Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Seuraaja Fujin X10'lle omaan kalustoon?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana cedricfan, 1 Marraskuu 2017.

  1. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 029
    474
    83
    Doddih. Alkaa tuo X10 jäädä pölyttymään, ja syitä, miksi ei lähde mukaan reissuihin, on kaksi.
    Kakkulan 28-112mm (kinovastaavuus) on etenkin alhaalta kapea, ja optinen etsin on vain sinne päin.

    Tuo X10 (ja nyt haussa oleva korvaava kamera) sijoittuu minulla taskukokoisen D-Lux 5 ja ns superzoomin Lumix DMC-FZ200 väliin.
    Joo, siihen väliin kaipaan yhtä kameraa, ja sellaista, jossa olisi muukin etsin kuin se näyttöruutu, joka ei toimi kaikissa tilanteissa. Se on sitten se tuon D-Luxin paha haitta.
    Toisaalta kameran pitää olla edes isoon taskuun mahtuva. Ja ehdottomia vaatimuksia olisi siis:
    - Polttovälialue alhaalta 24 mm lähtien
    - Etsin
    - Kelpo jpg hyvällä dynamiikalla

    Lumix DMC-LX100 vaikuttaa paperilla juuri oikealta, mutta kun se on sentin liian matala jotta siitä saisi hyvän otteen, niin kysytäänpä vinkkejä muista mahdollisuuksista.
    Ehdotuksia?
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Mikä tahansa RX100 M3 mallista alkaen täyttää vaatimuksesi ehkä parhaiten.
     
  3. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 029
    474
    83
    Jaa tommosiakin on, kiitos vinkistä.
    Eli eihän tuonkaan kameran juju paljastu satunnaiselle kameraliikkeiden sivustoja selaavalle, eikä itse asiassa edes käynti Powerissa auttanut, kun esittelykameroissa ei ollut henkeä pattereissa...
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Sokkona noi pitää aina kumminkin ostaa... Kokemukseni on, että ainakaan minulla 10 min kokeilu kameraliikkeessä ei kovin hyvin korreloi sen kanssa, että mitä ajattelen kyseisestä kamerasta 6kk kuluttua.

    RX100 osalta voin sanoa, että olen ostanut sen kaksi kertaa. Menin hölmö myymään hyvin palvelleen RX100 M2 version kunnes parin kuukauden päästä huomasin, etten millään pärjää ilman hyvää taskukameraa. Pakko oli siis hommata itselle vuosi sitten joululahjaksi M4 :) M5 oli silloin tonnin hintaluokassa, joten siihen en venynyt. Nyt M5 voisi olla jo realistisempi valinta. M4 tarkennus on erittäin hyvä, mutta M5 olisi vielä parempi.

    Hyvä puoli tuossa virheessä oli se, että RX100 M4 on huomattavasti hiotumpi tuote kuin M2. Objektiivi on parempi ja valovoimaisempi, etsin on aina joskus tarpeellinen ja M4 toiminta on paljon nopeampaa - itseasiassa oikeasti jo melko nopeaa. Olen näkevinäni jonkinmoisen eron kuvanlaadussakin. Sensijaan paljon hypetetty 4k video on jäänyt kokeilun asteelle.
     
  5. Eikö ero M3 -> M4 ole aika pieni
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Jokainen RX100 kehitysporras on aika pieni, jos asiaa siltä kantilta katsotaan. Tässä jotain oleellisinta mitä muistan.

    M1: klassikkopokkari 1" kennolla
    M1->M2: wifi ja kääntyvä näyttö
    M2->M3: objektiiviin lisää valovoimaa polttovälin kustannuksella, evf, salamakenkä poistui
    M3->M4: kennotekniikkaan muutoksia mahdollistaen mm. 4k videon ja nopeamman tarkennuksen, ehkä myös pientä kuvanlaadun parannusta, tarkempi ja sujuvampi etsinkuva
    M4->M5: edelleen parannetut video-ominaisuudet, vaihetarkennus kennolta

    Minulla on ollu RX100 M2 ja nykyisin on M4. 4k:n tuleminen videoon on tietysti joillekin deal breaker, mutta itse en näe yhtäkään yksittäistä RX100 kehitysporrasta niin oleellisena, että still-kuvaajan kannattaisi kamera vaihtaa. Ehkä ei edes kaksi porrasta riitä perusteluksi. Ostin M4:n vain sen takia kun menin hölmöyttäni myymään M2:sen.

