältä näyttää sillon jos epäterävän ja terävän alueen transitioalue on kuvassa näkyvissä.

    Mulla ei ole esittää tähän mitään kovaa faktaa vaan tää perustuu ainoastaan omaan mutu-tuntumaan :)
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Kyllä pian joku foorumin osaajista esittää rätingin, jossa osoitetaan vedenpitävästi 3/4-formaatin etevämmyys kauneusasioissa :)
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    67 on suunnileen pienin koko, mitä filmille kannattaa ylipäätänsä kuvata.  Ne filkan edut alkavat tulla esille.  Ero kinokokoon on kyllä niin selvä, että melkeinpä asian ihmettely ihmetyttää.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Mä kerron oman mielipiteeni. Kuvaan isommilla formaateilla myös ja varsinkin kuiluetsimillä varustetuissa kameroissa kuilusta kurkistaminen tuo 3D efektin. Ei se kuvassa enään niin selkeästi näy. Mutta kun olen nähnyt sen kuvan kuilusta ja sitten kuvana niin minun aivot tekee kuvasta enemmän 3D kuvan mitä se onkaan. Olen joutunut toteamaan että ei muiden kuvissa oo samaa efektiä, joten sen on pakko johtua tästä seikasta.
     
  9. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Mä ole kyllä hieman eri mieltä tuosta. Ex-työpaikkani vanhan rouvan muotokuvissa on syvyyttä (RB67 +värinega) aivan eri tavalla kuin nykyään kun kuvataan samalla valokalustolla ja usein miten samantyyppisellä valaistuksella digillä. Katselin noita kuvia jälleen uudelleen viime viikolla ja kuuri tuo ilmiö pisti silmään.
     
  10. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    ;) ;) ;)
     
  11. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    No on siinä ero jos katsot kuilusta kohdetta 2.8 aukolla ja kuva on otettu vaikka 8:lla ;-)
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Monenlaisilla kameroilla olen kuvannut, isoillakin. 

    Millään en ole kuitenkaan saanut sellaista tuntua, että se olisi siellä.
     
  13. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Juu, ja joku vielä saattaa väittää, että 4/3 on parempi kuin 3/4. Onhan neljä kolmasosaa sentään huomattavasti enemmän kuin kolme neljäsosaa.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Se nyt on helppo näyttää toteen jo murtoluvuillakin. Onhan 4/3 suurempi kuin 3/4 eli lauseke on tosi arvoilla 4/3 > 3/4.
     
  15. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Tämä oli minulle täysin uutta!
     
  16. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Tämä on yksi seikka joka tekee sitä myös. Pitäisi ottaa kuvat sillä pienimmällä aukolla. No mä taida vain olla ainut joka on tätä mieltä. Mun kolmiuloitteinen maailma on hiukan erinlainen. Tai mä näen myös sellaisia asioita mitä kamerat ei nää joten voi olla että nään kuusiulotteisesti.
     
  17. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Olen ottanut kuvia diginä MFT:llä, APS-C:llä ja FF:llä, filmille kinolla, 6x6:lla, 6x9:llä ja 9x12:lla. Kun noita nyt katselin niin erityistä kolmiulotteisuuden kasvua ei ole havaittavissa pelkästään  formaatin koon kasvun funktiona. Kun kuvasin isommilla formaatteilla en edes tiennyt moisesta kolmiulotteisuudesta, ennemminkin kuuluin F/64-kerhoon. Asia muuttuisi ehkä erilaiseksi jos vertailisi sellaisia kuvia joissa olisi haettu kolmiulotteisuuden vaikutelmaa suuremmilla aukoilla. Täten olen sitä mieltä että ensisijaisesti kolmiulotteisuuden vaikutelmaa edesauttavat:

    - valaistus (etualan ja taustan kontrasti)
    - taustan laatu (vähän suuria kontrastieroja)
    - pääkohteen ja taustan etäisyys
    - pääkohteen yksityiskohtien kontrasti
    - pääkohteen suhde koko kuva-alaan
    - epäterävyysalueen jakautuminen pääkohteen ja taustan kesken

    Se missä suuri formaatti voi edesauttaa kolmiulotteisuuden vaikutelman toteutumista on ehkä:

    - suurempi formaatti = "huonompi" objektiivi kelpaa eli ei tarvitse keskittyä maksimiterävyyteen vaan esimerkiksi parempaan mikrokontrastiin (keskimääräinen kontrasti on loiva mutta hienojen yksityiskohtien kontrasti suuri; tätä on vaikea yhdistää maksimiterävyyteen); edesauttaa myös miellyttävämmän bukeen aikaansaamista
    - suuren formaatin moni filmi toistaa sävyerot "kauniisti"; yhdistyy edelliseen
     
  18. Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Kuvaajan päästä se on kiinni, aivan samat kuvat saa kännykällä, matkahan se on tärkein ei määränpää !
     
  19. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Siellä olon tuntu ja 3d isolla kameralla.

    Ei sillä isolla filmikoolla oo mitään merkitystä mihinkään 3D vaikutelmaan, nuo isolle filkalle kuvaavat jeesustelijat vaan yrittää brassailla ja samalla perustella ittelleen (ja muille) tolkutonta rahankäyttöä filkkaan ja kemiaan.
    Ihan se ja sama kuvaako kinoa vai 8x10", tai kuulemma jopa isompaa 8-O

    Olen puhunut.... ugh ;)