Niin, seleenisävyttämisestä pari kysymystä (aiheesta löytyy kyllä infoa joka paikasta, mutta mielipiteet vaihtelee tässäkin asiassa...joten kysytään täälläkin). 1. Varotoimenpiteet seleenin kanssa printtejä sävyttäessä; kumihanskat, tuuletus ja yleinen varovaisuus -- mitä muuta? Photo.netissä joku sanoi, että kunnon kaasunaamari olisi kuuminta hottia, mutta kuulostaa aika hurjalta...enkä muista muualla tuohon neuvoon törmänneeni. 2. Olen kerännyt printtejä kasan valmiiksi jotka sävytän myöhemmin kerralla. Mikä se siis olisi sitten sävytyssession oikea työvaihejärjestys? Mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Tällä hetkellä printit ovat siis "valmiita", mutta ilman sävytettä. Olen antanut itselleni luvan ymmärtää, että seleenisävyttämisessä olisi joskus ongelmana, että kuviin tulee jotain laikkuja/läikkiä tms. Miten sen voi välttää? 3. Käytössä Ilford MG3 paperit -- millä laimennussuhteella kannattaisi sävytystä kokeilla? Pääasiallinen tarkoitus olisi saada vähän lisäpotkua kuvan tummille alueille... Mahdollisista neuvoista iso kiitos...
Kumihanskat, tuuletus ja yleinen varovaisuus riittää. Sävyteallas kannattaa pitää peitettynä aina kun mahdollista, se vähentää kaasuja ilmassa. Yksi mahdollisuus olisi läpinäkyvä pleksilevy, jota voisi ehkä pitää altaan päällä myös sävytyksen aikana, tosin silloin sävymuutoksen seuraaminen on hankalampaa. Juuri niin on hyvä tehdä, että kerää isomman satsin kuvia kerralla sävytettäväksi. Laitat ensin printit vesialtaaseen ja annat vettyä muutaman minuutin. Kannattaa sävyttää yksi kuva kerrallaan, silloin sävyttyminen on tasaista ja muutosta mahdollista seurata. Liikuttele kuvaa koko sävytyksen ajan. Pidä vieressä vesialtaassa samanlaista sävyttämätöntä kuvaa vertailuna, muuten et huomaa muutosta ennenkuin se on liian pitkällä. Kun haluamasi sävyjen tummuminen ja/tai sävymuutos on tapahtunut (tai oikeastaan muutamaa hetkeä ennen!) siirrät vedoksen nopeaan välihuuhteluun ja sitten HCA:han muutaman minuutin ajaksi, sitten vain loppupesu ja kuivaus. Sävytyksessä näkyviin tulevat laikut johtuvat useimmiten huonosta kiinnityksestä - liian vähän aikaa, liian vähän liikuttelua tai loppuun käytetty kiinnite. Seleeni- ja sulfidisävytteitä voidaan käyttää kuvassa jäljellä olevan hopeahalogenidin osoittamiseen, siis puutteellisen kiinnittämisen osoittamiseen. Kuvien on myös syytä olla melko hyvin pestyjä ennen sävyttämistä, vaikka varsinainen loppupesu tuleekin sävytyksen jälkeen. Mitä sävytettä aiot käyttää, Kodak Rapid Selenium Toneriako? Eri paperien sävytysnopeus ja tulos vaihtelee, joten se pitää kokeilla. Yleensä kontrastin lisäys saadaa laimennoksella 1:20. Kontrasti kasvaa ensin, mutta alkaa sitten laskea samalla kun värisävyn muutos ilmaantuu, joten pitää kokeilla. Seleenisävytys toki parantaa kuvien säilyvyyttä, mutta ilman selvää sävymuutosta erityisesti kuvan vaaleat alueet luultavasti jäävät suojaamatta. Säilyvyyden parantamiseen sulfidisävytteet ovat varmempia.
Testailin tänään tuota seleenihommaa. Käytössä adoxin seleeni ja laimennussuhde n. 1+15. Ilford RC papereita liottelin n. 10-15min ja ainoa mitä huomasin, niin hyvin hyvin pientä tumman pään tummumista havaittavissa. Yhdellä Adoxin kuitupaperilla sama homma - vain hyvin hyvin pientä tummumista, mutta ei värjäytymistä vaikka sekin oli 10 min altaassa (kokoajan heiluttelua). Purkissa annettiin 1+10 / 1+20 laimennuksille ajoiksi n. 1-4 min. Kaikki ei tainut mennä ihan niinkuin piti?
Ilfordin Multigrade, sekä RC että kuitupaperi ovat tunnettuja siitä, että eivät helposti muuta sävyä suorilla sävytyksillä. Joten siinä suhteessa olet valinnut yhdistelmän, jossa sävytteellä saadaan lisää tiheyttä tummiin osiin ja parempi arkistokestävyys, muuta ei juurikaan sävymuutosta. Adoxin kuitupaperista on vaikea sanoa, jos ei ole tarkemmin tiedossa, mitä se on. Adoxin Polywarmtone (= Forten lämminsävypaperi) kyllä muuttaa sävyä seleenillä, mutta VC tai aikaisempi polykalttone selvästi vähemmän. Yeissääntönä voi sanoa, että jos haluaa selvän sävymuutoksen seleenillä tai suoralla polysulfidisävytteellä, niin kannattaa valita lämminsävypaperi. Jos taas ei halua ainakaan selvää muutosta sävyyn, kannattaa valita neutraali/kylmäsävypaperi. Nämäkin jälkimmäisetkin kyllä saadaan sävyttymään käyttämällä valkaisu/sävyte-yhdistelmää.