    Väittäisin, että RX100 M1 on yhäkin aivan käypäinen peli. Ja jos tarjouksesta ostaa M1:n, niin ainakin on hinta/laatu -suhde kunnossa! Siltikin voin kokemuksesta sanoa, että M4 on huomattavasti hiotumpi tuote kuin aikaisemmin käyttämäni M2. Suurin ero ei ole etsin eikä edes valovoimaisempi objektiivi, vaan nopeutunut ja jotenkin sujuvampi toiminta.

    Lisäksi on paljon sellaista asioita mitä ei speksilistasta voi lukea. Mm. Sonyn jpg on parantunut kamerasukupolvien varrella aika paljon. Olin M2 kanssa alkuun innostunut, että kun kamerassa on wifi, niin voin upata sillä otettua matkakuvaa kännykän kautta someen. Mutta eihän tuosta mitään tullut kun jälki oli niin tuhnuista ja valkotasapaino sellainen, että magentaa pukkasi. RX100 M4 on kuitenkin jpg:n suhteen vähintään samalla tasolla kuin muut käyttämäni kamerat, eli Nikonit ja Olympus.

    En väitä että R100 on täydellinen pokkari, mutta pitkähkön kehityksen jälkeen M5 lienee markkinoiden paras luokassaan. Ei pärjää Panat eikä Canonit. Myös kaikki muut RX100 versiot ovat ihan ok, hinta kulkee aikalailla käsikädessä ominaisuuksien kanssa. Eli kysymykseesi vastaten, M3 on hyvä mutta M4 hiukan parempi. Lompakko sanelee sen, mihin itse kukin päätyy. M5 on yhäkin törkeän kallis, muta ehkäpä kohta julkaistava M6 tarjoaa kosketusnäytön???
     
  7. tarsa

    tarsa Member

    78
    0
    6
    Aika vaikeita nämä pokkariasiat on. Mulla on kans kiertäny X20 / G1X / X100 /X100s / LX100 . Kaikissa X-kirjain muuten kun niitä tähän luettelee.

    Tällä hetkellä siis tuo panan laitos. Tykkään, mutta tosiaan hiukan korkeampi saisi olla, kun tahtoo pienimmät sormet hakea paikkaa. Ja otekahva vain kasvattaisi fyysistä kokoa liikaa.

    Nyt julkaistu G1X III kiinnostaa itseäni. Semmonen perus tylsä Canon sävymaailma on omiaan pokkarin. Sonyn RX100 olen kokeillut muutamaan otteeseen enkä pääse niihin sävyihin sisälle. Panan JPEG on kans aika kaukana siitä mistä tykkään, mutta koska 24mm ja etsin niin en parempaakaan ole vielä keksinyt hankkia
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Saako kysyä mikä RX100 versio sinulla oli?

    Kaverillani on RX100 M3 ja siinä pitäisi jo olla ihan siedettävä jpg. M1-2 olivat tosi huonoja tuossa suhteessa.

    Mutta mehän kuvataan aina raw:ta :)
     
  9. Fujilla kyllä kuvaan myös jpg
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Kyllä nykyään melkein kaikissa kameroissa (jopa siis Sonyssa) on ok jpg. Mutta se säädettävyys... Sille ei vain voi mitään, että raw venyy tarvittaessa enemmän kuin jpg. Mikäänhän ei estä valitsemasta kuvanlaaduksi raw + jpg, niin saa parhaan kummastakin maailmasta ;-)
     
  11. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    Ricoh GR ja siihen optinen etsin sekä 21mm sovite. Ilman sovitetta menee helposti farkkujen taskuun, mitä ei voi sanoa oikeastaan mistään muusta APS-C-pokkarista. Sovite sitten toiseen taskuun. Kamerassa on natiivi ISO 100, eli tosi puhdasta kuvaa hyvässä valossa, tolkuttoman terävä linssi heti f/2.8 lähtien, hyvät kontrollit, helppo käyttää yhdelläkin kädellä (okei sovitteen kanssa suosittelen käyttämään kahta). Zoomia ei ole, mutta löytyy siitä pikanapin takaa 35mm ja 47mm croppi joka on 16 megapixelistä ihan käyttökelpoinen.

    https://flic.kr/p/SnYyBX
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Tarkoitatko 14mm laajakulmalisäkettä, koska kamerassa näkyy olevan 18,3mm objektiivi?
     
  13. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    Jees, se on 14mm sovite eli APS-C-kennolla kuvakulma vastaa 21mm kinaria. Tuli vähän epäselvästi tuo sanottua.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    No niin mutta nimenomaan sovite se ei ole. Mun kesti aika kauan ymmärtää mistä on kyse. Appelsiinikaan ei ole hammasharja eikä koira matto. :)