Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

SH-50 iHS (Olympus)

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana B.O.S, 1 Tammikuu 2015.

  1. B.O.S

    B.O.S

    5
    0
    0
  2. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Minulla vain ei riitä mielikuvitus, mihin tuollaista voisi käyttää? Oly luokittelee kameran luokkaan traveller. Minulle Fujin X100T on traveller.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Saa veden kielelle. Syötävä kamera.
     
  4. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Hyvin houkuttelevat ominaisuudet. Erityisesti tuo 5-akselinen vakaaja, sekä telemakro (jossa siitä on varmasti suuri apu). Samaten suurnopeuskuvauksesta voi löytyä täysin uusi kuvaamisen alue. Pokkarissa tuon kokoinen zoom on reissukameraan vallan omiaan.

    Kennon tosin on pinta-alaltaan noin 34% pienempi kuin esim. Olyn Stylus 1:den  tai monissa Canoneissa, Nikoneissa tai Panasoniceissa käytetty, mutta toisaalta tehokas kuvanvakaaja mahdollistaa myös alhaisempien herkkyyksien käytön, joten kohina linee ei ole sen suurempi ongelma.

    Käsittääkseni valinnan vaikkapa Stylus 1 ja tuon välillä ratkaisee hinnan lisäksi hyviin laaja-alaisen zoomin tarve.
     
  5. Rutanen

    Rutanen Member

    667
    0
    16
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Itse ostin turistikameraksi Olyn stylus 1:n kun en viitsi raahata isoa kalustoa aurinkorannoille saamaan rasva/hiekka/bissekäsittelyä. Teknisiltä ominaisuuksiltaan tuo SH-50 lienee aika lailla samaa tasoa,sillä erolla että stylus 1 sisältää sähköisen etsimen. Uskoisin tuon olevan ihan kelvollinen reissukamera mutta ei korvaa kunnollista kalustoa. Ehkä reissuilla ei ole niin tarviskaan. Älykäs automatiikka on riittävä moneen kohteeseen. Näiden kahden vertailussa SH-50 lienee helpommin mukana kulkeva. Stylus 1 on kuitenkin pokkariksi melkoinen murkula.
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Olympus tietää hyvin, että useimmille valinnan ratkaisee kameroiden hyvin erilainen muotoilu -- aggressiivinen macho-tekno vs. pehmeä arkisuus; etsintörrökkeen puuttuminen auttaa mahtumisessa taskuun tai käsilaukkuun.
     
  7. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Mun mielestä valinta olisi helppo, jos pärjää ilman rillejä. Silloin tää 50:nen.

    Styluksen ottaisin etsimen takia, rillejä kun käytän.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Tämä seikka ei minun mielestä mene näin. Tai no jos kuvataan liikkumatonta kohdetta, joo joo. Mutta kun kuvataan ihmisiä pitänee suljinaika olla lyhyt että ihmisen liike pysähtyy. Jä hämärässä ei vakaajat siihen auta vaan korkea ISO-luku jotta voidaan kameraan asettaa lyhyempi suljin aika.  Ja jos kuvataan liikkumatonta on aina tukeminen mahdollista eikä tarvita vakaajia eikä suurta herkkyyttä.
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Ei minkäänlaista etsintä, ei raakakuvausta. Nätti lelu.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Mulle ei herätä minkäänmoisia tuntemuksia. Olyseikkailun jälkeen vielä vähempi. Emännyyden C S110 on senverran inhokki käytettävä että kuvaan ennemmin omat todella vähät turistikuvat vaikka kännykällä.

    Luokassaan voi olla ihan kiva, jos tuommosesta tykkää.
     
  11. Rutanen

    Rutanen Member

    667
    0
    16
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Canonin s110 onkin aika lähellä kännykkää. Kännykkää on vaan mukavampi käyttää ja kuljettaa mukana  ;D
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Kamera ei siitä parane muutakuin kokoa kasvattamalla ja etsimen lisäämisellä. Kaikki välimallit on mulle turhia.
     
  13. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Komppaan RB:tä. Kännykkä on ihan hyvä tapa ottaa kuvia, mutta kamerassa pitää olla kelvollinen kenno ja hyvä etsin.
     
  14. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    No, markkinoilla on ainakin kaksi kännykän kennoa, jotka ovat sellaisenaan parempia kuin lähes kaikissa pokkareissa jotka käyttävät < 1" kennokokoa.

    Käyttöliittymät sen sijaan ovat pääsääntöisesti kännyissä kuvaamisen kannalta huonoja. Parantamisen varaa kyllä on - ottaen kuitenkin huomioon laitteen pääasiallisen käyttötarpeen.
     
  15. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Mitäs se Jukka nyt horisee... Hämärässä nimeomaan vakaajalla voitetaan se pari-kolme aukkoa herkkyydessä.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Kännykkä on yleensä aina mukana, joten kamera ei vie tilaa. Yleensä ei tahdo löytyä ylimääräisiä taskuja minkäänmoista kameraa varten.
    Kännykän käyttöliittymälle suo anteeksi kökön toiminnan helpommin kuin pokkarille.

    Ja kuten sanottua, en yleensä lomaile, joten sitä varten en tarvi erillistä kameraa. C20D hoitelee kiitettävästi huviräpsyttimen paikan. Sopii käteen ja toimii.
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Aha....no mä sitten oon ihan horinoissa. Mun kameroissa taitaa noi kennot olla niin hyviä että ei tartte peljätä kohinaa niissä valaistusolosuhteissa joissa kuvaan. Suurempi ongelma on se että suljinaika menee liian pitkäksi. Ja vakaaja tekee sen että suljin ajat pitenee. Suljinaika kun on siellä 125 tietämillä ei ihmisen pieni normaali heiluminen haittaa kuvassa.

    Mä myönnän olen väärässä ja mun näkemys on ihan pelkkää horinaa.

    Kovat miehet kuvaa melkein puolen sekunnin valotusajalla ilman vakaajaa. Ooon nähny. Mutta ei siihen kannata kenekään muun mennä kuvaan kun vahanuken.
     
  18. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Vakaajalla voidaan jossain tilanteissa, kun kuvattavassa kohteessa ei ole mitään liikkuvaa, saada se yksi aukko lisää. Noissa tilanteissa voi sitten yhtä hyvin käyttää myös jalustaa.
     
  19. Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Paitsi silloin kun se jalusta ei ole mukana... Ja jos on silloin se kannataakin kytkeä pois päältä.
     
  20. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: SH-50 iHS (Olympus)

    Ällistyttävää huuhaata.