Jos pelkästään näiden tietojen perusteella asiaan perehtymätön haluaisi jotain tietoa pimiöstä, niin ainakin mahdollisen oman pimiön perustaminen taitaisi jäädä tuonnemmaksi: Pimiö – Wikipedia
Vs: Pimiö wikissä Kyllä kuka tahansa voi muokata Wikipediassa olevia sivuja, se on Wikipedian keskeinen idea. Kuitenkin, jos joku onnistuu muuttamaan Wikipediassa olevaa sivua antamaan virheellistä tietoa, Voidaan alkuperäinen sivu aina palauttaa. Versiohistoria säilyy kyllä. Oon samaa mieltä, että ei tuon artikkelin perusteella kamalasti tietoa tule. Sitäpä voisi joku pimiöasioille vihkiytynyt parannella =)
Vs: Pimiö wikissä Korjataas nyt ainakin C-14 -> C-41 . Suomen wiki vaan on yleensäkin sen verta kehnompi, että suurta motivaatiota ei ole sinne tietoa änkeä. Englanninkielinen on joskus yllättävänkin hyvä ja kyllähän se taso motivaatioon vaikuttaa (ei sillä että sinne toissenkaan olisi itse tullu paljoa kirjoiteltua).
Vs: Pimiö wikissä Artikkelin lopussa mainitaan että "Tämä valokuvaukseen liittyvä artikkeli on tynkä." Ja see taas tarkoittaa: "Wikipediassa artikkeli on tynkä, jos se on vain lyhyt johdanto aiheeseen ja siitä olisi enemmänkin oleellista kerrottavaa. Hyvä tynkä kertoo aiheestaan olennaisimmat perustiedot ja tarjoaa pohjan pidemmän artikkelin kirjoittamiselle." Eli eikö tuo silloin ole melko hyvä kuvaus?
Vs: Pimiö wikissä Suomenkielistä artikkelia voi hyvin täydentää kääntämällä ja soveltamalla vastaava sivu vaikkapa englannin- tai saksankielisestä Wikipediasta. Darkroom - Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Dunkelkammer_(Fotografie) Ennenkuin kanavamme valpas tekijänoikeusvahti ehtii julistaa toimenpiteen törkeäksi varkaudeksi niin pyydän saada huomauttaa, että Wikipedian sisältö on lisensoitu niin että sitä saa vapaasti uudelleenkäyttää ja muokata.
Vs: Pimiö wikissä Muokkailin sitä jo (mielestäni) aika paljon paremmaksi ruokatunnilla. Kyllä se aika kamalaa roskaa oli asiavirheineen vielä aamulla ;-D. En kyllä väitä että mikään loistoartikkeli vieläkään. Vanhat versiothan sieltä voi kurkata jos kiinnostaa . Poimintoja: "Pimiö (valokuvalaboratorio) on täysin pimeä tila, jota käytetään valokuvien kehitykseen. Pimiössä voidaan käsitellä filmejä tai valokuvapaperia ilman, että ne altistuvat valolle." "kuvien vedostamista varten ... tarvitaan mm. ... kehitysemulsiot sekä altaat emulsioille." "kehitin, keskeytin ja kiinnitin" "Värivalokuvat kehitetään C-14 -kehitysprosessin avulla." "pikakamerat vähensivät pimiöiden tarvetta: filmi ja valokuvat kehitettiin valokuvausliikkeissä tai postipalveluna automaattikoneilla." "digitaalisen valokuvauksen myötä pimiöt ovat käyneet yhä harvinaisemmiksi valokuvien paperikopioiden valmistuessa tietokoneen tulostimissa."
Vs: Pimiö wikissä Ei ollut tarkoitus muuten kunniaa ottaa, mutta ettei tulis vääriä käsityksiä alotuksesta . Eli kyllä tuo aika pielessä oli.
Vs: Pimiö wikissä Hyvä Frankeinstein! Nyt kun saatiin homma alulle niin löytääkö joku Wikistä jotain muuta valokuvaukseen liittyvää, jota voisi petrata?
Vs: Pimiö wikissä Sivuhuomio: Se ei ole wiki eikä Wiki, vaan Wikipedia. Esimerkiksi organisaatioissa on käytössä Wikejä, mutta niillä ei ole muuta tekemistä Wikipedian kanssa kuin alla oleva ohjelmistotekniikka.
Vs: Pimiö wikissä Ainakin artikkelissa käytetty kuva muistuttaa hyvin läheisesti omaa "pimiötä", tuli kotoisa fiilis.
Vs: Pimiö wikissä Ei suomenkielistä wikipediaa kannata ihan kuitenkaan dissata. Suomessa on huomattavan paljon ihmisiä jotka eivät osaa englantia tarpeeksi jotta kykenisivät lukemaan tietosanakirjamaista tekstiä. Joten käyttäkää ihmeessä suomi-wikipediaa ja korjatkaa sitä aina kun näette virheen Niin mäkin teen.
