Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Shift/tilt/swing 2,8/80

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kasimir, 13 Maaliskuu 2010.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Köyhä kun olen, niin hommasin tuollaisen halpislasin: Arsat/Arax/Photex 2,8/80 objektiivin siirto- ja kallistusominaisuuksilla. Hintaa tuli noin 360 euroa postikuluineen ja tulleineen/alveineen.

    Ensi kokeilu tänään kauppareissulla. Vielä en ole päässyt kuvaamaan niitä asioita, mihin sen olen ostanut, mutta jonkunlaisen kuvan tuosta saa noittenkin käsivaralta otettujen huitaisujen kautta. Kamerana Nikonin täyskenno D700. Objektiivissa ei ole vastavalosuojaa, eikä minkäänlaista suodinta.

    Ensin vastavalo:

    Aukko kahdeksan, suora vastavalo. Aurinko paistaa suoraan linssiin yläviistosta. Toisessa kuvassa olen varjostanut kämmenellä.
    Aukko 8.
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Shift/tilt/swing 2,8/80

    Ja sitten maksimisiirto 11 mm. Aukko 8.
     
  3. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Shift/tilt/swing 2,8/80

    Ja maksimikallistus (8 astetta). Liikennemerkin tausta aukolla 2,8, kuten myös
    marjakuva. Kolmas aukolla 8.

    Esimerkiksi tuollaista marjakuvaa ei voi ottaa muuten kuin tälläisellä objektiivilla. Aukolla 2,8 terävyysalue on niin lyhyt, että jompi kumpi
    noista nyt terävänä olevasta marjasta olisi tarkennusalueen ulkopuolella. Kallistamalla objektiivia saadaan molemmat teräviksi ja muu osa halutun epäteräväksi. Tälläiseen ei Photarilla jälkikäsittelyssä pystytä.

    Huomauttaisin vielä, että kuvat on kuvattu kauppareissulla ilman minkäänlaista suurempaa visuaalista päämäärää. Ihan vain testimielessä.

    Ei tuo hintaansa nähden täysi susi ole.

    kapa