Vs: Pimiö wikissä Mä ajatelin korjata yhden putteen, en mitään wikiä enkä vikittelyä, vaan pimiöiden puutteen: kas kun tää mun projekti eli MV kuvauksen MEKKA on nyt siinä vaiheessa että on websaitti, on hyvät tuotteet ja niille kohtuullinen hinnasto jonka voi latailla tosta oikealta, niin on niitä kyselijöitä, Missä voi tehdä, missä oppis ?? Mulle tuli taas yks noita IDEOITA ! Tälläkertaa sellainen että pannaan pystyyn ( kameralaukkulaisten voimin) rinki "MUSTA MESTA" labbiksia, eli ihan tavalliset jässet jotka haluais kenties jakaa hiukka mestaansa lähistöllä olevalle hemmolle jolla ei ole mestaa tehdä kuvia tai sitten joku painavampi syy kuten tiukka muija joka vihaa valkoisia täpliä sen mustalla marmorikylppärin lattialla... Eli laitetaan lista nistä jotka mielellään katsoo juttukaveria ja vierailijaa labbiksessaan.mulle saa tietty tulla isompikin remppa, mutta mä puuhailen just aika paljon muutakin täällä, nyt on skabarisesonki hurjimmillaan.miten on: onko ideaa...
Vs: Pimiö wikissä On ollut jo jonkin aikaa muutenkin mielessä, että olis kiva joku lista (yleisistä) pimiöistä, kuten SVHY:n sivuilla on lista E6-kehittämöistä. Ei tarvitsisi sitten niin paljon arpoa että missä pääsis kokeileen, kun ei vessaa saa pimeäksi tai ole tarpeeks tilaa kun vaimo ei halua liikaa rojua tielleen . Pitäisi varmaankin ulottaa tämä myös esim. SVHY:n foorumille ja mahdollisesti muuallekin, että lista olis edes jotenkin kattava.. Kaikki ei kuitenkaan kameralaukkua lue, joilla näistä paikoista tietoa on. Tampereella on ainakin Kameraseuran pimiö kirjasto Metson alakerrassa. Se vaatii vuosimaksun, mutta on aika kivalla paikalla, sekä mukava käyttää ja oletattavasti hyvässä kunnossakin. Sitten on yliopiston seuran, Vastavalon pimiö Kalevassa Vanhalla Domuksella, joka ei vaadi kuin kertamaksun, joka on jäsenille alhaisempi. On aika vähällä käytöllä, joten jonoa tuskin on kauheasti. Jälkimmäisestä voi kysellä multa suoraakin jos alko kiinnostaa. Voisi aloittaa tosiaan vaikka uuden ketjun tänne, jossa olis näistä pimiöistä tietoa...
Vs: Pimiö wikissä MUSTA MESTA Suurten ikäluokkien Jukka, kuten moni muukin on joutunut jakamaan jo lapsesta saakka. Oman labbiksen jakaminen ja pimiötyöskentelytapojen ja oppien saattaminen muille asiaan vihkiytyneille, tutustuttaminen omaehtoiseen labbistyöskentelyyn ja erityisesti seuraavien sukupolvien käyttöön on perin kaunis ajatuksena, toimiiko se, on kyllä kokeilemisen arvoinen asia. KAMERASEUROJEN LABBIKSET Kameraseurojen labbikset maksavat liittymismaksuina ja käyttömaksuina, pitää varata etukäteen ja jos sillä hetkellä olekaan paras pimiöfiilis niin sinne on silloin mentävä. Muun muassa sen takia olen oman labbikseni laittanut kasaan. Myöskään ei koskaan tiedä onko kaikki labiiksessa juuri niin kuin itse haluaisi. OMA PIMIÖ Itse jouduin odottamaan oman pimiön saamista täydelliseen jatkuvaan käyttökuntoon yli 30 vuotta mihin vuorokauden aikaan tahansa - ja tosiaan muista riippumatta. Oma pimiö aina valmiina filkkaa kehittämään tai vedostamaan on tavoittelemisen arvoinen juttu! HEMMOT Mutta: hemmo/hemmot itäisen Helsingin suunnalta: Jukan ideaa noudattaen olen valmis jakamaan pimiöni käyttöä muillekin. Yv:tä niin saadaan asiaa eteenpäin!
Vs: Pimiö wikissä Vois vaikka yrittää sillälailla että laitetaan tänne listaa ja saan luvan operaziooneilta kopioida sen prolabin saitille, siellä alkaa kävijämäärät olla sadan luokkaa vuorokaudessa (näin ainakin aluksi)
Vs: Pimiö wikissä Hyvä Frank, meidän (ry) pimiössä kyllä samassa tilassa kehitetään filmit ja vedostellaan kuvat. Olut täysin vapaaehtoinen, kuuleman mukaan sitäkin harrastetaan. Filminkehityksen aikana, siis filmin spiraalille laittamisen ja purkituksen aikana, pimiö on vain pimeä. Paperi kestää kyllä himmeän puna-valon, tai nykyään lamput tuntuu olevan kellanvirheitä. Hyvin on silti toiminut, voi kumpa joskus jaksaisi testata